• Argo

Får inte ta ut pengar på forex utan att redovisa var pengarna kommer ifrån eller vad de skall gå till...

Annsu skrev 2012-06-28 23:54:03 följande:
    Alla banker gör så. Jag förstår inte varför det är ett hinder att berätta heller? Och man behöver inte vara ärlig. Säg att det är ett lån från dina föräldrar till en bil eller vad som helst. Dom måste bara fråga, en formalitet.
    Nä, alla banker gör inte så.

De har, som skrivet ovan, inget tvingande lagkrav på sig at fråga en kund som tar ut 60000 kronor. Däremot har Forex Bank uppenbarligen detta som sin policy.

Det går givetvis bra att välja en annan bank istället.
  • Argo

En förklarande text om hue EU:s direktiv blev till svenk lagtext blev till rekommendation till bankerna:

http://fpnacka.blogspot.se/2010/07/sa-gor-man-eu-impopulart-i-sverige.html

Penningtvätt är ett problem, som EU vällovligt har försökt skapa regler för att motverka. Redan 2005 kom man överens om ett direktiv, som beskrev hur bl.a. banker skulle behandla större penningtransaktioner, så att penningtvätt skulle försvåras. Direktivet innehåller t.ex. att banken ska ställa frågor till en kund, som vill sätta in en större summa pengar. Legitimation ska krävas, om banken inte redan känner kunden.

Förra året hade direktivet kommit så långt att det omvandlades till svensk lag med samma innehåll som direktivet. Såväl direktivet som den svenska lagen har en beloppsgräns för att bestämmelserna ska gälla. Om inga särskilda misstankar finns mot kunden, ska reglerna om frågor och legitimation gälla bara för belopp motsvarande 15000 euro (SEK ca 150000) eller mer.

När svensk byråkrati (Bankföreningen i detta fall) sedan omsatte reglerna i praktisk handling, då strök man minimigränsen 15000 euro i sitt faktablad till bankerna! Resultatet blir att minsta insättning av några tusenlappar på eget konto förhindras, om du inte dels har giltigt leg, dels nöjaktigt kan redogöra för varifrån pengarna kommer mm. Bankernas inträngande frågor är lite olika men garanterat retar de flertalet kunder, som bara tänkt sätta in småsummor.

[min fetning och understrykning]

Förslaget stoppar inga svarta pengar.

De riktigt kriminella tvättar sina pengar genom företag som städfirmor och tvätterier. Din granne till rörmokare som jobbat svart en helg för några tusenlappar behåller dem i byrålådan och veckohandlar för dem på stormarknaden istället.

• Argo
    Tonårsmamman1 skrev 2012-06-29 08:09:32 följande:
    www.dt.se/nyheter/ludvika/1.3395174-darfor-gr...

Gränsen går tydligen vid 10 000 kr, inte 15 000 euro som någon skrev.
    Och det är tvingande för banken att fråga, ja. Att alla inte gör det hela tiden är en annan sak.
    Nä, lagen säger 15000 euro.

Bankföreningen mörkade summan när de skickade ut sina rekommendationer.

Det är alltså upp till varje bank att avgöra själv vid vilken gräns de vill fråga (så länge du inte ser ut som en kriminell) - om inte summan stiger över 15000 euro får DÅ blir det tvingande enligt lag.
  • Argo
    Justus skrev 2012-06-29 08:30:27 följande:
    Det du hänvisar till är gamla nyheter. Läs inlägg #23. Det är alltså inte tvingande lagar som säger att bankerna satt gränsen vid 10000 utan en egen satt gräns.

Jag är inte en vän av konspirationsteorier, men jag är helt övertygad om att den låga gränsen är satt med bankernas goda minne då det i praktiken minskar kontanthanteringen vilket bankerna vill ifrån eftersom det är dyrt för dem medan de däremot tjänar groteskt mycket pengar på korthanteringen och vill styra pengaflödet dit. Man använder sig alltså av denna penningtvättlag för att tvinga kunderna att sluta ta ut kontanter.
    Det är inte ens en konspirationsteori. Bankerna har varit väldigt öppna med att de vill ha bort kontanterna och satt gränser för hur mcyket man får ta ut utan att anmäla det i förväg.

