Inlägg från: Decibel84 |Visa alla inlägg
  • Decibel84

Vi som är överviktiga & gravida.

Eili skrev 2016-06-19 11:09:39 följande:
    Vad det gäller blodsocker så sa min barnmorska att de tar det oavsett när och vad man har ätit för att man oavsett ska ligga under en viss siffra som jag har förstått varierar på olik ställen i landet.

Men bara för att det är högt än gång och om man dessutom vet vad det beror på så behöver dt inte betyda någonting. Så länge du ligger bra i övrigt så finns det ingen anledning att oroa sig. De vill ändå att man I så hög utsträckning som möjligt ska reglera blodsockret med kost och motion.

Jag testar mitt blodsocker 6 gånger varje eller varannan dag eftersom de i tidigt stadie upptäckte graviddiabetes.

fast är det inte så att om du precis ätit så är det väl klart att sockret ligger högt?

beroende på VAD du ätit naturligtvis men jag har aldrig hört att någon testar sitt socker direkt efter måltid? Snarare en stund efter eller före?
    då undrar man ju vad siffran "ska" ligga på efter måltid...jag läser bara att på morgonen när man har fastat ska den ligga under sex och typ liknande 90min efter måltid...vilket mitt värde gör.
    men jag är rätt säker på att det ligger högre efter måltid, av förklarliga själ.

jag är jätte svårstucken och verkar bara få blod från pekfingret så klart jag bävar mig lite för att eventuellt få fortsätta

• Decibel84
    Eili skrev 2016-06-19 11:26:49 följande:
    Nej det behöver nödvändigtvis inte vara högt för att man precis har ätit. Det mest rättvisa måttet får man 90 minuter efter påbörjad måltid. Men MVC har sina riktlinjer om vilka prover de ska ta i vilken vecka osv så de kn ju inte styra över när du har ätit och tar därför sockret även fast du precis har ätit.

Men ska ligga under 6 innan måltid, fastande eller inte oh under 8 90 minuter efter påbörjad måltid.
    jo precis, men om hon hade bett mig fasta innan så hade jag aldrig behövt ta hem maskinen:)
    jo nu har jag precis ätit frukost och ska testa att ta direkt efter.
  • Decibel84

jag testade att ta direkt efter att jag ätit frukost och då låg värdet på 7.1 och det är ju okej.

men jag bävar för barnmorskan, vågen står på +5 kg och jag orkar inte med nåt jävla hälsosnack

• Decibel84
    Hallondricka skrev 2016-06-21 10:10:24 följande:

Jag hade graviditetsdiabetes förra graviditeten (antagligen denna med) men jag tycker inte att det var så jobbigt ändå. Jag tog blodsockret minst 8ggr /dag och 4 sprutor. Tyckte dock det var jobbigt lm man var ute någonstans och behövde ta insulin.

Är i vecka 17 och har gått ner 1kg än så länge. Så länge jag håller mig runt startvikten är jag nöjd.

Det här med att blodsockret var högt när du stressade till barnmorskan kan ju ha just med stress/ansträngning att göra. Mäter jag mitt blodsocker när jag har avslutat en pw precis k jag ligga på 10-12 (i vanliga fall ligger jag runt 5-6).

nu har jag tagit testet i sex dagar och aldrig legat över 6. så jag antar att det är bra då..:)
  • Decibel84

På midsommarnatten kände jag bebis utanpå, la handen under naveln och kände som knackningar mot handen..men inte känt sen dess....men så jävla coolt!!

• Decibel84

Jag får bara lite intrycket av att man skriver att man vill gå ned i vikt och kämpar med det.
    Nu är det ju så att jag också kämpade med det som sista utväg för att få IVF
    Men jag var annars rätt nöjd, det är en fantastisk känsla att äntligen inse"fan jag duger, NU ska jag börja leva"

Men det finns regler, och dom sa att jag var för tjock för IVF och då började jag må pissigt och försöka gå ned i vikt.
    Så lyckades vi naturligt.
    Så ja, viktnedgången hjälpte nog min fertilitet, det är jag ganska övertygad om.
    Men nu svävar jag på rosa moln.
    Är lite orolig för att det ska bli för mycket fokus på min vikt nu när jag är gravid.
    är i v24 och har gått upp 4-5 kg.
    Jag vet att dom vill mitt bästa, men på något sätt så tar jag inte åt mig för jag är som på rosa moln och så jävla lycklig att vi lyckades
    Men ja visst är det skrattretande när jag får ett papper med "förslag på bra kost"

Säg en tjockis som inte fått det där på papper förut, som att man inte vet vad och hur man ska äta:
    Jag har nog iaf fått 10 såna papper under mitt liv, och aldrig har jag känt"ahaaa det är grönsaker man ska äta!

