Tess1990 skrev 2017-02-17 16:07:32 följande:
Min kondition är okej, förutom när jag har järnbrist då blir den urusel av förståeliga skäl då järnbrist gör att blodet tar upp syre sämre och man blir trött och yr snabbt, hade lite järnbrist inför andra förlossningen
Vägde 112 vid första förlossningen och 112,5 vid andra och min vikt var inge problem alls för något, epidural fungerade att sätta vid första och jag kunde krysta ut barnen utan någon yttre hjälp
Dock fick jag värkstimulerande dropp vid första och cytotec vid andra för att göra värkarna kraftigare (vid andra även för att få barnet att glida ner mer så dom kunde poppa hinnorna)
Och jag har blödit rätt mycket efter båda
Men ingen har kunnat säga om de beror på övervikt eller annat (vid andra fastnade fostersäcken och moderkakan var inte riktigt hel så kan ha varit därför)
Visst är de bra med styrka och kondition, men de handlar också om hur man använder de och om man kan slappna av, allt handlar inte om kraft hela tiden utan också förmåga att slappna av och låta kroppen och barnet jobba
Låter som att du redan gör de bästa du kan!
Mina bästa tips är att vara upprätt så mycket och så länge som möjligt under förlossningen, tyngdkraften hjälper barnet ner och rörelse, gå eller gunga höfterna hjälper blodcirkulationen och kan hjälpa barnet ner och mjukna upp vävnaden, men gör bara de du orkar, överdriv inte
Tryck ner rumpan! Vid min första försökte jag "fly min kropp" och tryckte upp axlarna och kroppen när de gjorde ont, det gjorde ingenting bättre, vid andra tvingade jag mig att göra tvärtom och de var hemskt men gav resultat, barnet ska ju ner och då kan de hjälpa att båda visualisera och göra rörelse för neråt (dock inte krysta liksom, bara bli tung i rumpan och ner med axlarna)
Hur långt gången är du?
Tack för tipsen och för att du delade din erfarenheter, jättebra att höra! ????
Jag är i vecka 24 (23+3, första barnet) så har ett tag kvar till beräknad förlossning, har inte känt nån oro för förlossningen hittills men efter kommentarer om min övervikt så börjar jag fundera på om bör vara orolig / göra särskilda förberedelser. Har bara träffat barnmorskan en gång, på inskrivningen ännu, ska dit vecka 26 - så får se vad hon säger.