• Anonym

Kan jag flytta!?

Såhär ligger det till.. Jag har en flicka på snart 3,5 år, som bott tillsammans med mig sedan separationen med pappan. Flickan var då 1 år.
    Jag gick genom tingsrätten då jag ville ha ensam vårdnad pga olika skäl, där det beslutades att flickan ska fortsätta att bo tillsammans med mig, men att gemensam vårdnad skulle fortsätta. Pappan ville att flickan skulle bo med mig.

Han skrev på papper för första flytten och godkände detta. När jag sedan, efter någon månad hittat en större lägenhet för oss som låg 2 km ifrån den förra, vägrade han skriva under och godkänna flytten. Det gick till slut igenom efter utredning ändå.

Därefter träffar jag en man, som jag ville flytta ihop med, efter ett tag och även här vägrade han skriva under papper.

Det här med papper har varit ett stort problem, då han inte vill skriva under något alls eller bara ibland när han känner för det. Han skrev inte under flyttpapper, och inte heller papper så jag kunde öppna sparkonto till min dotter. Men däremot skrev han under ansökningspapper för att byta dagis..

under tiden har vi haft en vårdnadstvist. Det har gjorts utredningar på familjerätten, som säger att flickan ska bo med mig, men att dom anser att gemensam vårdnad ska fortsätta.

Nu är det såhär att min dotter skadat sig vid umgänge hos pappan. Jag får ingen förklaring till det (Det har även hänt tidigare) och är så trött på att sitta på akuten varenda gång utan att ens få veta VARFÖR! Och självklart vill jag ju inte att min dotter ska behöva gå igenom allt detta!

Så jag har nu i 3 helgers tid (hans helger, varannan) stoppat umgänget.
    Jag var beredd på att få papper hem om verkställighet om vite, men till min förvåning kom en stämning där han yrkar på ensam vårdnad.

Jag vill att det ska finnas ett umgänge, men pappan klarar inte av att ta hand om vårt barn, utan att det händer märkliga olyckor och att han slarvar hela tiden.

Nu är jag och min man gifta och flickan har fått en lillebror, som betyder mycket för henne.
    Min man har fått erbjudande om ett jobb med bättre lön, 40 mil ifrån dotterns pappa.

Nu undrar jag om jag kan flytta, trots att det snart är dags för en ny förhandling?
    Riskerar jag att förlora min dotter om jag flyttar?

Tanken är att jag då kan erbjuda 1 veckas umgänge var månad, med förutsättning att det FUNGERAR, givetvis!

Jag menar, han drar igång på nytt och stämmer mig, vilket gör att jag får betala en hel del pengar för advokat mm. Då är det ganska passande med ett nytt jobb där lönen är bättre, för att inte säga ett måste. Har rätten förståelse för detta?

är det någon av er som förlorat ert barn i en tvist pga att ni flyttat?

Tackar för alla svar jag kan få!

• Svar på tråden Kan jag flytta!?
  • Anonym

Alltså ts Du kan flytta men inte dottern om pappan inte godkänner det och att flytta 40 mil och erbjuda 1v/mån när ni har dom på vh hur tycker du det låter? Du försvårar och försämrar ug så det skriker om det! Sen att du på eget bevåg ställt in ug vh i 3 helger så de inte setts på 6v ja inget talar för dig där heller! Att han drag igång stämningar är hans fulla rätt om han anser att du inte gör det bästa för er unge och ja det kommer kosta er pengar men nej ts tr tar inte hänsyn till att du då ska flytta förr att få råd att betala räkningar som ni inte behöver om ni samarbetar.

• Anonym
    Anonym skrev 2012-07-03 17:10:55 följande:
    Alltså ts Du kan flytta men inte dottern om pappan inte godkänner det och att flytta 40 mil och erbjuda 1v/mån när ni har dom på vh hur tycker du det låter? Du försvårar och försämrar ug så det skriker om det! Sen att du på eget bevåg ställt in ug vh i 3 helger så de inte setts på 6v ja inget talar för dig där heller! Att han drag igång stämningar är hans fulla rätt om han anser att du inte gör det bästa för er unge och ja det kommer kosta er pengar men nej ts tr tar inte hänsyn till att du då ska flytta förr att få råd att betala räkningar som ni inte behöver om ni samarbetar.