• Decibel84

Igår var det dags för BM besök och första gången vi mätte magen.
    Jag har foglossning i blygdbenet så det var inte så mysigt när hon tryckte in fingrarna och måttbandet.
    26 cm var normalt och låg inom kurvan...Hon sa att det är ju ett ca mått "om man har lite hull på magen så är det lite annorlunda att mäta"

Jag gillade hennes ordval, jag vet att jag har hull men jag vill inte bli anklagad eller ifrågasatt pga det.
    Hon frågade vad jag vägde, det har BM gjort varje gång, dom frågar...dom väger inte.
    Så det gör att det känns som att det "Inte är så viktigt"
    Imorgon ska jag till sjukgymnast och få lite info och förhoppningsvis lite verktyg för min foglossning.
    Ska försöka be om ett längre gravidbälte, det jag har fått låna av en släkting känns lite för kort..men det hjälper så det är ju kanon:)

• Decibel84
    Eili skrev 2016-07-13 20:56:51 följande:
    Härligt att höra :) Antar att du fick lyssna på bebisen hjärtljud också så att du kan känna dig lite lugnare även på den fronten? :)

Alltid skönt att inte behöva bli ifrågasatt eller anklagad när det kommer till vikten. Min BM sa inte heller någonting om vikten, jag tog den samtidigt som jag lämnade andra prover men varken hon som tog dem eller min BM sa något om den.

Jaa jag fick höra bebisen!

Nu när jag har bältet på känner jag sparkarna mer också..bebis gillar nog inte bältet:)

Är dock väldigt sugen på ett till UL, ska på TUL i typ v31 så kanske bör vänta tills dess

• Decibel84
    Eili skrev 2016-07-13 21:25:09 följande:
    Känner igen det där för min bebis gillar inte heller foglossningsbältet :P

Får jag fråga vart du bor och får alla TUL där du bor eller är det av någon annan anledningen du får det?
    Jag ska på TUL någon gång mellan vecka 28 och 32 antar att jag får veta mer när jag träffar diabetesläkaren nästa vecka.
    Jag bor i Stockholm om jag får TUL för att jag gjort en GBP:)
  • Decibel84

v26 och det är nu man ska börja hålla koll på bebis rörelsemönster
    egentligen har jag bara koll vid 21 tiden då jag brukar ligga i sängen och då känner buffar..Egentligen bör man väl inte var orolig förrän det typ inte buffats på en hel dag?

• Decibel84
    Fröken W skrev 2016-07-18 11:41:48 följande:
    Som jag förstått det så rör sig bebisarna annorlunda, såklart, eftersom de är olika individer. Det viktiga är att man känner igen just sin bebis mönster. Brukar det vara väldigt lugnt på dagen men vildare på kvällen så är det ok. Efter vecka 28-29 (är i vecka 31 nu) nånting så har min bebis blivit mycket mer aktiv och rör sig mycket både på dagarna och kvällarna och jag älskar det. Då känns det verkligen att det är på riktigt och det känns som en bekräftelse.

Jag blev dock orolig i vecka 28 för jag tyckte att bebisen hade varit ovanligt lugn. Jag hade inte känt något på hela morgonen eller förmiddagen. Jag ringde därför till förlossningen för att rådfråga och den bm jag fick prata med då sa att bebisen fortfarande hade mycket plats att röra sig på och kanske hade vänt sig med ryggen mot min mage och att jag därför inte kände sparkarna. Fick rådet att äta lite och sedan lägga mig på vänster sida och räkna de fosterrörelser jag kände. Om jag känt minst 10 rörelser på två timmar så var allt som det skulle. Men hon poängterade också att om jag var fortsatt orolig så skulle jag höra av mig igen.

Det var som att bebisen fattade att jag var orolig för på bara 15 min hade jag känt över tio sparkar.

Kort sagt, är du orolig och inte känner igen din bebis rörelsemönster så hör av dig till förlossningen.
    mönstret har ändrat sig nu och jag har ju även semester och har en helt annan tid att känna efter.
    Nån dag efter att jag gick in i v26 så ökade sparkarna och min partner har nu tillomed fått känna, det var verkligen en fantastisk känsla.Innan har det varit nån buff hit o dit..Nu var det flera på rad.
    idag fick jag massage och buffarna kom då också:D
  • Decibel84

åh va jobbigt det är att flytta sig från sida till sida i sängen..skulle helst bara vilja välta och vända mig, men då lägger jag mig på sambon..haha

• Decibel84

Jag har sån tur att jag har typ mina vanliga kläder,, tycker det funkar bra när man liksom var tjock innan graviditeten också:)

Byxor däremot kör jag bara på gravidleggings från H&M

Och SÅKLART de fantastiska gravidtrosorna från Lindex, så underbara.

Och angående vikt så gick jag ned ca 10 kg innan vi plussade.
    Har gått upp dom, och två till.
    Det känns lite jobbigt, men jag vill inte sätta för stor fokus på det nu och oroa mig.
    Jag kan inte gå längre sträckor pga foglossning och jag äter faktiskt rätt bra mat.
    Dock otroligt jobbigt med detta sug som jag har på sötsaker hela tiden.

Jag hoppas bara att bebis mår bra och växer som hen ska, det är det som räknas för mig.
    BM imorgon och mäta, och sen TUL på fredag:D

• Decibel84

har skrivit mitt förlossningsbrev nu och funderar på sen avnavling nån mer som funderat på det?
    och vad innebär det tidsmässigt?

Svar på tråden Vi som är överviktiga & gravida.