Anonym skrev 2012-07-03 01:07:06 följande:
Eftersom jag resonerar utifrån de diskussioner som förs och tidvis mycket aggresivt ska inget som är självförvållat betalas av landstinget så nej, skidåkaren ska öht inte behandlas gratis eftersom han har gjort valet att utsätta sig för risker att skadas.
Men om vi nu resonerar utifrån hur vården är idag så är det inte självskrivet för skidåkaren. Det är trots allt en stor skillnad mellan skidåkaren och personer med självskadebeteende. En skillnad är att för de sistnämnda handlar det inte om ett enda ärr utan många, många. (Har du sett en sådan arm någon gång? Det har jag och jag blev chockad över antalet ärr).
Annan annan skillnad är roten till ärren, i ena fallet är det olycka och i det andra psyket och man kan inte resonera lika kliniskt när det handlar om psyket.
För övrigt kan jag berätta att idrottsmän är prioriterade i vården sätt på dig en landslagströja och sätt dig på akuten så får du se.
Jag tror inte du förstod mitt inlägg riktigt. Jag svarade på ett tidigare inlägg (ditt?) som menade att de flesta kroppsskador är mer eller mindre självförvållade. Den jämförelsen haltar här, eftersom TS frågeställning inte är om självskadare
ska få vård. Ingen ifrågasätter att läkare har rengjort och sytt ihop TS sår. Nu har TS haft tur och inte förlorat känsel i armarna, men om det hade blivit neurologiska problem så antar jag att vården hade gått in och försökt lappa ihop det också så gott det gick, med handkirurgi eller sjukgymnastik eller vad som nu hade varit aktuellt.
Jag har sett sönderskurna armar och ben och visst, det ser skitfult ut och jag förstår att man inte vill ha det så. Men det är ändå inte samma sak som att laga ett brutet ben på en skidåkare. Det motsvarar snarare bukplastik på en fyrabarnsmor, vilket landstinget också kan bevilja såvitt jag förstår. Dock motsvarar det inte att betala för förlossningen, vilket det också jämfördes med i det tidigare inlägget.