• lissan01

Var spyflugan gravid?

Åh fy! Jag smällde nyss en spyfluga på fönsterrutan. När jag tittade lite närmare såg jag att det vällde ut små vita larver ur kroppen, och även att det satt fast några larver på flugsmällan! Usch, var det en gravid mamma-fluga jag slog ihjäl? Har detta hänt er?

Ps. Smäller ni förresten spyflugor även om de sitter på fönster?

• Svar på tråden Var spyflugan gravid?
  • lissan01

Usch, ännu en fluga, med larver i, hoppas verkligen inte det är flugungar för då är jag snart helt invaderad!! 

• Themis

Men snälla kära söta, det är ju bara däggdjur och pungdjur som föder levande ungar.

Insekter är inte däggdjur eller pungdjur, alltså är det komplett omöjligt att de där larverna skulle ha nåt med flugan att göra förutom att de håller på att käka upp den inifrån= parasiter.

Jag blir rent chockerad av att det finns människor som inte vet sånt, det är för mig ungefär som att säga att jorden är platt eller att himlen är grön! Foten i munnen

Alla starka mänskliga känslor resulterar förr eller senare i slem.
  • lissan01

Jag är också medveten om att insekter lägger ägg, dock finns det ju alltid undantag i djurvärlden, finns ex vissa fiskar som föder levande ungar, dvs äggen kläcks redan i fiskens mage:). Men tack för upplysningen:). Har du själv smällt en "larvfluga" någon gång? Och smäller du flugorna också om de sitter på ett fönster?

• Jenna03
    lissan01 skrev 2012-07-05 17:35:28 följande:
    Jag är också medveten om att insekter lägger ägg, dock finns det ju alltid undantag i djurvärlden, finns ex vissa fiskar som föder levande ungar, dvs äggen kläcks redan i fiskens mage:). Men tack för upplysningen:). Har du själv smällt en "larvfluga" någon gång? Och smäller du flugorna också om de sitter på ett fönster?
    Så sant, finns alltid undantag:)
  • Jenna03
    lissan01 skrev 2012-07-05 17:26:49 följande:
    Usch, ännu en fluga, med larver i, hoppas verkligen inte det är flugungar för då är jag snart helt invaderad!! 
    Ja, nu kommer flugorna på allvar. Usch!
  • Jenna03

Ingen mer som har smällt en "gravid" fluga:)?

• annpe
    Jenna03 skrev 2012-07-05 15:52:59 följande:
    Ja fy, klämma ihjäl i papper är nog effektivt, spyflugor sitter ju ofta stilla, men usch för att höra kraset!

Gött å höra knastret ju, då vet man ju säkert att flugan gått hädan, och slipper öppna pappret å se efter:)
  • annpe

Tog nyss död på en fet fluga till, med hushållspapper1 Väldans många idag, fyy!

• bez imena

Fy bläää sprutade radar på flugklungan ute på altan.. Aldrig att ja skulle mosa en feting.

Mamma trampade på en fet spindel en gång, då kom d oxå ut minispindlar, usch!

Svar på tråden Var spyflugan gravid?