Hur blev det för dig med egen häst när du fick barn?
Jag kan bara säga hur jag gjort. Jag hade ffa gjort likadant om jag hade en häst som varit med så länge för då hade jag aldrig kunnat göra mig av med den. Till att börja med har och hade jag hästen på lösdrift vilket innebär ingen daglig mockning. DET är nästan ett måste för min del.
När jag blev gravid med dottern hade jag inte haft nuvarande hästen ett år ens. Men jag red vidare fram till ca 3 veckor innan bf, då hade jag hjärnan full med andra tankar. Ville förbereda hemma, pyssla och fixa. Då red min syster (som jag delar honom med) vidare själv i ca 6-7 veckor. När jag fått ordning på saker och ting när dottern var född började jag rida igen, hade henne med mig i barnvagn. Det är inte att rekomendera alla gånger, för man får ingen ro när ens bebis kan vakna när som helst. Men det gick. Lösdriften sköttes kollektivt så det var till att fodra några gånger i månaden och vara med och mocka hallen vid behov, men det var sällan.
Dottern var 1 år när vi flyttade hästen till en lösdrift som låg närmre, den förra låg 2-3 mil bort, denna nya 3km. Stor skillnad på resTID. Här sköts allt också av stallägarna så jag behöver inte mocka, inte fodra, inte ens åka ut alla dagar för dom ser till hästarna 2 ggr/dag. I samma veva började vi bygga ut huset och jag blev gravid med nr 2.
När jag var i v 25 hade jag haft svårt att få ihop tid för ridningen länge pga bygget. Min man byggde hela kvällarna och jag kunde inte ha med mig dottern när jag red. Det blev för riskabelt helt enkelt. En 1-åring tar sig runt, men utan något vett alls, och minsta pust från en häst fick henne att ramla varpå hästarna kunde trampa på henne eller så behövde hon tröstas. Så när jag i v 25 åkte av hästen ganska ordentligt la jag ner ridningen helt tills det att tiden fanns igen. Då slutade också min syster att rida (som också renoverade hus) för hon kunde inte heller hålla igång honom själv.
Nu är min son 6 månader och huset är färdigt så pass att vi inte längre har ngn tidspress eller bor mitt i byggkaos, så nu har jag tagit upp ridningen igen. 2 dgr i veckan är jag där i 2,5 timme, sen rider min syster ungefär lika mycket. Resten av tiden rids han inte, men går tack och lov utomhus så han lever livet i naturhagar med sin flock övrig tid.
Hur det kommer att lösa sig i framtiden vet jag inte, det får tiden utvisa och jag får lösa saker och ting efter hand. Men aldrig att jag säljer min häst i förebyggande syfte eller för att få ut så mkt pengar som möjligt för honom. Jag kommer att behålla honom så länge det är möjligt, om jag så inte kommer att kunna rida på 10 år. Då vet jag iaf att han har det bra, och jag kan ta upp ridningen den dag jag vill. Han är lika mycket värd för mig även utan ridningen.
Jag hoppas kunna vara hemma med mina barn länge och behöver då inte offra deras tid för hästens skull. För det är något jag inte kommer att göra. Mina barn kommer först och om jag arbetar heltid och mina två barn går på dagis hela dagarna så kommer jag inte att spendera hela kvällarna i stallet och därmed inte träffa dom alls. Så jag försöker att komma förbi det dilemmat på ett eller annat sätt.