• Lavish

Får inte ta ut pengar på forex utan att redovisa var pengarna kommer ifrån eller vad de skall gå till...

Låter ju helt sjukt, det är ju ERA pengar, ingen borde kunna hindra er från att ta ut och använda ERA pengar.

• Lavish
    Tonårsmamman1 skrev 2012-06-29 10:07:38 följande:
    Ingen som hindrar någon att göra något. De bara frågar.
    De fick ju inte ta ut sina pengar utan att ha med sig papper på var de fått dem från.
  • Lavish
    Nifi skrev 2012-06-29 10:52:27 följande:
    vad är problemet med att ange vad pengarna ska användas till? den typen av frågor ställs för att minska penningtvätt, vill ni inte medverka till det? hsr man inget att dölja,ser jag inte problemet?
    Ärligt talat tycker jag det är ett ingrepp på individens frihet att man måste redogöra för en främling vad man tänker göra med sina egna pengar.
  • Lavish
    sportpappa skrev 2012-06-29 18:32:15 följande:
    Låt bli att lämna pengarna till främlingar då Flört
    Finns ens möjligheten idag att få ut sin lön utan att gå via en bank?
  • Lavish
    Tonårsmamman1 skrev 2012-06-30 07:50:12 följande:
    Nej, men man måste inte gå till banken för att få ut sina pengar.Vem i Sverige går till banken varje månad och tar ut 20 000 kr i kontanter och står där och redogör för sina räkningar och matinköp? 
    Om man vill göra ett större kontantköp behöver man göra det.
  • Lavish

Tänk om TS tjänat in pengarna genom att sälja avsugningar och nu ska använda dem till att betala för en penisförlängning för hennes man? Är det verkligen rimligt att de ska vara tvungna att redogöra detta för en främmande person så att den kan avgöra om den vill att de ska ha tillgång till sina pengar eller ej?

• Lavish
    Tonårsmamman1 skrev 2012-06-30 09:25:43 följande:
    Ja, men hur ofta? Handlar man i en affär betalar man med kort, man tar inte ut stora mängder kontanter. Hur ofta handlar man för stora belopp med privatpersoner?
    Bara för att det är sällan betyder väl inte det att det är mer okej att kränka folks integritet?
  • Lavish
    Tonårsmamman1 skrev 2012-06-30 09:43:02 följande:
    Byt bank om du upplever att din bank kränker din integritet. Om min bank frågar var jag ska när jag växlar in 20 000 sek i euro, så svarar jag Österike. Ser inte det som kränkande.
    Ja, jag hade bytt bank men om alla banker har direktiv att fråga det så kommer man alltså inte undan storebrors vakande öga? Jag tycker att det är väldigt integritetskränkande att en främmande människa ska ha rätt att kräva att veta vad jag ska göra med mina pengar för att jag ska få tillgång till mina egna pengar.
  • Lavish
    Tonårsmamman1 skrev 2012-06-30 09:50:14 följande:
    Jag tycker det går till överdrift när folk pratar om storebrors vakande öga. Vad tror du banken gör med upplysningen när du berättar att du tar ut 50 000 för att köpa en bil? 
    Jag antar att du inte har ett Facebook-konto.
    Öh? Jag brukar välja själv vad jag vill delge på facebook, och till vem, i det här fallet blir jag tvingad att uppge information jag inte vill dela med mig av till en främmande person som har har ett övertag över mig.

Det är inte vad banken gör med informationen, även om det också är en allvarlig fråga i sig, som är det stora problemet utan helt enkelt tvånget att delge information man vill hålla för sig själv.
  • Lavish
    Justus skrev 2012-06-30 10:01:55 följande:
    På Facebook kan man styra i detalj vem som kan se vad man skriver. Jag har t.ex. spärrat möjligheten att ens hitta mitt konto om man söker på mitt namn och ingen annan utom mina vänner kan se vad jag skriver. Jag har avsagt mig alla möjligheter för Facebook att samla info om mina vanor och lämna vidare till reklamköpare och jag har installerat ett tillägg som blockerar all reklam.

Du resonerar på ett sätt som skulle gjort Stasi i Östtyskland överlyckliga! De ville veta allt om sina medborgare enligt principen "den som inte har något att dölja har inget att frukta" och se hur det samhället utvecklades!

