• Emma118

Vi som är överviktiga & gravida.

Hej alla - tänkte jag skulle presentera mig o hoppas på att få vara med i tråden. Väntar första barnet, v 22+2 nu. BF 15 juni enligt RUL.

Hade BMI 34 på inskrivningen - men har sen dess gått upp ytterligare 4 kilo, så tippar in på BMI 35 nu (och förväntar mig uppläxning när träffar BM igen om några veckor).

Mått bra hela graviditeten än så länge, utom åderbråck i ben o underliv samt halsbränna (magmunsbråck) - övervikten hjälper tyvärr inte mot nån av dem. Någon som har några tips mot onda åderbråck? :)

• Emma118
    stor grön drake skrev 2017-02-12 17:34:37 följande:
    Om det är på underbenen du har åderbråck så är stödstumpor guld värt. Finns de som går upp på låren men de passar sällan lite rundare ben
    Tack för tipset om lårhöga stödstrumpor, ska hålla utkik efter såna :) - har stödstrumpor för vaderna, men de gör att ådrorna på låren sväller mer.
  • Emma118
    Malimari skrev 2017-02-12 14:37:22 följande:
    Du behåller samma bmi som vid inskrivning. Finns ingen sådan skala för gravida. 4 kg är inte så farligt
    Ah perfekt - bra att veta att BMI:t inte uppdateras varje koll. :)
  • Emma118
    yennie84 skrev 2017-02-16 18:11:18 följande:

Finns det någon här inne som gjort ett tidigt ul, alltså inte vul som det gått bra för? Har bokat ett sådant nu och är rädd att de ska säga att jag är för tjock för att de ska kunna se något. Iofs mitt tredje barn och kommer vara i vecka 9+5 då

Jag gjorde ett tidigt UL i vecka 9, det gick att se fostret via vanligt UL, men sköterskan valde att göra ett VUL med för bättre synlighet, vilket visade mer detalj. :)

Ultraljuden efter det har det gått bra med bara vanligt UL (v 12 samt v 21). Lycka till, spännande :)
  • Emma118

Till er som har fött barn som överviktiga förut, hade ni några svårigheter under förlossningen som hade med övervikt/dålig kondition att göra?

Jag får många kommentarer från omgivningen att jag måste träna och få upp kondisen , annars får jag och bebisen en svår förlossning.

Jag tar promenader och står upp mycket på jobbet, försöker att äta mkt frukt o grönt o tar hand om mig. Känner inte att jag har allt för mycket lust eller ork att träna på något hårdare sätt, helst eftersom det var ett år sen jag tränade på gym/hårt. Järnbristen hjälper inte orken direkt, men tar tillskott nu.

Men, om det är så att förlossningen påverkas mycket av ens kondis, så vill jag så klart ta tag i det. Är nyfiken på hur exakt förlossningen påverkas av just ens kondition också.

Dela gärna era erfarenheter/åsikter!

• Emma118
    Tess1990 skrev 2017-02-17 16:07:32 följande:
    Min kondition är okej, förutom när jag har järnbrist då blir den urusel av förståeliga skäl då järnbrist gör att blodet tar upp syre sämre och man blir trött och yr snabbt, hade lite järnbrist inför andra förlossningen

Vägde 112 vid första förlossningen och 112,5 vid andra och min vikt var inge problem alls för något, epidural fungerade att sätta vid första och jag kunde krysta ut barnen utan någon yttre hjälp

Dock fick jag värkstimulerande dropp vid första och cytotec vid andra för att göra värkarna kraftigare (vid andra även för att få barnet att glida ner mer så dom kunde poppa hinnorna)

Och jag har blödit rätt mycket efter båda

Men ingen har kunnat säga om de beror på övervikt eller annat (vid andra fastnade fostersäcken och moderkakan var inte riktigt hel så kan ha varit därför)

Visst är de bra med styrka och kondition, men de handlar också om hur man använder de och om man kan slappna av, allt handlar inte om kraft hela tiden utan också förmåga att slappna av och låta kroppen och barnet jobba

Låter som att du redan gör de bästa du kan!

Mina bästa tips är att vara upprätt så mycket och så länge som möjligt under förlossningen, tyngdkraften hjälper barnet ner och rörelse, gå eller gunga höfterna hjälper blodcirkulationen och kan hjälpa barnet ner och mjukna upp vävnaden, men gör bara de du orkar, överdriv inte

Tryck ner rumpan! Vid min första försökte jag "fly min kropp" och tryckte upp axlarna och kroppen när de gjorde ont, det gjorde ingenting bättre, vid andra tvingade jag mig att göra tvärtom och de var hemskt men gav resultat, barnet ska ju ner och då kan de hjälpa att båda visualisera och göra rörelse för neråt (dock inte krysta liksom, bara bli tung i rumpan och ner med axlarna)

Hur långt gången är du?
    Tack för tipsen och för att du delade din erfarenheter, jättebra att höra! ????

