Inlägg från: Decibel84 |Visa alla inlägg
  • Decibel84

Vi som är överviktiga & gravida.

Tess1990 skrev 2016-05-22 12:00:07 följande:
    Men gu va konstigt, jag är rejält överviktig men i v.14 tror jag de var så fick jag lyssna på hjärtat hos mvc

Jag började även känna fladder i magen i v.16 och sen sparkar i v.18, v.20 syntes de utanpå

Så omöjligt borde de absolut inte vara för henne att höra hjärtljuden i v.17!

Ska du göra RUL snart?
    Jo det kändes konstigt men tänkte att hon vet nog bäst..
    Jag har jagat det där fladdret och hon säger att det är helt normalt att inte känna det, men känns as jobbigt..
    Jo jag ska göra RUL på måndag, är så otroligt rädd.
  • Decibel84

Hur ser ni på gravidförsäkring?
    Jag funderar på att skaffa en nu efter en del samtal ikväll om fördelarna..

• Decibel84
    Tess1990 skrev 2016-05-29 11:04:14 följande:
    Skulle vilja ha en men vet inte vilket försäkringsbolag som godkänner en :/

Förra gången försökte vi med två olika men dom ville inte pga. Min vikt.. allt annat var bra! Bara bmi siffra som var fel..känns förnedrande att bli lovad och ge alla uppgifter och sen nepp du är för fet..
    har inte läst något alls om att man ska behöva lämna in hälsodeklaration för gravidförsäkring , jag kikade på denna:

www.konsumenternas.se/forsakring/olika-forsakringar/om-gravidforsakringar/jamfor-gravidforsakringar

ska på RUL imorgon och blir ju orolig nu att jag inte tecknat något ifall det visar avvikelser...Står ju att det inte börjar gälla förrän v22, försäkringen, så det innebär väl att allt som uppkommer FÖRE det ..täcker inte försäkringen?
  • Decibel84

Nu är RUL avklarat, åhh va härligt. Rätt jobbigt att en elev var med och att det tog 50 min istället för 30. Men det är bra att folk lär sig.
    Jag fick "hålla upp" magen så jag var rätt trött i armen efteråt.
    Men SÅ glad att allt såg bra ut

• Decibel84

idag är en sån dag IGEN där jag så gärna vill känna av bebisen.
    Men vilken jävla grej egentligen, v20 och har endast haft ömma bröst till typ v12..sen mått bra, det ska man väl njuta av..:)

• Decibel84
    Frkmaria skrev 2016-06-04 10:19:25 följande:

Hoppar in här! V 9+1. Har varit överviktig i hela mitt liv, för 5,5 år sen fick jag diagnosen hypotyreos vilket förklarade övervikten en del... Lite arg på att endokrin inte vill höja min medicin samtidigt som BM har framme pekfingret om att jag absolut inte får gå upp i vikt. Väger 107 nu, vägde 105 när jag blev gravid. Svårt att inte gå upp eftersom jag typ måste äta konstant för att inte känna mig illamående!

Grattis!

åh denna vikthysteri bävar jag mig för..jag vill bara njuta av bebis i magen  och inte få en massa jävla pekpinnar. Jag har gått upp ca 1kg och är i v20..Min BM säger väl lite försiktigt att"det är bra om du inte går upp en massa"..och det förstår jag ju att för mycket säkert inte är bra att gå upp..Men att äta konstant behöver inte betyda viktuppgång, försök ta saker med lite kolhydrater och mycket protein..nötter, avokado, ägg
  • Decibel84
    Lovisens skrev 2016-06-04 11:29:43 följande:

Hej.

Jag är överviktig med ett bmi på 40 (har gått ner 20 kg så  mitt bmi har varit betydligt högre), trots viktnedgång har jag svårt att bli gravid och får ingen hjälp av landstinget förrän jag gått ner ytterligare mer.

Ni som blivit gravida trots övervikt, vilket bmi ligger ni på? Fick ni försöka länge? Fick ni någon hjälp av landstinget?

Hej!
    jag hade ett BMI på 40 har jag för mig när vi sökte hjälp.
    Jag har ätit letrozol tre kurer och inseminerats tre gg. Jag hade turen att få dessa trots högt BMI; flera landsting som inte ger det till överviktiga tjejer.

Sen har vi tagit blodprov och jag har spolat äggledarna.

För att få hjälp med IVF krävdes ett bmi på 30 så jag började försöka gå ned i vikt..

Började äta LCHF och sluta med alkohol i november.
    I januari började jag smörja med progesteron all, gjorde det i två cyklar.
    Började tempa med natural cycles för att hitta min ägglossning och för att lära känna min kropp bättre..

20 feb plussade jag:)

har du egen mens? testat med äl stickor?

• Decibel84
    Lovisens skrev 2016-06-04 13:40:09 följande:

Vilken tur du haft. Vilket landsting tillhör du?

Har också tagit blodprov och spolat ägglederna och allt tyder på att det är min övervikt som sätter stopp för oss. Jo, sista månaderna har jag haft regelbunden mens och ägglossning.

Ja verkligen! Bor i stockholm

Då är det nog precis som för oss
    Jag hade dock stopp på ena sidan visade spolningen, men det kunde lika gärna ha varit tillfälligt tydligen
    Jag gav inte heller utslag på ÄL testen på två månader typ trots att jag har egen äl så jag lessnade att köpa test och började tempa...Och tempen visade att jag hade ÄL en heeeelt annann dag än när jag trodde.
  • Decibel84
    Redoförnytt skrev 2016-06-13 18:28:34 följande:

Ni som varit gravida, hur länge har ni orkar jobba på som vanligt?

Jag har ett ganska stillasittande och "enkelt" jobb. Men mycket psykiskt påfrestande.

Fattar att alla är olika osv. Men vill ändå få en känsla av hur länge man kan köra på som vanligt.

Har kollegor som jobbat nästan fram till BF. Men sen är frågan om övervikten gör det ännu svårare mot slutet...?

Tacksam för svar!

Jag inbillar mig att jag är mer redo för min graviditet än de som är normalviktiga.

Jag är ju van vid många kilon liksom.
    Så jag hoppas jag kommer kunna arbeta tills BF

• Decibel84

Var hos barnmorskan förra veckan, stressade dit med mackan i högsta hugg och tog sista tuggan innan jag gick in på besöket.

Hon tog blodtrycket och mätte sockret i fingret jag sa att jag nyss ätit och att det blir kanske konstigt då att ta ett test?

Vi tog testet och det visade 11.3 (såklart?) och jag fick ta med mig en sån maskin hem där jag ska kolla sockret.
    Har testat nu i tre dagar, fyra gg om dagen och ligger jätte bra till så det var nog bara tillfälligt.

Vägde mig i morse och jag ser att jag gått upp 5 kg, jag känner mig faktiskt rätt förkrossad...inte förvånad iof.
    Åt LCHF innan, och gick ned 10 kg på två månader. Men har svårt att hålla mig till LCHF nu när värmen kommer och ja...har väl tappat stinget.
    Så nu har jag sån jävla ångest över va BM ska säga, är så trött på alla jävla goda råd och kostcirkeln..JAG VET.

Svar på tråden Vi som är överviktiga & gravida.