Inlägg från: Tonårsmamman1 |Visa alla inlägg
  • Tonårsmamman1
    Argo skrev 2012-06-29 08:21:47 följande:
    Nä, lagen säger 15000 euro.

Bankföreningen mörkade summan när de skickade ut sina rekommendationer.

Det är alltså upp till varje bank att avgöra själv vid vilken gräns de vill fråga (så länge du inte ser ut som en kriminell) - om inte summan stiger över 15000 euro får DÅ blir det tvingande enligt lag.
    OK då stämmer inte länken jag hittade.
  • Tonårsmamman1
    Justus skrev 2012-06-29 08:30:27 följande:
    Det du hänvisar till är gamla nyheter. Läs inlägg #23. Det är alltså inte tvingande lagar som säger att bankerna satt gränsen vid 10000 utan en egen satt gräns.

Jag är inte en vän av konspirationsteorier, men jag är helt övertygad om att den låga gränsen är satt med bankernas goda minne då det i praktiken minskar kontanthanteringen vilket bankerna vill ifrån eftersom det är dyrt för dem medan de däremot tjänar groteskt mycket pengar på korthanteringen och vill styra pengaflödet dit. Man använder sig alltså av denna penningtvättlag för att tvinga kunderna att sluta ta ut kontanter.
    Jag tror inte att om folk vill ha ut kontanter så hindras de av att kassörskan frågar vad pengarna ska användas till.
    Har man inget att dölja, så spelar det ingen roll.

Sedan tycker jag faktiskt det är bra att använda kort istället för kontanter när det gäller större summor. Finns en anledning till varför man inte kan använda kontanter på bussar och tåg osv.
  • Tonårsmamman1
    Justus skrev 2012-06-29 08:51:07 följande:
    Det handlar om integritet. Man ska som hederlig människa inte behöva redovisa allt. Det var med precis de argumenten som RAF-lagen genomfördes: "Har du inget att dölja kan lika gärna visa allt!" Principen borde istället vara (och är så i de allra flesta andra fall): Du behöver inget visa såvida det inte finns nån konkret brottsmisstanke emot dig!

Ja, i vissa lägen är kort väldigt bra, särskilt som du påpekar, på bussar och tåg, men för vissa är kortanvändandet förödande, t.ex. småföretagare som butiksägare, där ett kortköp på under 50:- raderar ut deras vinst eftersom bankens avgifter är så höga för varje enskild transaktion. Stora butikskedjor har bra avtal med bankerna, men småföretagare kan inte få det utan tvingas betala tiotusentals kronor varje månad i rena avgifter för att folk betalar med kort. För att konkurrera med de stora jättarna tvingas de ligga med små marginaler och förtjänsten blir pytteliten.

Den enda stora verkliga vinnaren på kortsystemet är bankerna. Du själv som kunsument får alltid i slutändan betala kortavgifterna med höjda priser på det du köper.
    Jag fattar inte att vad småbutiker och deras kassahantering har med pengatvättslagen att göra. Vem tar ut 10 000 kronor i banken för att kunna handla för några hundralappar i en liten affär/frissa?
    Det är fullt möjligt att ta ut ganska mkt kontanter i bankomaten att ha till sådana tillfällen.
  • Tonårsmamman1
    Justus skrev 2012-06-29 09:19:36 följande:
    Det är ett logiskt resonemang som hänger ihop med bankernas intresse i att minska kontanthanteringen. De har inte säkerhet som det främsta framför ögonen när de talar om att minska kontanthanteringen utan vinstintresset. De tjänar så fruktansvärt mycket pengar på att folk använder kort istället för kontanter, men det vill de inte prata om och redovisar det inte ens särskilt i sina årsredovisningar.

Allt hänger ihop, och när man får hela bilden klar för sig så ser man sammanhangen och de verkliga bakomliggande motiven, vilket är vinstintresset, inte att förhindra svarta pengar. Bankerna skiter fullständigt i om de får in svarta pengar i sina system. Men när en sån här lag kom till så passar de på att göra det till sin fördel.
    Varför är du så arg för att bankerna har ett vinstintresse? De är företag, klart de vill ha vinst.  Sedan skiter inte bankerna inte i säkerheten eller svarta pengar, det är bara konspirationsteorier från din sida.
  • Tonårsmamman1
    dec2010 skrev 2012-06-29 09:49:17 följande:
    Sportpappa, om man inte har samma bank är det långt ifrån alla som vill ha via internetbank (går ju att stoppa överföringen igen innan den går igenom, särskilt om det är precis innan helg). Även om du själv vet att du är hederlig så vet ju inte dem.

Postväxel ville iaf inte vår säljare ha. Var enbart kontant som gällde. Vet inte om han lurats innan eller nåt.
    Man kan göra upp affären inne på banken, då behövs inga kontanter. Så har vi gjort, vi hade inte samma bank.
  • Tonårsmamman1
    Lavish skrev 2012-06-29 10:05:08 följande:
    Låter ju helt sjukt, det är ju ERA pengar, ingen borde kunna hindra er från att ta ut och använda ERA pengar.
    Ingen som hindrar någon att göra något. De bara frågar.
  • Tonårsmamman1
    Lavish skrev 2012-06-29 10:09:26 följande:
    De fick ju inte ta ut sina pengar utan att ha med sig papper på var de fått dem från.
    OK ,missade det, ett tag sedan jag läste TS. Efter det har det handlat om bankerna ska fråga eller inte, så jag var kvar i det tänket. Glad
  • Tonårsmamman1
    Lavish skrev 2012-06-29 18:32:59 följande:
    Finns ens möjligheten idag att få ut sin lön utan att gå via en bank?
    Nej, men man måste inte gå till banken för att få ut sina pengar.Vem i Sverige går till banken varje månad och tar ut 20 000 kr i kontanter och står där och redogör för sina räkningar och matinköp? 
  • Tonårsmamman1
    Lavish skrev 2012-06-30 09:03:25 följande:
    Om man vill göra ett större kontantköp behöver man göra det.
    Ja, men hur ofta? Handlar man i en affär betalar man med kort, man tar inte ut stora mängder kontanter. Hur ofta handlar man för stora belopp med privatpersoner?
Svar på tråden Får inte ta ut pengar på forex utan att redovisa var pengarna kommer ifrån eller vad de skall gå till...