Inlägg från: Malimari |Visa alla inlägg
  • Malimari

Vi som är överviktiga & gravida.

Verkar som att min kropp "stannat" av i den intensiva viktökningen nu.. Hoppas verkligen att jag inte behöver gå upp mer, kommer göra allt i min makt för att det ska bli så! Väger mellan 110-112 kg så alltså 10-12 kg sen plus. Vecka 30 på lördag. Idag blir det simning, ryggsim för att vara mer exakt - enda aktiviteten som fungerar med mina envisa fogar.

• Malimari
    Poufie skrev 2013-11-19 11:13:21 följande:
    En bild på min tjockismage som helt ändrat form och blivit bebismage! I v. 16+4 idag :)
    På måndag ska jag få se våra två små hjärtan igen! Längtar! <3
    Jättefin mage! =)
  • Malimari

Har tyvärr gått upp 10 kg å går in i vecka 36 i morrn. Mycket är vatten. Resten är väl bebis å sånt.blir inga +40 kg som förra gången iaf! Imponerad av er som gått ner!!

• Malimari

+12 kg och går in i vecka 38 på lördag. Jag hade helst stått still men har inte "skött" mig exemplariskt så är nöjd med denna, vad jag tycker, ändå relativt blygsamma siffra. Men har haft ångest ungefär fram till nu, haha.

• Malimari

Räkna kalorier (med tex lifesum) så att du håller dig på 2000 kcal om dagen. Går du upp ändå kan du inte göra något åt det ?

• Malimari

Frågetecknet skulle vara ett hjärta ^^

Jag räknar nämligen också, väger 96 till mina 176 cm och vet att den bm jag blivit tilldelad är rätt hård med överviktiga och viktuppgång vid graviditet. Det här är dock min tredje graviditet och med mina problem med vikt och tankar däromkring så tänker jag be henne fara och flyga om hon börjar predika om något jag redan är mycket väl medveten om. Däremot tycker jag att jag gott kan hålla koll på kalorierna. Så att man iaf kan styra vad man går upp i fett.

• Malimari
    Vet hur det känns skrev 2016-12-30 08:54:58 följande:

finns någon kvar i tråden!!??? behöver råd! jag är gravid i v 12 och fick igår reda på att jag har sköldköttelproblem. tsh 4,9 vet ej vad t3 och t4 låg på. fick börja med levaxin igår kväll men endast 25 mg är inte det lite?? borde jag inte få 50 mg? är 170 lång och väger 100kg (gått upp massor senaste 6 månaderna) är så orolig för bebisen!! har den fått skador? intellektuella sakador? borde jag göra abort? snälla hjälp mig!! känner mig totalt förtvivlad!!!!

Du behöver inte oroa dig för fosterskador. Den enda som blir lidande nu innan du ställs in på rätt dos levaxin är du- i form av nedsatt aptit och ökad trötthet. Det är inte farligt högt tsh heller, bara tillräckligt för att du kan känna dig tröttare och lite "trögare" liksom eftersom sköldkörteln är lite "trött". Bebis tar vad den behöver. Lycka till! /en som medicinerat med Levaxin mot hypotyreos sedan 2010
  • Malimari
    Emma118 skrev 2017-02-12 10:48:54 följande:

Hej alla - tänkte jag skulle presentera mig o hoppas på att få vara med i tråden. Väntar första barnet, v 22+2 nu. BF 15 juni enligt RUL.

Hade BMI 34 på inskrivningen - men har sen dess gått upp ytterligare 4 kilo, så tippar in på BMI 35 nu (och förväntar mig uppläxning när träffar BM igen om några veckor).

Mått bra hela graviditeten än så länge, utom åderbråck i ben o underliv samt halsbränna (magmunsbråck) - övervikten hjälper tyvärr inte mot nån av dem. Någon som har några tips mot onda åderbråck? :)

Du behåller samma bmi som vid inskrivning. Finns ingen sådan skala för gravida. 4 kg är inte så farligt
  • Malimari

Finns ju gravidstödstrumpbyxor också precis beställt ett par. Får se om XL passar..

• Malimari
    stor grön drake skrev 2017-02-13 19:56:44 följande:

Jag får inte dem att passa jag har ett par XL från HM och Magdalena är så stor att de inte hålls uppe. Fortfarande. Och jag är i v.39 nu. Och väger 132kg. Fattar inte vem de är gjorda för faktiskt...

Haha så skumt. Kanske bara för dem som väntar femlingar:-P
  • Malimari

Vägde drygt 140 med första och 120 med andra. Hade bra förlossningar båda gånger trots att jag blev igångsatt med första. Blödde mycket efter första ca 3 liter men det sa läkaren att det inte berodde på min övervikt. Båda förlossningar var rätt snabba och jag kände absolut att jag orkade bra! Trots att jag är bekväm och tränade mycket sällan under de graviditeterna. Denna gång tränar jag styrka 2 gånger i veckan men det är främst för att motverka ryggsmärta.

• Malimari
    stor grön drake skrev 2017-03-05 09:29:04 följande:

Nu har mitt lilla hjärta kommit

4 timmar på förlossningen och han föddes med ena armen längs huvudet. Det gick väldigt bra, narkosläkaren som lade EDA sa att det gick helt perfekt, och då vägde jag 137,6 på sista mvc besöket, varav de sista 6 kom sista veckorna (=vätska) och jag har en stor tatuering i korsryggen.

Ett stort lycka till ni andra!!!

Grattis till bebis och bra förlossning
  • Malimari
    stor grön drake skrev 2017-03-05 17:10:18 följande:

Tack allihop

Bebisen vägde 4130g och var 52,5cm lång, så en ganska stor kille. Det lustiga är att han följt nästan exakt samma kurvor som storebror hela graviditeten, och storebror vägde ett helt kilo mindre (och var 5 dagar mer över tiden).

Gick du över mycket?
  • Malimari
    stor grön drake skrev 2017-03-06 13:18:48 följande:

Bara 4 dagar, jag var beredd på mer

Ja det är ju överkomligt!
Svar på tråden Vi som är överviktiga & gravida.