Inlägg från: gumman2011 |Visa alla inlägg
  • gumman2011

Vi som är överviktiga & gravida.

Jag fick höra att man ska ligga på sidan när man ska känna och räkna rörelse. Ibland känner jag mer om jag ligger på rygg och ibland mer om jag ligger på sidan. Tydligen ska man ligga och slappna av ordentligt.

Men sen fick jag även reda på att nojjar man sig nu så kommer man ha ett helvete resten av graviditeten och kommer inte kunna slappna av ordentligt.

Nu vet jag inte om det var i denna tråden detta diskuterades men strunt samma. Gravid hjärnan har gjort sig ordentligt påmind :p
    Testa med ett glas iskall dricka då brukar den vakna till, sen fick jag tipset om att peta naveln och det har funkat några ggr, den blir störd då också =)

• gumman2011
    slemtorsk i din bralla skrev 2012-09-28 11:49:40 följande:
    Iskall dricka har aldrig funkat för min bebis... har hon bestämt sig för att ligga still så gör hon *S* Däremot.. ligga på sidan, nu när jag läste det så kom jag på att alltid när jag ligger på sidan så buffas det alltid lite, spelar ingen roll vilken sida men helt klart mest om jag ligger på vänster.

Annars är man minsann i vecka 26 nu....är irriterad inför julen (ska inte dra skiten för er här) för att folk inte tänker på varandra och så tänker jag att i jul är jag i vecka typ..37 typ och kommer inte varken orka eller har någon lust att försöka vara sammankallande eller något men fan heller att jag ska låta två gamlingar sitta ensamma på julafton.....
    Jag har gjort klart för min familj att vi inte kommer fira jul i år. Har inga syskonbarn och mina syskon är vuxna och borde förstå, men tyvärr min mamma som har svårast att fatta fastän hon själv har fyra barn. Är beräknad till den 20 december. Så hur det än blir så kommer jag inte orka åka några mil för att sitta och fira en hel dag, har vi fått bebis så kommer vi definitivt inte ens visa oss på gatorna utanför lägenheten, min svärmor vet jag inte för min man säger sånt typ dagen innan till dem.
  • gumman2011

Julen har alltid varit speciell för mig. Ända gången på året som min familj kan sitta och äta tillsammans och hjälpas åt, kolla på kalle anka och trycka i sig julgodis utan att det är en massa spring eller att ena ska åka hem tidigare eller nåt sånt. Bara massa trevligheter. Så att efter två års försök med min man och sex år totalt för mig och bli gravid och vara beräknad till jul är en stor lycka för mig. Nu är det ju inte bara gemenskapen och julen jag ser framemot. Utan ett litet julmirakel dessutom

• gumman2011

Mira M Stockholm - BF 29/11-2012 Första barnet 111kg  Nalle
    Ampellilja, Bodafors -BF 9/12-2012 andra barnet 123kg Tomte
    Kesi - BF 18/12 (Första barnet) 105 kg {#emotions_dlg.flower}
    Gumman2011 - Halmstad BF 20/12-12 (första efterlängtade barnet)
    Perpen, Halmstad - BF 8/1-2013 Första barnet, 121 kg Hjärta
    Slemtorsk i din bralla, Vårgårda- BF 9/1-2013 andra barnet, 96 kg {#emotions_dlg.flower}
    norskan, Nödinge - BF 3/2-2013 första barnet, 93 kg {#emotions_dlg.flower}
    Snofla76, Oxelösund--BF  9/4-2013 andra barnet, 100 kg Hjärta

Sara1979, Småland - BF 20/4-2013 andra barnet, 113kg

• gumman2011
    Pudel skrev 2012-10-15 15:59:07 följande:
    Tänkte bara säga att vi överviktiga inte måste gå upp i vikt under graviditeten. Jag är i vecka 35 och har bara gått upp 2 kg sedan inskrivning. Bebisen mår bra och växer som hon ska. 

Sedan ska också sägas att jag inte direkt är laglydig när det gäller maten. Jag har svårt att gå upp i vikt helt enkelt just nu, jag äter inte mycket, men det jag väl äter är ganska kaloririkt såsom pepparkakor och dumlekolor. Just dessa två är det enda jag egentligen är sugen på att äta och så har det varit väldigt länge. Min sambo ser dock till att jag äter små portioner med vanlig mat också. 