Tillkommer sedan deras förhör angående varför du tar ut dina egna pengar. Ett föhör som saknar stöd i lagen - även om de ljuger om detta och låtsas om att det är ett lagkrav.

Ingen som har svarta pengar idag går med dessa till banken. De enda som blir drabbade är den ordinäre Joe-Schmoe som TS.
  • Argo

Och för övrigt finns det bankomater.

Två personer med två konton kan åtminstone (jag har inte försökt med mer) plocka ut 20000 i veckan.

Och ingen frågar.

• Argo
    Nifi skrev 2012-06-29 10:52:27 följande:
    vad är problemet med att ange vad pengarna ska användas till? den typen av frågor ställs för att minska penningtvätt, vill ni inte medverka till det? hsr man inget att dölja,ser jag inte problemet?
    Den typen av frågor på den typen av summor har INGENTING med lagen om penningtvätt att göra. Om vi ska vara riktigt noga.

Här kräver desutom Forex Bank att de skall redovisa varifrån pengarna på kontot kommer. Ska man ta vara lönespec och visa räkningarna för att banken skall räkna ut att man har sparat ihop 50000 på sitt eget konto?
  • Argo
    Tonårsmamman1 skrev 2012-06-30 10:29:54 följande:
    Men då blir du ju kränkt av din bank? Varför skulle du då välja det alternativet? Du har ett val men väljer att bli kränkt av banken och sedan klagar du på det?
    Du har ju inget val.

Antingen registrerar banken att du ska betala en plastikkirug när du tar ut dina egna pengar från kontot, eller så registrerar de samma information när du dra ditt kort i klinikens automat.
  • Argo
    Nifi skrev 2012-07-02 13:25:00 följande:
    Du har fel. De som tvättar pengar delar ofta upp beloppen i småsummor just för att minska risken för upptäckt.
    Jag har knappast fel - om du läser om mitt inlägg.

Lagen om penningtvätt, med påfäljande krav på utredning, berör inte den här typen av summor. Det var vad jag skrev och det stämmer alldeles utmärkt.
  • Argo
    Nifi skrev 2012-07-03 14:54:19 följande:
    Jo, du har fel eftersom beloppsgränsen är 10 tkr.
    Jaha, du är en sådan, en som måste få det skrivet rakt ut. ordagrannt ur lagen:

Situationer som kräver kundkännedom 

2 §
    En verksamhetsutövare ska vidta grundläggande åtgärder för att uppnå kundkännedom enligt 3 §

1. vid etableringen av en affärsförbindelse,

2. vid enstaka transaktioner som uppgår till ett belopp motsvarande 15 000 euro eller mer,

3. vid transaktioner som understiger ett belopp motsvarande 15 000 euro men kan antas ha samband med en eller flera andra transaktioner och som tillsammans uppgår till minst detta belopp, och

4. vid osäkerhet om tillförlitligheten eller tillräckligheten av tidigare mottagna uppgifter om kundens identitet.

Om det finns misstankar om penningtvätt eller finansiering av terrorism, ska åtgärder som anges i första stycket vidtas, oavsett eventuella undantag, befrielser eller tröskelbelopp.

http://62.95.69.3/SFSdoc/09/090062.PDF

[min fetning och understrykning]

• Argo
    Nifi skrev 2012-07-04 20:22:53 följande:
    Jag tror nog att det är jag som får skriva dig lite på näsan istället... eftersom lagstiftningen anger en miniminivå, är det helt ok för t ex en bank eller ett växlingskontor att ha strängre regler, dvs kontroller på lägre bekoppsnivåer.
    Det kan du gärna göra ...

... efter att du förklarat vad som är fel i mitt påstående som du reagerade på:

"Den typen av frågor på den typen av summor har INGENTING med lagen om penningtvätt att göra."

Nu har du lagtexten framför dig på skärmen. Läs och förklara - och observera att jag hänvisar till lagen om penningtvätt.
Svar på tråden Får inte ta ut pengar på forex utan att redovisa var pengarna kommer ifrån eller vad de skall gå till...