• Jsv17

Vi som är överviktiga & gravida.

November83 skrev 2018-02-23 19:48:17 följande:

Hej! Något liv i denna tråd ännu? Är i v8 å väger 91/93 (beror på hur svullen jag e) å 1,68 lång å e superrädd för min vikt ska ge stora komplikationer å att jag ska gå upp massa i vikt nu.... Höll på å gå ner i vikt för å få remiss till ivf när jag mirakulöst plussade på egen väg så oerhört tacksam men d kom tidigare ön jag velat.... Hade känts bättre om jag vägt max 83 men men.... Hur har ni som tyngre upplevt graviditet? Rädd för bli illa bemött inom vården....

Jag var också kraftigt överviktig, gick endast upp 7kg, som jag tappade direkt, och nu har jag redan tappat 5 till.

Jag hade en jättebra graviditet, fick en lindrig graviddiabetes (som tablett behandlades och jag inte ens märkte av), annars mådde jag toppen och min förlossning gick hur bra som helst.

Jag hade ett toppen bemötande i vården, vart jag än kom faktiskt, diabetesmottagning, mvc och ul, fick inga pekpinnar alls utan bara hjälp och proffesionellt bemötande. Då man tillhör en riskgrupp finns ju extra resurser och tester man kanske vill sätta in, men jag uppfattade aldrig något som nedlåtande eller så på nåt sätt.
    Mamma till en liten pojke sedan 9-12-17
  • Jsv17
    November83 skrev 2018-02-25 16:55:04 följande:

Tack för svar :) var bor du? Jag bor i Malmö, tänkte om det är platsbetonat eller bara beroende på vem inom vården man träffar :)

Jag bor i Stockholm. Verkar vara väldigt olika bemötande faktiskt så mitt råd är om du känner att bm inte är stöttande så byt direkt.
  • Jsv17
    emeloi skrev 2018-02-25 17:27:30 följande:

Hej allihop! Jag är gravid med andra barnet, 175 cm lång och väger 88 kg.. Vägde 98 när jag blev gravid med första barnet, gick upp till 110 till inskrivningen på BB. Efter 6 månader hade jag gått ner 22 kg och sen hållit mig kvar sen dess. Är i v 16 nu och har ännu inte gått upp något, som någon skrev så går vi knubbisar kanske inte upp så mycket i början alla ggr eftersom vi har lite att ta av :) jag fick graviditetsdiabetes första graviditeten och hoppas klara mig denna gång, är det fler som drabbats av det här?

Jag hade det, men väldigt lindrigt så räckte med tablett behandling. Men jag kämpar också på med vikten för att ge mig själv chansen att slippa det vid en ev. ny graviditet
  • Jsv17
    emeloi skrev 2018-02-25 18:59:53 följande:

Jag känner som du, nu är jag ju medveten om att risken finns på ett annat sätt än förra gången, så nu kan jag ju försöka tänka mig för lite. Jag tränar mer nu, eller mer och mer.. Jag tränade ingenting förut, men nu går jag på speciell mammaträning och gravidträning, JÄTTEKUL! :)

Jag klarade mig så lindrigt undan att jag inte behövde medicinering, kost-och MOTIONSBESHANDLING.

Va bra! Jag tog mig nästan hela vägen med kost-behandling, men i v.35 tyckte läkaren att mina värden var lite för svajiga och satte mig på minsta dosen metaformin, vilket min kropp svarade jättebra på så jag fick helt normala värden nästan direkt.

Jag tänkte gå med i nån mammaträning sen också
  • Jsv17
    jollan84 skrev 2019-03-11 16:49:53 följande:

Hej på er!

Jag är 167 cm lång och vägde 84 kg när jag blev gravid (första barnet). Är nu i v 26 och har "bara" gått upp 4 kg. Har träffat två olika barnmorskor på mitt bvc här i Göteborg och båda insisterar att jag inte får gå upp för mycket (det håller jag med om!), att jag ska ha på mig stödstrumpor varje dag etc. Idag sade barnmorskan att många överviktiga inte går upp något under graviditeten, vilket i så fall skulle innebära att de tappar typ 6-7 kg i egen kroppsvikt under graviditeten och att detta alltså "ersätts" av barnets, moderkakans, det extra blodet och eventuell vattenansamling.

DET tycker jag inte låter som något man bör rekommendera en gravid person i min situation?? Tycker inte det låter nyttigt att man går ned i egen kroppsvikt? Är det fler som fått höra detta?

Dessutom är alla mina värden precis "på normalen" ("perfekta") för tillfället, magen är precis på "linjen", blodtryck 125/70, järnvärde bra, allt bra. Jag cyklar 16 km varje dag till och från jobbet och är i bra hälsa. Enda problemet jag haft är illamående.

Visst, jag är överviktig (BMI över 30), men inte ska barnmorskor fortsätta tjöta om det här i min situation? Tycker du annorlunda mottager jag så klart kritik, men det låter inte sunt i mina öron det som barnmorskorna säger.

Tacksam för synpunkter.

MVH Jollan

Men herregud! Jag hade betydligt högre BMI än du och ingen ?tjatade? om det till mig på det där viset! Vi hade en diskussion kring det på första mötet sedan pratade vi inte om det över huvudtaget.... jag behövde inte ens väga mig där, jag rapporterade vikt hemifrån, om jag ville.

Säg ifrån nästa gång, att tack du har förstått att du ska tänka på vikten och nu behöver ni inte prata om det något mer, du tycker inte det känns rätt för dig att tappa i kroppsvikt som gravid och det vill du ska respekterad, punkt!

Läkaren sa dock till mig sist att långsam viktnedgång för personer med högt BMI under grav är absolut i farligt. Så det är inte farligt på det sättet, men att vikthetsa någon under en graviditet är ta mej fan tjänstefel!!!! Oavsett vad någon väger!
    Pojke 9-12-17
Svar på tråden Vi som är överviktiga & gravida.