Är vi fler överviktiga som faktiskt har svårt att gå upp i vikt? 
    För 2 veckor sedan så låg jag fortf -300g från inskrivningen. Äter det som jag är sugen på då jag fortf lider av illamående trots vecka 31. Tänker inte på vikten så där jätte mycket även om jag är en tjockis.
  • gumman2011
    UllTussen skrev 2012-10-15 18:05:48 följande:
    Härligt! Vi fick inte lyssna nu idag hos BM, men i övrigt såg allt fint ut :) Är i v.15 nu (14+0 idag)

Nästa gång jag ska till BM är (förutom vid glukosbelastningen på torsdag) inte förrens i v.25!! alltså den 27 december fick vi tid. Är det verkligen sååå långt mellan inskrivningen och nästa besök?

Ska på RUL i v.20 såklart, vilket är den 21 november.. men känns såååå långt! 
    Jag var precis samma som dig. Inkrivning vecka 12. Glukosbelastning nån gång efter. Sen Rul 17+5 och sen bm besök vecka 25. Nu har jag även varit där 29+0 och ska dit igen 32+3. Sen hoppas jag det blir lite tätare i slutet så man får lite mer koll så att allt går som det ska med växandet av den lille köttbullen där inne.
  • gumman2011
    sophiie skrev 2012-10-15 18:20:46 följande:

Men efter att ha läst flera inlägg här samt råd från min "trevliga" bm har jag märkt att många går upp något kilo inte mer. Vissa går tom ner.

Jag har iaf lovat mig att njuta av denna graviditet, den är min sista.. Jag skiter i alla kilo så länge jag mår bra (mår jag bra mår bebben bra).

Jag tror som många skrivit innan att man lägger om kosten, antingen för att må bättre eller för att man har illamående som sitter i som för mig. Bm sa att jag kommer gå upp ca 6-8 kg eftersom jag redan har lite hull som bebis kan plocka av. Men frågan är  om jag gör det med tanke på att jag mår så fruktansvärt illa till och från och sover lätt 12 timmar per dag. Och att dem ska kolla köldkörteln på mig så där inte är något fel.

Sa också som du från början att jag struntar i den eventuella viktuppgången. Den kan man ju ta tag i senare med barnvagnspromenader i vinter/vår kylan.
  • gumman2011
    Bräckehäxan skrev 2012-10-18 16:16:44 följande:
    Ja verkligen! Blev dock enligt dagens mätning flyttad 10 dagar så är inte i v 11+0 idag utan får gå om hela vägen från 9+4. Men det känns bra ändå, kan ju ändras tillbaka vid rul...
    Jag gjorde ett vul 8+4 och han sa till mig att det inte gick att mäta noggrant så tidigt så jag skulle inte räta mig efter det för missar dem en eller två mm så kan det göra nån vecka. Så jag tycker du ska fortsätta på det du haft hittills och isf ta det när rutin ultraljudet kommer. För det kanske inte stämmer sen heller.
  • gumman2011
    Perpen skrev 2012-10-19 08:37:56 följande:
    Jag har en fundering kring mammakläder. Vart hittar man det i stora storlekar? Jag brukar oftast beställa vanliga kläder från typ ellos men de har inga mammakläder i större storlekar utan bara i de vanliga storlekarna. Tycker de inte att det är nödvändigt att göra mammakläder i störrestorlekar eller?! Börjar ju tusan bli kallt nu och jag har ingen lust att gå runt i mjukisbyxor halva vintern. 

Gekås hade mycket fint när vi var där. Vet att du inte bor så långt därifrån :-P Jag ville inte gärna lägga en förmögenhet på kläder som åker ut snart igen. Köper man deras vanliga brottarlinne för 40:- så räcker dem både på ena och andra hållet Sen kan man köpa jeans på stora avdelningen som jag tycker kan räcka också. Jag kör mucket med brottarlinnen i dess olika färger och en tjock kofta utanpå eller nån annan tröja.
  • gumman2011

Någon mer som har lyckats få halsbränna deluxe? Riktigt obehagligt är det. knaprar sötmandel och andra huskurer i väntan på apotekets öppnande. Avskyr att ta en massa mediciner men detta står jag inte ut med dygnet runt.

