Inlägg från: fantasyforever |Visa alla inlägg
  • fantasyforever

Hur blev det för dig med egen häst när du fick barn?

har haft häst under mina tre graviditerer, Med första barnet red jag tiden ut och plockade upp ridningen efter en dryg vecka igen, såklart så kanske man inte har så mycket tid första veckorna, men vill man kan man. beror ju iof lite på om man ammar oxå och hur mycket ansvar pappan tar med bebisen. för mig var det självklart att hinna med hästen som vanligt (i stort sett)

med barn nr två hade jag oxå hästar, men red dock inte så mycket pga skadade hästar, och sen blev jag snittad så jag var hur som helst tvungen att vänta ca sex veckor innan jag plockade upp ridningen men sen var det fullt ös igen.

denna gravidlitet har jag valt att sälja den stora hästen eftersom jag inte fullt ut kan känna mig trygg att rida honom (han är av lite nervigare slag) och sen blir det återigen ett snitt och totalt skulle han behöva stå/bli riden av någon annan så länge så jag tyckte att det för alla parter var bättre att sälja honom, sen har jag även en liten ponny och ekonomin tillåter bara en häst under föräldraledigheten och eftersom han kan användas av alla och hanteras i alla situationer med eller utan mage/bebis så fann jag det klokast att behålla honom. och precis som tidigare är jag och kommer även efter förlossningen att vara i stallet som vanligt dagligen, men jag har även en medryttare

Jag ammar ju inte så det underlättar ju så klart men det går ju i annat fall att lösa med pumpning och flasta, man är ju oftast inte längre än ett par timmar i stallet, i övrigt är det ju bara ekonomin som sätter stopp för tiden den kan man nog lösa förutsatt att man har en karl därhemma som kan vara med bebisen medan du är i stallet.    

såå jag tror som så att om man VILL då behåller man hästen för med din mans hjälp borde det inte vara något bekymmer att hinna med hästen, som småbarnsmor är det oxå skönt och välbehövligt att få bibehålla sitt intresse.Det blir vad man gör det till, det finns ju mammor som knappt kan ta en duch eller en snabbtur till affären utan bebis så det beror så mycket på hur du som person är och prioriterar... men ekonomiskt beror ju på hur dyr din häst är i månaden och vad eran ekonomi tillåter.    

• fantasyforever

För min del kostar en stallplats 1500 (1200 ponny) kr här inkl spån hö och havre/korn i valfri mängd, stallet har jag en km ifrån mitt hem.

Jag jobbar 90% inom vården och jobbar därav både kväll dag och natt och är ju ofta mer ledig än "vanligt" jobb då så jag har gott om tid för både barn och häst/ar, har dessutom ofta medryttare två dagar i veckan. men visst har man en jobbarhelg från fredag till söndagkväll med tiderna 12-21, 08-20,07-21, ja då finns ingen tid för varken det ena eller det andra, men det kommer ju igen i ledighet sen..

jag har 20 min resväg till jobbet en väg. 

mina barn har jag oxå haft 8 som läggtid, det blir ju lite skillnad om man har sex eller sju som läggtid oxå.. fast å andra sidan så har jag ofta farit efter det att barnen lagt sig oxå  

men jag kan absolut förstå att om man inte slutar förrän fem på dagarna och har restid och så vidare så ja då blir det lite med tid och är det dessutom vinter ja då kanske det inte är så kul att vara ute efter barnens läggning..

men som sagt jag har då inget problem att hinna med både och        

Svar på tråden Hur blev det för dig med egen häst när du fick barn?