Inlägg från: Sar |Visa alla inlägg
  • Sar

Hur blev det för dig med egen häst när du fick barn?

Vi har 3 barn (snart 8,8 och 3 år) och är på väg att köpa ny häst då min egna uppfödning var tvungen att tas bort förra året.
    För mig går det runt tack vare att jag har ett flexibelt jobb och står på lösdrift. Det fungerar med träning men inte med tävling så den biten har jag valt bort. Jag hade också behövt ha hästen lite närmare mig för att det skulle bli ännu smidigare.
    Jag har vissa dubier nu inför nyinskaffandet. Ju fler kvällsaktiviteter/träningar som barnen har, desto mer begränsad blir jag i mitt hästeri. Och att dra iväg vid 20.30  med restid till stallet blir tufft i längden.
    Å andra sidan känner jag mig inte riktigt "hel" utan häst heller.

Helt lätt är det inte.

• Sar

Jo, jag har haft häst mer eller mindre hela tiden. Under föräldraledigheten var det plättlätt att hinna med. Betydligt tuffare sedan då man började jobba. Då vill man ju vara med barnen all ledig tid efter jobbet och då var det först efter att de somnat som jag åkte iväg (där finns ju också risken för strulighet om man lägger varannan gång och barnet absolut inte vill somna när det är din tur...). Den lättaste tiden där var när de var 4-5 (lillebror kom när de var 5 år), inga aktiviteter än men ändå relativt självgående.
    Nu som snart 8-åringar och en 3-åring har barnens aktiviteter svällt, det ska skjutsas på träningar, läsas läxor och vissa kompisar har bilavstånd.

För mig har som sagt uppstallningsformen varit avgörande. Det hade inte fungerat med kollektivstall och exakta fodringspass. Att ha unghäst (mindre rena pass på ryggen) eller en äldre häst där det fungerar med medryttare kan också vara guld värt. Lycka till med graviditeten!

Svar på tråden Hur blev det för dig med egen häst när du fick barn?