• gumman2011
    Mysanpysan86 skrev 2012-10-24 21:24:17 följande:
    Hur många har börjat med sf mått? Hur ligger ni i kurvan?  Var hos min bm i måndags och jag är i v. 33 och hade ett sf mått på 34. Vilket hon tyckte var lite högt och ska få komma på kontroll igen nästa vecka. Första barnet och vill inte klämma ut en bjässe! :/ Nyss varit på kontroll för graviditets diabetes och det såg bra ut.  

Jag hade 22 cm i vecka 25. 27 cm i vecka 29. Ska igen på måmdag vecka 32 Så spännande och få veta då.
  • gumman2011

Många av er som åkt på förkylning lättare sedan ni blev gravida? Är i vecka 32 nu och har åkt på en dunder släng av skiten. Tredje på bara en månad nu. Men denna är hemsk och bebis rör sig inte lika mycket nu heller. men kan ju var för att jag hostar och nyser hela tiden. den blir väl klart också trött. hehe.

• gumman2011
    AnitaAndersson skrev 2012-10-26 16:11:17 följande:
    Nu har jag tagit slag i saken!! Eftersom jag inte köpt egen bil än ( det e på gång ), och har nu alltså tröttnat på allt släpande när man handlar. Det blir ju bara tyngre å tyngre! Varit på Ikea och köpt mig en tantvagn!!! ;) .. Men fan va skönt att slippa bära!! (dramat-rullvagn för er som inte fattar) :D

Har ägt min dramaten i två år då jag har en ryggskada som gör det svårt för mig att lyfta. Bästa köpet någonsin kan jag säga. t.o.m så maken använder den om vi går tillsammans till affären
  • gumman2011

Vecka 34+3 idag och BM besök och bebis är helt fixerad nu =) Totalt under denna grav har jag gått upp 2,2 kg :) Mitt blodtryck är detsamma. Hjärnvärdet tar hon inte varje gång för att det legat så högt. Lite problem med lågt blodsocker så hon peppar mig att äta lite oftare och mer regelbundet. SF måttet är helt enligt kurvan och så varit hela tiden. Börjar dock känna av lite foglossningar, men kanske inte så konstigt när bebis trycker ner i bäckenet.

Hur är det för er andra där ute?

• gumman2011
    sophiie skrev 2012-11-12 21:35:08 följande:
    Här är det ok, väntar på fk besked gällande graviditetspenning. Kan man se detta på fk's hemsida/min sida?

Hur tänker ni gällande bb, åka hem direkt eller stanna en/två nätter?
    Får man som omföderska stanna en natt eller två? Vi bor i Sthlm och ska föda på Huddinge :)))
    Vi kommer att åka hem direkt efter om vi inte får ett familjerum då jag har extrem sjukhus skräck, sist jag var inlagd och mannen åkte hem fick sköterskorna stoppa mig i dörren, fick total panik och kände mig helt utlämnad och utblottad. Hur kommer det då inte kännas på BB och förlossning.
  • gumman2011

BM besök idag. Bebis hjärtljud är fina, men mitt blodtryck är för högt. Ska in på extra kontroll på fredag för det. Huvudvärk och massa vätska i kroppen. Mina vigselringar ligger parkerade i plånboken. Vikten ligger på +900g sedan förra veckan. Totalt sedan vecka 13 ligger jag nu på + 3.5 kg. Så den är dem nöjda med iaf för den legat ganska stabilt.
    Men vilken panikångest man kan få för en extra kontroll, samt att har det inte blivit bättre så blev det kontroll på förlossningen och en bedömning där. Ren skräck just nu när jag precis ställt in mig på att spendera lite tid på sjukhuset under förlossningen. Hade det inte varit för min make så hade jag haft hemförlossning. Men även han har ju lite att säga ifrån om när det gäller vårt mirakelbarn och den trygghet han vill känna.

• gumman2011

Då var det dags för mig att ta plats i denna tråden igen Är snart två år sedan jag skrev första gången. Fick en flicka 15/12-12 och är nu beräknad till 30 augusti-14 MA i höstas men vi lyckades snabbt igen. Väger mindre i vecka 19 denna gaviditeten än vad jag gjorde i vecka 12 med min dotter. Gör inget annorlunda denna gången, men blir väl mer motion kanske när man ska busa med en 15 månaders dagarna i ända :-P

Svar på tråden Vi som är överviktiga & gravida.