Man måste protestera och motarbeta varje försök från makthavarna att få större kontroll över människor som det inte finns nån konkret brottsmisstanke emot. Vi är på ett sluttande plan när vi tillåter sånt och vad blir nästa steg? Plötsligt lever vi i ett samhälle som ser ut som det i "1984". Tror inte ens att Geogre Orwell i sin vildaste fantasi hade kunnat inbilla sig att vi skulle komma dit vi nu är, för i många avseenden lever vi redan i hans dystopi. Det är i stort sett bara kamerorna i varje rum som fattas...
    Och kamerorna dyker upp i allt fler rum. Tydligen minskar de inte brottsligheten nämnvärt, men det verkar inte vara orsak att ta ner dem, varför vi får anta att det inte var huvudsyftet...
  • Lavish
    Tonårsmamman1 skrev 2012-06-30 10:10:00 följande:
    Jag är inte rädd för att Stadium ser vilka produkter jag köper. Jag tror inte att de på något konspiratoriskt vis kommer att fördärva mitt liv med sin information. Stadium vill att vi ska handla hos dom, de vill tjäna pengar på oss. Inte samla uppgifter för att använda i ett mysko syfte.

Jag förmodar att du inte söker upp sjukvården heller, för där skriver man journaler. Att du inte studerar vidare, för där samlas info om dina betyg osv. Att du inte söker jobb, för då måste du skicka in handlingar om ditt arbetsliv.
    Måste vara svårt att leva när man går omkring och tror att alla ska använda ens uppgifter i något illvilligt syfte.
    Att man för journal är för patientens bästa. Att man skickar in betyg är för att det tävlas om platserna och för att man måste ha tillräckliga baskunskaper för att klara utbildningen. Att man skickar CV är för att arbetsgivaren ska kunna avgöra om man har tillräckliga meriter.

Men varför måste banken veta att man ska fixa tuttarna?
  • Lavish
    Tonårsmamman1 skrev 2012-06-30 10:22:31 följande:
    Vem ska du berätta det för? Tror du inte kliniker som opererar bröst för 35 000 kr tar kort? 
    Det är väl upp till mig om jag vill betala kontant?
  • Lavish
    Tonårsmamman1 skrev 2012-06-30 10:34:13 följande:
    Ja, men det lämnar ju spår som storebror kan se. Det ar ju det som är ditt problem. Om jag skulle vara rädd för något så är det nog mer att någon skulle missbruka sekretessbelagda uppgifter i en journal än att banken skulle veta om jag ska köpa en bil.

Om någon verkligen vill veta något om dina tuttar så finns ju uppgifterna i din journal. Så storebror ser dig i vilket fall som helst.
    Nej mitt problem är att min integritet kränks när jag tvingas uppge dessa uppgifter. Det är ju en brottsmisstanke i klarspråk. Jag blir anklagad för att vara kriminell och måste bevisa att jag är oskyldig genom att uppge privat information.
  • Lavish
    Tonårsmamman1 skrev 2012-06-30 10:29:54 följande:
    Men då blir du ju kränkt av din bank? Varför skulle du då välja det alternativet? Du har ett val men väljer att bli kränkt av banken och sedan klagar du på det?
    Jag borde inte behöva få min integritet kränkt för att kunna ta ut mina egna pengar och använda som jag vill.
  • Lavish
    Tonårsmamman1 skrev 2012-06-30 10:41:19 följande:
    Då får du väl försöka ändra reglerna då. 
    Ja, antog att det var tanken med tråden att diskutera det.
  • Lavish
    Tonårsmamman1 skrev 2012-06-30 12:23:30 följande:
    Ja, men hon slipper bli kränkt eftersom ingen frågar henne. Det var det som var problemet, att behöva bli tillfrågad. 
    Nej, att behöva redogöra.
  • Lavish
    Niffan skrev 2012-06-30 12:55:43 följande:
    Jag håller med dig!!!!!...
    Visst, man kan ljuga och säga vad som helst....det funkar ju!
    Det fattar väl bankerna, att folk ljuger, varför då köra med dess frågor?
    ....men det är själva grejen...att jag måste tala om för en främmande människa vad jag ska göra med MINA egna pengar, när inte ens min mamma har med den saken att göra, inte grannen heller...kanske inte ens min sambo.
    Ja precis, om dom inte kräver bevis, vem kommer då svara "jo de här pengarna har jag tvättat åt Robban i svarta pantrarna så nu ska jag iväg och ge dom till honom så att dom kan köpa vapen"?
Svar på tråden Får inte ta ut pengar på forex utan att redovisa var pengarna kommer ifrån eller vad de skall gå till...