jollan84 skrev 2019-03-11 16:49:53 följande:
Hej på er!
Jag är 167 cm lång och vägde 84 kg när jag blev gravid (första barnet). Är nu i v 26 och har "bara" gått upp 4 kg. Har träffat två olika barnmorskor på mitt bvc här i Göteborg och båda insisterar att jag inte får gå upp för mycket (det håller jag med om!), att jag ska ha på mig stödstrumpor varje dag etc. Idag sade barnmorskan att många överviktiga inte går upp något under graviditeten, vilket i så fall skulle innebära att de tappar typ 6-7 kg i egen kroppsvikt under graviditeten och att detta alltså "ersätts" av barnets, moderkakans, det extra blodet och eventuell vattenansamling.
DET tycker jag inte låter som något man bör rekommendera en gravid person i min situation?? Tycker inte det låter nyttigt att man går ned i egen kroppsvikt? Är det fler som fått höra detta?
Dessutom är alla mina värden precis "på normalen" ("perfekta") för tillfället, magen är precis på "linjen", blodtryck 125/70, järnvärde bra, allt bra. Jag cyklar 16 km varje dag till och från jobbet och är i bra hälsa. Enda problemet jag haft är illamående.
Visst, jag är överviktig (BMI över 30), men inte ska barnmorskor fortsätta tjöta om det här i min situation? Tycker du annorlunda mottager jag så klart kritik, men det låter inte sunt i mina öron det som barnmorskorna säger.
Tacksam för synpunkter.
MVH Jollan
Men herregud! Jag hade betydligt högre BMI än du och ingen ?tjatade? om det till mig på det där viset! Vi hade en diskussion kring det på första mötet sedan pratade vi inte om det över huvudtaget.... jag behövde inte ens väga mig där, jag rapporterade vikt hemifrån, om jag ville.
Säg ifrån nästa gång, att tack du har förstått att du ska tänka på vikten och nu behöver ni inte prata om det något mer, du tycker inte det känns rätt för dig att tappa i kroppsvikt som gravid och det vill du ska respekterad, punkt!
Läkaren sa dock till mig sist att långsam viktnedgång för personer med högt BMI under grav är absolut i farligt. Så det är inte farligt på det sättet, men att vikthetsa någon under en graviditet är ta mej fan tjänstefel!!!! Oavsett vad någon väger!