Håller med detta
  • Anonym
    Anonym (TS) skrev 2012-07-03 17:26:23 följande:
    För det första så kom flickan hem SKADAD, inte sjutton lämnar jag ut henne då. Så får det tala emot mig hur mycket det vill. Jag har en skyldighet som förälder att skydda mitt barn. Jag skrev också att jag kan erbjuda 1 vecka i månaden istället för varannan helg, som nu, under förutsättning att hon inte kommer till skada! En vecka i månaden blir samma sak som varannan helg, men skillnaden är att dottern inte behöver åka fram o tillbaka varannan helg. Jag måste kunna ta hänsyn till resten av min familj och mig själv också. Inte bo kvar för att han bestämmer det. Han får flytta var han vill, men inte jag. Det funkar inte. Sen vore det bra om ni var mer pålästa innan ni svarar.. Jag KAN alltid flytta, med min dotter. Det kan han inte hindra. Det enda jag undrade över var om själva flytten kan vara riskabel för fortsatt boende hos mig?

Anonym (TS) skrev 2012-07-03 17:29:20 följande:
    Jag måste tillägga att jag inte hindrat umgänge här! Jag har hindrat nattligt umgänge. Men erbjudit annat i form av hela dagar, morgon till eftermiddag både lördag o söndag. Det har han inte velat ha. Men erbjuder gör jag.

Har han gått med på det då? Alltså du kan inte förändra en dom för det passar dig och sen hävda jag skyddar ungen för ska du skydda ungen så skall du rådgöra med soc innan du ställer in ug förändrar. Har soc godkänt det eller har du gjort det på eget bevåg? Vem backar upp dig att det behövdes ställa in ug 3 vh om du inte meddela soc eller fr och här funkar inte anhöruga som vittnen. Så jo utifrån det du skriver så är chansen stor att du förlorar då du inte ser ungens bästa här
  • Anonym

Visst en vecka blir samma som vh MEN när barnet börjar skolan? Då kan hon ju inte vara borta 1 hel vecka i stöten.

• Anonym

Ts tänker inte så långt fram!

Anonym skrev 2012-07-03 19:11:15 följande:
    Visst en vecka blir samma som vh MEN när barnet börjar skolan? Då kan hon ju inte vara borta 1 hel vecka i stöten.

• Anonym
    Anonym (TS) skrev 2012-07-03 19:17:03 följande:
    Nej, det är ju fram tills att skolan börjar. Sedan blir barnet större och får mer att säga till om själv. Då är det ju lov och sådant som gäller. Kanske är lättare för ett lite äldre barn att åka lång sträcka oftare än vad det är för en 3-åring med...

Fast så tror jag inte TR tänker... De avtal ni har bu är ju det som kommer gälla. Då måste du kunna stå fast vid det..Bättre du försöker komma på ett umgänge som funkar både nu och då...det vinner du mest på
  • Anonym

Du vill att det ska finnas ett ug? Hm nyss skrev du att du ställer in ug 35gr i rad för ungen far illa av det. Hur ska du ha det egentligen för nu trasslar du till det för dig själv

• Anonym

Ts: varför kan hon inte gå i skolan längre än kl 12 på fredagar??? Vad säger avtalet?

• Anonym

Visst att umgänget ska börja kl 14 men går man i skolan så kan man ju inte avbryta det för umgängets skull. Jag menar, du har ju inte barnet hemma om dagarna för att DU har umgänge hela veckorna?!? Barnet måste ju få gå färdigt skolan den dagen eller hur? Däremot kan ju inte du ha umgänge EFTER skolan utan när barnet slutar skall hon "överlämnas"...

• Anonym
    Anonym (TS) skrev 2012-07-03 20:07:47 följande:
    Inte enligt domen. Enligt domen ska jag infinna mig på den platsen exakt DEN tiden..

Ok Tycker du ska få till ett umgänge redan nu som kan hålla i framtiden med för att slippa dessa förändringar! Jag förstår hur du känner. Har själv haft samma funderingar , men för att rädda dig själv från att hamna i trubbel så försök tänka även framåt i tiden!
  • Anonym

Ts: jag har öppnat ett e-sparkonto åt mina barn. Förstår att det inte är det största problemet. Försök att höra allt så han har så lite att "nå" dig på i en ev tvist! Försök att inte motverka umgänge mm tills ni varit i rätten.

• Anonym
    Anonym (TS) skrev 2012-07-03 20:07:47 följande:
    Inte enligt domen. Enligt domen ska jag infinna mig på den platsen exakt DEN tiden..
    Skolplikten går före en dom om umgänge.
Svar på tråden Kan jag flytta!?