Inlägg från: Humlan87 |Visa alla inlägg
  • Humlan87

Vi som är överviktiga & gravida.

idab84! Jag frågade om det när jag gjorde KUB eftersom jag är kraftigt överviktig och eftersom de ju frågar om vikten. Barnmorskan förklarade att vikten påverkar hormonbalansen, mer kropp = annan hormon"koncentration" enligt henne, de behöver ha mammans vikt på papper för att veta hur de ska tolka blodprovet uppfattade jag det som. Vikten i sig är ingen faktor som påverkar risken för kromosommissbildningar, som jag har förstått det. Ingen faktor påverkar mer än mammans ålder. De frågar även om rökning, men den faktorn är heller inte något som påverkar risken särskilt mycket.

• Humlan87

Hej på er!

Är gravid i v 35+3 nu och har hittills gått upp 2 kg, gick inte upp någonting förrän i v 34. Tror att det mesta är vätska eftersom jag börjar bli ganska svullen om benen.

Jag promenerar varje dag ca 30-60 min och försöker tänka på att äta mindre portioner, men helt vanlig mat (mest viktigt för mig fram till v 30 typ, sen GÅR det inte att äta stora portioner, får ej plats hihi)

Hoppas nu att vätskepåsamlingen stannar upp...Någon som har något bra tips för att motverka/avhjälpa?

• Humlan87
    Sandrish87 skrev 2017-01-29 10:28:58 följande:

Nu kanske jag missar sjukt många inlägg om just detta ämne men så många inlägg och läsa så kastar bara ut det och ber om ursäkt för återupprepning.

Men innan jag blev gravid hade jag storlek 44/46. Ibland t.o.m 48/50 på vissa plagg. Men nu när man lagt på sig och magen börjat växt v 23+6 har jag skitsvårt och hitta kläder. Blir så frustrerad när jag går på mammaavdelningar och största storleken de har upp till är 46 om ens det, bara plagg i dom storlekarna är svåra och hitta. Nu funkar vissa 48/50 plagg som jag redan har men blir sjukt obekvämt då det blir jättetajt runt magen och jag får bilringar. Byxor/jeans är intill helt omöjligt och hitta.

Hur har ni fylligare kvinnor gjort med mammakläder? Tycker ni också det är svårt och hitta eller har ni på något sätt lyckats lösa klädproblemet?

NÄTET! Tex dessa jeans från bonprix: www.bonprix.se/produkt/mammajeans-girlfriend-dark-blue-stone-907473/
Svar på tråden Vi som är överviktiga & gravida.