Jsv17 skrev 2019-03-11 19:50:12 följande:
Men herregud! Jag hade betydligt högre BMI än du och ingen ?tjatade? om det till mig på det där viset! Vi hade en diskussion kring det på första mötet sedan pratade vi inte om det över huvudtaget.... jag behövde inte ens väga mig där, jag rapporterade vikt hemifrån, om jag ville.
Säg ifrån nästa gång, att tack du har förstått att du ska tänka på vikten och nu behöver ni inte prata om det något mer, du tycker inte det känns rätt för dig att tappa i kroppsvikt som gravid och det vill du ska respekterad, punkt!
Läkaren sa dock till mig sist att långsam viktnedgång för personer med högt BMI under grav är absolut i farligt. Så det är inte farligt på det sättet, men att vikthetsa någon under en graviditet är ta mej fan tjänstefel!!!! Oavsett vad någon väger!
Inte gå upp alls? Omg vad jag skrattade där.... Visst mot slutet var jag inte duktig men jag kämpade för å äta så bra jag kunde men sista veckorna kunde jag öka 2 kg i veckan pga jag va svullen som en gris! Jag vägde 92 (plusset kom som en överraskning mitt i en viktnedgång) å är 168 cm lång. Gick upp 26 kg varav endast 10 av dessa var fett å väger idag 11 mån efter förlossningen 88,6 kg så att överviktiga går ner istället för upp i vikt e skitsnack. Man kan bara göra sitt bästa å försöka äta bra å röra på sig. Mer än så kan du inte göra! Min bm var supersnäll (eller så var hon d pga att jag själv första mötet drog upp vikten å att jag ville gå upp så lite som möjligt) å vi gjorde som så jag vägde mig hemma å bara meddelade vikt när vi träffades. Alla värden bra, på pappret i kanonform, så att vikthetsa en gravid? Nej. Du gör inte så. Att pusha någon som inte e gravid, självklart! Pepp å stöd men som gravid hjälper d inte å hetsa om vikt. Du är i en sits där du kommer gå upp, enda du kan göra e å försöka begränsa uppgången till din bästa förmåga inom rimliga ramar. Du kan liksom inte gå på diet direkt så varför påpeka vikten när du inte har en chans å göra nåt åt det?
Känns det jobbigt har du rätt å byta bm. Du ska känna dig trygg å bekväm, din bm Skavsta någon du känner dig trygg med att öppna upp å få stöd. Inte pekpinnar. Grattis till graviditeten <3