Inlägg från: Hermioney |Visa alla inlägg
  • Hermioney

Vi som är överviktiga & gravida.

blåbär02 skrev 2012-07-02 16:37:02 följande:

Den 17 juni fick vi efter två år av försök ett plus!
    Känns helt fantastiskt! Går in i v 10 imorgon.

Jag väger 117kg, vilket jag vet inte är det mest optimala när man är gravid.
    Finns det fler överviktiga kvinnor där ute som är gravida,
    eller någon som har solskenshistorier att dela med sig av när man är lite orolig
    för komplikationer? Kanske vi kan följas åt? =)

Vad väger ni?
    Vilken vecka är ni i?         

{#emotions_dlg.flower}

Hoppar in här
    Jag lyckades gå ner till 93 kg
    Nu är jag i vecka 17 och väger 96,5 kg

Första barnet.

Känner mig orolig över komplikationer pga övervikten- de har så mycket skrämselpropaganda.

• Hermioney
    FINNS DET NÅGON HÄR SOM VARIT MED OM ATT DE INTE HITTAT BARNET PÅ ULTRALJUDET?

Jag har läst mycket på internet om att ifall man har mycket fett på magen hittar de inte barnet 
  • Hermioney

Jag gjorde glukosbelastning i måndags och fick värdet 9.nåt
    Jag blev jätteglad och sken som en sol eftersom att när jag gjorde det för 10 år sen låg det på 11.1 och som jag kämpat med maten och promenaderna !

Men BM var inte alls glad.

"Det var ju alldeles för högt, vi vill att man ska ha max 8,nåt.

Du ska också få gå till en dietist och så dricker du massa coca cola och det är ju inte alls bra med allt det koffeinet"

Efteråt fick jag väga mig trots att jag vägt mig hemma för bara någon dag sedan.
    Hemma väger jag mig utan kläder men här hade jag 2 par byxor och tjocka vinterkängor och vågen visade på 3,5 kg mer än hemma.

Det är så tröttsamt att vissa människor bara tittar på vikten och direkt skickar en till en dietist.
    Mitt blodsocker hade ju gått ner och när jag berättade att jag dricker en droppe coca cola ifall jag får ont i magen trodde hon mig tydligen inte.

Jag undrar vad jag ska göra hos dietisten? Jag äter ju rätt men naturen har gett mig PCO-S.

• Hermioney
    stor grön drake skrev 2017-01-10 20:11:21 följande:

Nu har jag varit på narkosbedömning och fått klartecken från två narkosläkare. Jag får föda på hemmasjukhuset

Båda hade svårt att tro att jag hade haft BMI över 35 vid inskrivningen, tappade hakan när jag sa att det faktiskt var 42 och att jag hittills gått upp 10kg denna graviditet. Så jag bär tydligen min vikt väl. De kände "rätt" kotmellanrum för både spinal och EDA tydligt igenom tre tröjor och mudden från mammabyxorna, och båda sa att de gärna ser mig som sin patient när det är dags. Det kändes så bra.

Såklart sa de att det är bäst om jag inte går upp mer, och gärna om jag lyckas bli av med de kilon som smugit sig på över julen så skulle det vara bättre ur ett narkosperspektiv. Det var dock inte pekpinnar utan ett vänligt råd.

Hur gjorde de bedömningen?
    Gav de dig lite narkos?

Varför gjorde de bedömningen?
    Har du haft problem med narkos innan eller var det på grund av vikten?

Får alla gravida och/eller överviktiga automatiskt narkosbedömning?
  • Hermioney
    November83 skrev 2018-02-23 19:48:17 följande:

Hej! Något liv i denna tråd ännu? Är i v8 å väger 91/93 (beror på hur svullen jag e) å 1,68 lång å e superrädd för min vikt ska ge stora komplikationer å att jag ska gå upp massa i vikt nu.... Höll på å gå ner i vikt för å få remiss till ivf när jag mirakulöst plussade på egen väg så oerhört tacksam men d kom tidigare ön jag velat.... Hade känts bättre om jag vägt max 83 men men.... Hur har ni som tyngre upplevt graviditet? Rädd för bli illa bemött inom vården....

Jag är här!

Vecka 21.

Ja vården är inte rolig. En BM som gjorde ultraljud på mig satt bara och gnällde över mitt fett på magen och oj vad det är svårt att se. Nästa var hur trevlig som helst och hade inga problem att se.
  • Hermioney
    November83 skrev 2018-02-23 19:48:17 följande:

Hej! Något liv i denna tråd ännu? Är i v8 å väger 91/93 (beror på hur svullen jag e) å 1,68 lång å e superrädd för min vikt ska ge stora komplikationer å att jag ska gå upp massa i vikt nu.... Höll på å gå ner i vikt för å få remiss till ivf när jag mirakulöst plussade på egen väg så oerhört tacksam men d kom tidigare ön jag velat.... Hade känts bättre om jag vägt max 83 men men.... Hur har ni som tyngre upplevt graviditet? Rädd för bli illa bemött inom vården....

Jag har bara gått upp 4 kg.

Vi som har lite extra går inte upp så mycket.

De första veckorna är allt svullet. Sen går det ner och spökveckorna kommer då man undrar om man verkligen var gravid för allt bara försvinner.

Brösten blir mindre.
  • Hermioney
    tuuli skrev 2018-02-27 22:27:07 följande:
    Noja inte för att du borde gått ner innan, nu är du gravid och det är ju det viktiga, grattis! Ät bra mat, var glad och ta det lugnt. Hade jag kunnat göra om min graviditet så skulle jag tagit det mycket mer chill och inte försökt detaljkontrollera allting, man kan ändå inte styra över utgången. Jag skötte mig exemplariskt, åt som en dietist, motionerade varje dag och fick ändå en jättejobbig graviditet och förlossning, medan andra ligger på soffan och käkar kakor och spraygrädde i nio månader och sen bara cruisar igenom alltihop. Det är ett lotteri tyvärr. 
    Tack för detta! Sånt här behöver man läsa! Jag oroar mig också hela tiden för allt
Svar på tråden Vi som är överviktiga & gravida.