• Zoofe

Vi som är överviktiga & gravida.

c86 skrev 2014-06-09 16:59:32 följande:

Fler från Skåne som ska ha barn i början av nästa år ?

Hej c86, ja jag ska det :)
    Är överviktig och lite orolig för att jag ska gå upp jättemycket undr grav..
    Ska verkligen försöka hålla mig I skinnet vad det gäller sötsaker och onyttigheter, men det är väl lättare sagt än gjort..

Har du också övervikt att kämpa med?

Jag är 1.76 och väger ca 105 Rynkar på näsan
  • Zoofe
    Mimmi90 skrev 2014-06-23 10:54:18 följande:

Jag är också överviktig, och på inskrivningen sa hon att jag ska få göra 2 glukosbelastningar istället för en just pga mitt BMI :( känner mig inte så jävla enorm men tydligen är jag det enligt min bm :(

Rynkar på näsan
    De kommer väl säga samma sak till mig antagligen. Vad är ditt BMI om man får fråga?
  • Zoofe
    Mimmi90 skrev 2014-06-23 13:25:41 följande:
    Räknade ut det nu och det är 35.7...
    33,9 är mitt.. Man får väl försöka göra så gott man kan och försöka utesluta sötsaker så mycket som möjligt
  • Zoofe

Hmm känner mig liiiite avundsjuk på alla smalisar, som ser de små förändringarna på magen i början. Jag som är tjock, ser ju bara tjockare ut :P

Men det är väl bara dumheter att fokusera på sånt. Är ju skitglad att jag äntligen är gravid sen att ha slutat med P-piller i 2010!

• Zoofe
    Stokke skrev 2014-10-29 20:25:41 följande:

Hej, ni som plussat och träffat BM. Vad sa BM? Fick ni en utskällning? Jag har plussat är överviktig. Usch vill inte få skäll av BM ????

Hej! Jag är i v 25 nu. Min barnmorska var jättesympatisk och jag hade lite samma upplevelse som ovanstående. Hon konstaterade min övervikt, och rekommenderade promenader. Däremot sa ultraljudsbarnmorskan att hon trodde det skulle bli svårt för henne att se könet på barnet för jag var "såpass kraftig" och att det nog skulle dröja innan jag kände sparkar av samma orsak.

Kändes lite jobbigt..

Men sen kunde hon se könet ändå, så besvikelsen var inte långvarig :)
  • Zoofe

Usch lite ångest här.. Min viktökning har varit helt ok under graviditeten fram till jul cirka. Nu har jag ökat ett kilo i veckan de senaste 4 veckorna! Hjälp, var ska detta sluta! Är i v 38 nu, så hoppas bara man slipper gå över tiden..

• Zoofe
    sweetliquorice skrev 2015-01-29 21:10:12 följande:

Jag är ny här, kan inte läsa alla kommentarer då det är för många. Jag vägde 89 men gick upp till 93 runt jul. Det verkar som att jag inte kan bli gravid men jag får, pga min vikt, ingen hjälp. Min sambo och jag vet alltså inte om det är fel på någon av oss eller om det bara är min vikt som ställer till det.

Jag stress och tröstäter konstant. Jag känner mig så dålig som trots den stora viljan att få ett barn inte kan sluta äta. Finns det någon med liknande problem där ute? Eller är jag helt ensam?

Hej! Nej du är inte ensam. Jag var i precis samma situation. Jag och min sambo hade försökt i 4 år utan resultat och hade påbörjat en utredning på reproduktionskliniken. Men oavsett vad utredningen visade skulle jag ju inte få hjälp pga min övervikt. Vi hade gett upp att få barn och bestämt oss för att få våra provresultat från repro kliniken ( vi var kallade i augusti förra året) sen kontakta Stork kliniken i Danmark och få hjälp där.

Då plötsligt, efter 4 år, midsommarveckan förra året, fick jag reda på att jag var gravid! Ska föda min dotter om ett par veckor

Förstår hur jobbigt ni har det och hur svårt det är att inte trösta sig med mat när man mår så dåligt över en situation. Det blir lite av ett moment 22.

Mitt tips är, kolla upp stork kliniken, sluta klandra dig själv, och förlora inte hoppet!

Stort lycka till!
  • Zoofe
    Sagolina skrev 2015-01-28 11:10:10 följande:

Jag ökade också i ok takt nästan hela graviditeten, men som för dig blev det sen fart på den här sista tiden. Till v29+6 hade jag ökat 2,3kg, men från det till v40+3 ökade jag plötsligt med nästan 9kg:( nu har det snart gått en vecka till och vågar knappt tänka på vad vågen säger på kollen imorgon. ..

Ja hua, vill INTE fortsätta öka ett kilo i veckan!!

Hoppas du slipper vänta mycket längre på din bebis!

Lycka till!
  • Zoofe
    Sagolina skrev 2015-01-30 11:41:25 följande:

Överburenhetskontroll idag. Babyn beräknas vara ungefär 3,8kg tung (lika som sonen) och allt såg bra ut. Jag hade öppnat mig tillräckligt för en hinnsvepning, så nu hoppas jag att den gör nytta!

Goda nyheter ju! Och då är ju bebis inte så stor för att vara överburen heller. Hoppas hinnsvepningen lyckas!
  • Zoofe
    Sagolina skrev 2015-01-30 13:58:45 följande:

Jo, håller tummarna att det ska komma igång av sig själv. Skulle så gärna uppleva den delen av en förlossning när man sitter hemma, klockar värkar, funderar om det börjar vara dags att åka in osv. Kände mig lite "rånad" på den delen förra gången då jag blev igångsatt.

Har i alla fall känt av lite molvärk i nedre delen av ryggen och magen sen hinnsvepningen, så kanske kanske:) nu ska vi gå ut hela familjen lite och promenera, allt för att öka chansen för naturlig förlossning:)

Ja för mig är det ju första barnet, så jag har inget att jämföra med. Man tror ju man ska, som du säger, sitta hemma och klocka värkar, men det kan ju bli hur som helst!

Hur går det för dig? Hänt något än?
  • Zoofe
    Sagolina skrev 2015-02-09 12:42:47 följande:

Nu är vår dotter född. Blev igångsatt på tisdagen och mindre än 7h senare var hon född. 3805g och 52cm kärlek.

Jag mår hur bra som helst efter förlossningen. Vi har det bara lite kämpigt med amningen, så den jobbar vi med dygnet runt...

Nu går tiden snabbt med två små hemma, men jag har som mål att börja träna kroppen lite och sen ska övervikten bort!

Stort grattis!! Hoppas det är min tur snart! :) hoppas ammningen ger sig snart.
Svar på tråden Vi som är överviktiga & gravida.