Inlägg från: gumman2011 |Visa alla inlägg
  • gumman2011

Vi som är överviktiga & gravida.

Hoppar med in här. Har gått in i vecka 19 idag. Vad jag väger just nu har jag ingen aning om men började på 105 gick ner 2 kg de första veckorna pga illamående och avsaknd hunger. Och gick upp 600g på en månad. nästa vägning är när jag lämnar odling på mvc en gång i månaden för njurproblem. Magen växer fint iaf. Försökt få plus i 2 år med min make och 4 år i ett tidigare förhållande. firar ett års bröllopsdag om 2 veckor

• gumman2011
    Finlandssvenska skrev 2012-08-13 14:34:44 följande:
    Hejsan här är en till med övervikt som är gravid i vecka 25. BF 1 december... Hade BMI på 37 vid inskrivning i vecka 5 och har sen dess gått ner 8 kg med idel illamående till för en par veckor sedan. Har nu börjat må ok äntligen men går fortfarande ner i vikt men ingen fara eftersom babyn ändå växer som den ska och får den näring som behövs... Och magen växer exakt enligt BM:s kurvor... Vad gäller kläder så brukade jag ha 44 i storlek på byxor från HM men har nu fått köpa storlek 40 på mammabyxor (slimfit modell av jeans) och dom är nästan för stora nu, så all vikt jag går ner verkar försvinna från höfterna , magen blir ju större och brösten men resten verkar försvinna på rätt ställen... Är tvungen att göra glukostest då BMI är för högt men har inte klarat av att göra det ännu men ska försöka göra det på torsdagen nu då jag inte spytt på en par veckor... Nån annan som gjort glukostest och är det något speciellt jag ska tänka på då jag gör testet?

Tips med glukostestet är att välja med citronsmak. smakar inte sådär jätte mycket och SVÄLJ ALLT på en gång. tänk inte efter vad det smakar eller nåt sånt. Tyvärr så får man ju inte ha något till då det späder ut vätskan i kroppen och kan ge helt felaktiga resultat. Och sista tipset är att andas efteråt för det är extremt sött. nästan så det blev beskt tyckte jag.
  • gumman2011

Jag och maken kände bebisen första gången samtidigt. Undrar inte om den drog hela kroppen mot magen och vände sig för det var en ända lång skrapning på väggen Moderkakan i framvägg oc nh kände först sparken 16+1. Nu är den livlig och aktiv både morgon och kväll. Nu har jag gått in i vecka 23.

• gumman2011
    blåbär02 skrev 2012-08-17 18:20:07 följande:
    Har ni börjat få sammandragningnar? Jag tror att det är det jag får ibland, det liksom känns som att den är som kolasnören som vrider ihop sig i ljumskarna.. Är det så det känns? Kan man få de redan i v16? Kände det för första gången redan i v13.  

Jag fick det väldigt tidigt också. Innan vecka 16 iaf. känns som att hela livmodern spänner sig och det blir verkligen stenhårt. Kan te sig på olika vis vad jag förstått. Men jag har haft samma hela tiden.
  • gumman2011
    blåbär02 skrev 2012-08-17 19:58:51 följande:
    Hm. Okej. Jag har som sagt kanske 5 cm "kolasnören" som knyter åt sig liksom. Inte skönt inte.  

Jag brukar försöka variera mig när jag får sammandragningar. ligger jag och vilar så reser jag mig och går runt i hemmet. lyfter jag något så släpper jag det och gör något annat. Testa och se vad som funkar bäst för dig. när jag ligger försöker jag göra det på sidan. Har mycket samandragningar så ska prata med bm om det håller i sig för länge.
  • gumman2011
    CookieKaka skrev 2012-09-17 10:55:43 följande:
    Hej Tjejer. Måste fråga er, alla verkar må så bra! jag har kräks konstant sedan v.6 och det verkar aldrig ta slut och nu sedan en vecka tillbaka så har jag även dragits med huvudvärk som inte ger sig oavsett panodil, massa vätska eller vila. Är nu i v. 15+3 Hur och vad gör jag för att må bättre? Tacksam för all hjälp ni kan ge! 

Usch vad jobbigt. Kan ärligt säga att jag inte kräkts en ända gång trots konstant illamående sen vecka 5. Är nu i vecka 27. Men illamåendet lindras med små måltider som inte är så fettrika eller kolhydratrika. Huvudvärken lindrades med vila och sömn. Hoppas nåt av mina små tips kan hjälpa.
  • gumman2011
    Thesss skrev 2012-09-18 09:04:52 följande:
    Måste höra med er andra, kan ni ligga och sova på magen fortfarande? Jag gör det och känner inget konstigt, borde väl börja kännas obehagligt nu... Är ju ändå i vecka 15... Samtidigt så är inte magen lika uppblåst längre som i början, tamarna har väl börjat fungera igen ;)  

Efter vecka 26 kunde jag inte ligga bekvämt på magen så nu ligger jag med en kudde under benen på nätterna för att få sova är i vecka 27 (26+5) Precis som Perpen så drar jag upp ett ben för att inte lägga direkt tryck på magen.
  • gumman2011
    sophiie skrev 2012-09-20 16:01:45 följande:
    Va klantig jag var idag :( Står bakom en kollega, buffar till honom med magen. Av ren reflekt buffar han tillbaka med rumpan. Problemet är att vi använder bälte på jobbet med diverse prylar på. Så jag får hans bälte precis över navel. Kändes som bebben åkt upp till strupen.. Gjorde inte ont men väldigt väldigt obehagligt. Kollega blir alldeles förskräckt när han kommer på att jag faktiskt är gravid, ;) Vet att det inte är farligt, bebben ligger ju skyddad men lite orolig är man. Det känns att bebben stökar runt i kaggen ;) Måste vara mer försiktig...

Har också varit ut för sånt där magen kommit ivägen och gått in i dörrkamärmar och allt. Men den lever och mår bra där inne Är ju inte värre än att Bm trycker på magen för att känna.
  • gumman2011
    Jenma24 skrev 2012-09-27 12:59:34 följande:

Nu har det gått sådär mkt tid sen jag var här sist.. har försökt läsa ikapp Glad

som svar på vilken vecka man är i: Jag är i vecka 11 nu (10+5). Tycker tiden gått lite fortare på sistone, sitter inte och kollar varje dag vilken vecka+dag jag är på Flört som jag gjorde i början.

Tror att vi ska berätta för vår son i helgen, han är världens goaste 2,5-åring och han har ibland på sistone sagt "mamma bebis i magen", han har ju i och för sig också dragit upp sambons tröja och sagt "pappa bebis i magen?" hahaha Skrattande så det kommer sig nog av att vi talat lite om sånt då han fick en liten kusin i augusti.

Om cirka 14 dagar ska vi ¨på KUB och få sen den lilla pysen, spännande!!

Vad gulligt att din son går och säger så =)
    Har råkat ut för samma fast med kompisars dotter. Var i vecka 6 och vi skulle berätta det för dem. Hon var hela tiden och petade på min mage och drog i tröjan och tittade jätte konstigt på mig. När vi berättat för dem förstod dem nog lite vrf dottern petat på mig. Dottern som i övrigt är väldigt förtjust i både mig och min man. Ska alltid gosa och sitta i knäet och dra i oss o leka. Är lite sur nu för jag kan inte lyfta henne och springa runder som förr. Hon är ju bara 2 år men så söt.

Längtar verkligen efter vår bebis nu. "Bara" 12 veckor kvar.
Svar på tråden Vi som är överviktiga & gravida.