Jag är i vecka 24 (23+3, första barnet) så har ett tag kvar till beräknad förlossning, har inte känt nån oro för förlossningen hittills men efter kommentarer om min övervikt så börjar jag fundera på om bör vara orolig / göra särskilda förberedelser. Har bara träffat barnmorskan en gång, på inskrivningen ännu, ska dit vecka 26 - så får se vad hon säger.
  • Emma118
    Emma118 skrev 2017-02-19 09:02:50 följande:
    Tack för tipsen och för att du delade din erfarenheter, jättebra att höra! ????

Jag är i vecka 24 (23+3, första barnet) så har ett tag kvar till beräknad förlossning, har inte känt nån oro för förlossningen hittills men efter kommentarer om min övervikt så börjar jag fundera på om bör vara orolig / göra särskilda förberedelser. Har bara träffat barnmorskan en gång, på inskrivningen ännu, ska dit vecka 26 - så får se vad hon säger.
    Ska stå en smilie efter 'bra att höra', ska inte ???. :)
  • Emma118
    stor grön drake skrev 2017-02-17 21:56:29 följande:
    Jag vägde ~120 när sonen föddes. Jag har ansträngningsbaserad astma (dock inte pga övervikten) som påverkas av i vilken kondition jag är. Då var jag i god kondition, tränade mycket osv. Dock påverkade min dåliga syresättning sonens hjärtljud så jag måste föda i gyn-ställning då de ville ta med sugklocka fast det gick snabbt med kraftiga värkar.

Jag har blivit informerad om att överviktiga har procentuellt högre risk för värksvaghet och oftare slutar med snitt pga att mamman inte orkar längre.
    Tack för ditt svar o för att du delade med dig :).

Jag googlade lite på det där med värksvaghet och verkar som det stämmer, statistiskt sett..
  • Emma118
    Malimari skrev 2017-02-18 08:23:25 följande:

Vägde drygt 140 med första och 120 med andra. Hade bra förlossningar båda gånger trots att jag blev igångsatt med första. Blödde mycket efter första ca 3 liter men det sa läkaren att det inte berodde på min övervikt. Båda förlossningar var rätt snabba och jag kände absolut att jag orkade bra! Trots att jag är bekväm och tränade mycket sällan under de graviditeterna. Denna gång tränar jag styrka 2 gånger i veckan men det är främst för att motverka ryggsmärta.

Skönt att höra att du hade bra förlossningar, toppen!

Jag har funderat på att också försöka göra lite styrkeövningar för rygg och armar (kommer ju bli en del tunga lyft i framtiden med växande bäbis, babyskydd, barnvagn etc).
  • Emma118
    stor grön drake skrev 2017-03-05 09:29:04 följande:

Nu har mitt lilla hjärta kommit

4 timmar på förlossningen och han föddes med ena armen längs huvudet. Det gick väldigt bra, narkosläkaren som lade EDA sa att det gick helt perfekt, och då vägde jag 137,6 på sista mvc besöket, varav de sista 6 kom sista veckorna (=vätska) och jag har en stor tatuering i korsryggen.

Ett stort lycka till ni andra!!!

Stort grattis - skönt höra allt gick bra :) ha en mysig tid med ditt lilla underverk.
  • Emma118

Grattis till graviditeten, Mallorcasambon!

Jag vägde 100kg vid inskrivningen, gick upp 28 kg under graviditeten men tappade 25 kg inom en månad efter förlossningen. Mådde bra under graviditeten, förutom foglossning mot slutet - så att vara överviktig behöver inte betyda en jobbig graviditet.

Min 'lille' son vägde 5kg vid förlossningen, föddes 3 veckor för tidigt efter att jag fick tjata mig till att bli igångsatt (tur var det, vågar inte tänka på hur stor han varit om väntat längre). Hade en bra förlossning utan smärtlindring eller skador - så igen, att vara
    överviktig behöver inte betyda svår förlossning :)

Jag haft IBS problem sen jag var tonåring, men min mage blev förvånansvärt bättre under graviditeten - så hoppas du får detsamma! :)

Svar på tråden Vi som är överviktiga & gravida.