Vi som är överviktiga & gravida.
Får man vara med här?
Får man vara med här?
Hoppar in här, går in i v 25 imorgon. Bf 23/12 och har hittills mått toppen. Bortsett från övervikt är jag frisk i övrigt, allt såg bra ut på kub och rul. Har trots en övervikt på 35kg blivit gravid på första försöket och gått upp 3 och helt ärligt? Jag orkar inte bry mig eller oroa mig för det. Tror det är farligare för en normalviktig att gå upp 10-15 kg under samma period. Hur det slutar återstår att se. Jag har inte slappnat av med tänket "jag är gravid, kan äta vad jag vill" utan snarare att jag äter det jag är sugen på. Är jag den enda som tänker så? Många av er verkar ha stenkoll på vad ni äter och är superduktiga och fina på bilderna ni lägger upp. Sköt om er. Kram!
C89: Då är vi nog rätt lika där jag har också minskat mitt sötintag och försöker att inte trycka i mig bara för jag är sugen utan avvakar ett tag. Är jag hungrig på natten tar jag lite nötter eller försöker sova bort hungern. Mina cravnings är citrusfrukter, bär och naturell yoghurt vilket inte heller är så farligt.
Sonrisa: Fick också erbjudanden att gå till dietist men har inte gjort det än, mest för att jag vet inte om jag behöver den hjälpen jag vet vad som är bra och dåligt men det är min dåliga karaktär som jag har svårt att kontrollera.
Frufantomen: Arg jag blir när jag läser om hur hon behandlade dig pga övervikten, man är inte dum i huvudet bara för att man är överviktig.
Sen finns det faktiskt smala tjejer som har sämre värden men ingen kollar upp det eftersom deras vikt inte medför en risk.
Jag är i v 29 och min mage är inte särskilt stor, de som inte vet tror säkert att jag käkat en massa skräpmat, det är pinsamt och jag är ledsen över att bara se fet ut men viktigaste är att bebisen växer som den ska och att jag känner sparkarna.
Blåbär: jag kände första sparken utanpå v 23 och det var inte mycket, liten puff. Sambon kände veckan efter, har samma startvikt som du och moderkakan i framvägg . Allt beror på var bebis sparkar också.
Får man fråga hur långa ni är som fyllt i listan?
Ni var rätt långa, det är jag med. 179cm
Beror det inte mycket på hur barnet ligger, hur lång överkropp man har och vikten eller?
Du har kanske jättestarka muskler som håller i allt? Jag tänker mer att det finns olika sätt att ligga vad gäller långt inne eller inte. Om barnet har huvudet ner eller upp är saksamma. I 8e mån bör man nog se.
Oh vad kul för er, som det går bra för med vikten. själv är jag i v 30 och +9kg känner mig hemsk att jag gått upp!
Min BM skickade mig till dietist (var där idag) som sa såhär till mig: det här är inte period du ska må dåligt över om du går upp. Det får du ta itu med sen, alla är olika. att man går upp är normalt. Det kändes skönt att höra iom att jag mått så dåligt pga min viktuppgång. Vad gäller sjuksköterskor och annan personal sa hon att de inte får så mycket utbildning i nutrion som en dietist så kunskapen är väldigt övergripande och tunn.
Tog oxå kontant med vc ang vikt innan jag blev gravid, sköterskan där bara viftade bort allt, sa att jag skulle äta soppa på kvällen så skulle allt fixa sig. Ehh?
Jag tycker samtidigt att det är bra att man fått ta massa prover än att de struntar i det, men rätt klumpigt att säga "du gör det pga att du är tjock"