Tess1990 skrev 2016-07-07 13:47:37 följande:
Jag har bmi 42 (tror jag iaf)
Men varken förra gången eller nu har det varit nå snack eller info om anestesibedömning?
Hade bmi 41 förra gången och fick epidural och det var inga problem alls att sticka eller bedövas
Hört talas om att man ska göra massa extra grejer om man har bmi över 35 men har bara blivit erbjuden glukosbelastning (vilket alla fått göra på mvc jag gått till, klarade dock inte av att göra de förra gången) och nu extra blodtryckskontroller
Dietist frågade bm om jag ville gå till, men inte för att undvika viktuppgång utan för att kunna äta alls då jag mår illa, kräks och tappat aptiten för det mesta
Får se om jobbiga läkaren kommer trycka på mer grejer sen
Jag vill helst bara gå till min bm och ta blodvärde/blodsocker/blodtryck lite oftare och prata
Min graviditet och förlossning var inte lätt så jag vill och behöver prata om det ^^ men ja klart man vill fokusera på nuet också!
Konstigt egentligen när dom säger att man inte borde gå upp alls, det är ju faktiskt ett foster som växer och en graviditet som väger, gör man som dom "vill" så går man ju ner i vikt
För det går ju inte att vara X vikt och graviditeten blir +6kg och våger står på +/-0, för de innebär ju att en själv går ner 6kg medans graviditeten går upp 6kg
Fattar ju syftet men onödig stress och konstig matematik, borde ju vara fokus på att graviditeten går upp som den ska och man själv inte går upp så mycket mer än så, men liksom onödigt att få ångest för tex. vattenvikt vilket lätt kommer på slutet
Vi har bara ett litet sjukhus här, det kan ha med det att göra. Sk riskförlossningar (tvillingar, komplikationer mm) åker till ett större sjukhus 6 timmar bort någon vecka innan bf. Det är ok för min del, jag planerar inte att behöva snitt
Jag tolkade det hon sa som att min kropp behöver inget extra för graviditeten, och kroppen kommer ta vad den behöver till barnet och mina reserver räcker ju
hon var ung och inte så smidig i orden, men var sådär uppriktig och glad.
Jag fick påminna henne om glukosbelastningen, jag gjorde ju sån förra gången med, där är gränsen BMI 30. Och så finns en undre gräns tydligen, en kompis som är yttepytte liten måste göra, fast hon inte behövt förut, eftersom BMI var under 20 och hon.är över 25 år. Tänk vad olika det kan vara. Hon har bara gått upp magen och har fantastiskt vacker kula, men har varit sjukskriven för foglossningar sen v.10 och kan knappt gå till bilen.
Då är jag hellre tjock och foglossningsfri.