prinsessan15 skrev 2016-08-20 09:59:51 följande:
Hej alla!
Jag är i v.6 och undrar hur ni tänker kring kost och motion? Jag är så hungrig men samtidigt vill jag inte lägga på mig då jag har så svårt att gå ner i vikt! Hur har ni resonerat kring viktuppgång under graviditeten?
prinsessan15 skrev 2016-08-20 15:46:44 följande:
Tack för svar tjejer!
Vi har inte berättat för några än men precis innan plusset så hade jag börjat försök gå ner i vikt och börja träna men med plusset försvann motivationen :( känns jobbigt för jag kommer säkert få en massa frågor om vikten (fick det förra graviditeten)
Jag är eg ganska aktiv, det har dock varit dåligt med det hela året pga utbrändhet. Från att ha varit cyklist i över 10 år och tagit mig till jobbet på 20 minuter tog det 45 minuter (och då måste jag gå i uppförsbackar och var helt slut när jag kom fram) och det har inte funnits någon energi i musklerna att träna med. Så mitt utgångsläge är sådär nu när hösten och träningar börjar igen.
Men så länge du inte tänkte börja med någon extrem träning så kan du långt börja träna som gravid. Det kanske finns någon grupp för gravida där du bor? Här har funnits många, men såklart har alla upphört eller har uppehåll pga personalbrist. Vattengymnastik är skonsamt och bra både för överviktiga och gravida då man blir rörligare i vattnet, och har konstant motstånd så man slipper den värsta träningsvärken dagen efter. Det finns också mycket träningsprogram för gravida på nätet om du vill träna på gym
Ang mat så finns det en miljon konstråd att hitta, men vore jag du skulle jag ringa MVC och be dem om tid till en dietist. Då får du veta precis vad du behöver äta, och kan även hänvisa till att du följer en långsiktig plan om någon frågar. Eller då svarar du inte, för de har faktiskt inte med din vikt att göra.
Jag har fått illamående denna gång, och det är få saker jag kan äta utan kväljningar. Det mesta ger magont efteråt. Så denna gång finns en naturlig hämmare. Men tyvärr har jag inga bekymmer att äta godis och annat sött, så där får jag försöka ha karaktär istället. Det går varierande bra.