• Pudel

Vi som är överviktiga & gravida.

Är också överviktig och gravid. Har precis gått in i vecka 23.

Jag tycker ju att det syns att jag är gravid, men andra tycker inte det syns så mycket. Konstigt att man blir ledsen över det kanske.

• Pudel

Jag har inte berättat för fler än familjen (är i vecka 23) och några riktigt nära vänner.
    När jag kommer tillbaka till jobbet i mitten av augusti ska jag berätta för min chef, lite i sista studen då jag kommer gå på föräldraledighet 1/11.

• Pudel

En naturell mage i vecka 23. Har mer päronfetma än äppelfetma, så de flesta ser inte att jag är gravid då bebisen liksom hela tiden ligger så långt nere. Skulle gärna ha en "hög" och "rund" mage...
  • Pudel

Lite bilder med vanliga kläder.

Ser jag gravid ut?

Håller in klänningen

klänningen hänger utan att jag håller den
  • Pudel
    madde90 skrev 2012-07-20 21:32:08 följande:
    Ja tycker du ser gravid ut.. :) va tycker du om min bild ja la upp tidigare...
    Absolut gravid skulle jag säga, jättefin mage. Är det ditt första barn?

Man blir ju lite nojjog som överviktig, vill så gärna se gravid och fin ut men är rädd att jag bara ser extra tjock ut. Tycker jag ser smala fina kvinnor med kulmage varje dag och sedan kommer jag med något som skulle kunna vara ett extra bildäck.
  • Pudel
    madde90 skrev 2012-07-22 18:56:51 följande:
    Jaha då säger man nog välkommen till foglossning med... Rynkar på näsan
    Som förstagångsmamma så undrar jag ju lite om hur det känns? Misstänker nämligen att jag också börjar få det. 
  • Pudel

Kan vi inte försöka oss på en bf-lista? 

Jag kan börja,

November 2012

21/11 Pudel, första barnet, Stockholm 

• Pudel
    Whoeix skrev 2012-07-24 17:31:13 följande:
    Happ. Orangea flytningar som luktar blod. Hoppet är nästan ute här. Skall ringa KK imorgon bitti. :(
    Jag har blödde från vecka 9 till vecka 14 varje dag. Att blöda behöver inte betyda missfall. Är i vecka 24 nu. 
  • Pudel
    Sagolina skrev 2012-07-28 13:32:07 följande:
    Inga kul nyheter på ultraljudet igår. Bm hittade inget hjärtljud och fostret var i storlek med 9v, då jag borde vara i v12. Missfall som ännu inte kommit ut...
    Igår fick jag ett piller som förbereder kroppen på att få ut fostret och imorgon skall jag ta de piller som sätter igång att allting kommer ut.

Nu blir det att vänta på att kroppen återhämtar sig och samtidigt ta tag i vikten, sen skall vi försöka igen!   
    Så himla tråkigt, vi hade två foster från början så kan känner verkligen med dig, Kram. 
  • Pudel

Kläder är ju himla intressant. Har fortfarande mina vanliga kläder, kanske mest för att jag i 9 fall av 10 har klänningar på mig.

Har köpt två mammaplagg, en pop-tröja och en gravidklänning. Har "bara" 12 veckor kvar nu  (kommer förlösas en vecka tidigare) och magen verkar inte bli jättestor.

En fråga, mäter er bm er mage? MIn har aldrig gjort det och jag är ändå i vecka 27.

• Pudel

Jag har haft två bm under den här graviditeten, den jag har nu på specmödravården är väldigt chill med min övervikt.

Nu har jag bara gått upp 1 kg om man räknar från inskrivningsvikten, men jag har gått upp de kg jag gick ner i början av graviditeten. Samlar på mig ganska mycket vatten just nu. Men jag har "bara" 10 veckor kvar nu.

• Pudel

Har också börjat gå upp i vikt nu. Är + 2 kg sedan inskrivingen (var nere på -6 kg ett tag) Skulle gärna ha en rejäl gravidmage nu men flickan har lagt sig till rätta på tvären. Så min mage är liksom mer bred än utpoppad :)

• Pudel
    LillaHallonet skrev 2012-09-24 20:14:07 följande:
    I början kände jag att det rullade på rätt kvickt sen blev vi flyttade tre veckor bakåt och från då började veckorna sega fram. För mig hade jag ju redan gjort din veckorna och det gick inte alls ihop

Nu i vecka 32 och med fakta på bordet att Lillen kommer att komma innan bf som är 23/11 så börjar jag känna mig stressad. Spjälsängen är inte monterad, jag måste sy om "inredningen" till vaggan, vi har kläder kvar att tvätta, spjälsängkläder att köpa och lite andra små prylar. HJÄLP var tog tiden vägen? Haha.

Sen ligger ju bebis precis som han ska huvud neråt och ansiktet inåt, han gräver och gräver som värsta grävlingen och det känns som att mitt underliv snart delar på sig haha. Sen har jag börjat få rätt mycket sammandragningar också inte så onda men har inte haft en enda tidigare så det är rätt obehagligt, men så klart fullt naturligt.
    Är också i vecka 32 och undrar var tiden tog vägen. Bebisen kan ju komma när som helst känns det som. Vi både längtar och bävar. Vill ju få henne hos oss men samtidigt är jag nervös inför livet som mamma. 
  • Pudel

Tänkte bara säga att vi överviktiga inte måste gå upp i vikt under graviditeten. Jag är i vecka 35 och har bara gått upp 2 kg sedan inskrivning. Bebisen mår bra och växer som hon ska. 

Sedan ska också sägas att jag inte direkt är laglydig när det gäller maten. Jag har svårt att gå upp i vikt helt enkelt just nu, jag äter inte mycket, men det jag väl äter är ganska kaloririkt såsom pepparkakor och dumlekolor. Just dessa två är det enda jag egentligen är sugen på att äta och så har det varit väldigt länge. Min sambo ser dock till att jag äter små portioner med vanlig mat också. 

Är vi fler överviktiga som faktiskt har svårt att gå upp i vikt? 

• Pudel

Nu har vår dotter kommit, hon blev väldigt liten, men naggande god. Gravidmage och alla kg försvann på en vecka, plus lite till. 

Appropå nattkiss-diskussionen, det är väldigt skönt att slippa gå upp 6 gånger per natt och kissa nu. Skönt att kunna kissa mer än 2 ml också per gång.... :) 

• Pudel
    NovemberApril skrev 2013-01-03 22:14:11 följande:
    Hej tjejer.. startade nyss denna tråden men kan fråga er med. Lägger in hela trådstarten här, så kan ni läsa och svara vad ni tror eller tycker?

---

Hej!
    Jag undrar lite över er som haft graviditetsdiabetes och/eller havandeskapsförgiftning, vad ni haft för symptom?
    Jag väntar mitt andra barn (vecka 24, 23+0) och gick in i denna graviditeten med 108 kg. Har stått hyffsat still på vågen (gått upp 2 kg sist jag kollade för 3 veckor sen drygt, ska väga mig imorgon igen) och äter normalt. P.ga mitt höga BMI fick jag göra en tidigare glucosbelastning som visade ett förhöjt blodsocker på 9,1. Fick komma tillbaka dagen efter och då stod det på 7,9 vilket inte längre var oroväckande.
    Till saken hör det att jag i snart en månads tid har mått så fruktansvärt uselt. Mitt järn låg lite (bara lite) lågt ett tag men äter järntabletter och det ligger idag normalt. Jag är helt slut, trött och orkeslös, kan knappt ta hand om min 3-åring då jag inte kommer upp ur sängen på morgonen. Imorse bland annat låg vi i sängen till kl 12. Min sambo väckte oss när han gick till jobb vid 9 och gjorde frukost till lillan som hon åt i sängen. Tre timmar tog det mig för att orka gå upp. Min dotter läste, såg på film och myste med mig. Känner mig usel som skriver detta.
    Jag är förutom fruktansvärt trött och orkeslös ständigt yr, smått illamående av yrseln, har nästan konstant huvudvärk (imorse var den så illa att ögonen tårades när jag öppnade ögonen) och känner mig fladdrig för ögonen emellanåt.
    Jag bor i Malmö och här p.ga så högt antal patienter per barnmorska får du inga telefonnummer till varken din barnmorska eller barnmorskemottagning utan all kontakt sker via en växel som heter "Barnmorska direkt" som fungerar lite som 1177. Dit man ringer och rådfrågar och sen om dem anser att du ska ha tid hos din BM försöker dem ordna det, men när jag ringer får jag bara höra att det är normalt att känna så när man är gravid och att jag ska gå ut och röra på mig (detta gör jag dagligen då jag som sagt har en 3-åring som måste få komma ut och röra på sig) och ber mig öka med en järntablett (äter redan maxdos och järnet ligger normalt). Jag har ingen tid hos min BM förrän den 14:e och börjar bli måttligt less på att ständigt må såhär.
    Jag säger inte att något måste vara fel, bara att det oftast känns som om att något är fel..
    Har någon haft liknande symptom?                                
    Jag fick havandeskapsförgiftning. Det gjorde att bebisen föddes tillväxthämmand men fullgången. Jag hade en tid för igångsättning på måndagen men hon kom av sig själv på lördagen. 

Mina symtom på havandeskapsförgiftningen var ökad äggvita, skyhögt blodtryck och en allmän trötthetskänsla. Jag tillhörde de där ovanliga som blev riktigt riktigt dålig 75 timmar EFTER förlossningen, men det är mycket ovanligt. Jag blev även mycket svullen i ansikte och ben under den sista veckan, gick upp en kg om dagen i ren vätska. 

Det höga blodtrycket märkte jag av genom att jag helt plötsligt blev väldigt andfådd utan anledning, jag fick tryckhetskänsla över bröstet och en otrolig huvudvärk som först nu 8 veckor efter förlossningen lättar lite. De satte in hästdoser med blodtryckssänkande mediciner. 
Svar på tråden Vi som är överviktiga & gravida.