• any19877

Barn födda v 34-36

Hej! Jag väntar tvillingar och är i v 34 nu.(33+1). Jag ligger på sjukhuset och är öppen 3 cm... Så barnen kommer nog snart. Jag undrade bara, hur har det gott för era barn som föddes i v 34-36? Vilken hjälp behövde de? Hur längre stannade ni på neo/bb? Hur mår de idag?( när bärgade de krypa, gå?) Hur startade förlossningen? Tack i förhand!

• Svar på tråden Barn födda v 34-36
  • Little Ms Chatterbox

Hej!
    Jag har tvillingar som snart blir 4 år. Jag råkade bli oplanerat gravid bara 6 månader efter Cayenne, vårt andra barn. När jag var i v. 25-26, dagen efter hennes 1-års dag blev jag inlagd på BB, hade sammandragningar som inte gick över vid vila, tappen var förkortad, var ca 16 mm och mjuk (tror jag att det kallades) 
    Jag fick bara gå upp för toa och duschen. De ville inte ge mig Bricanyl i det läget för de räknade med att jag skulle behöva det några dagar senare. Efter en vecka på BB med strikt vila så visade det sig att tappen hade växt till sig till ca 30 mm. Jag fick åka hem men bara vila, vila, vila. Minsta lilla sammandragning som inte gav med sig eller annat så var jag tvungen att åka in. Jag var på UL 2 ggr/v. i 3 v. ett tag för ena tvillingen växte inte riktigt som han skulle. 
    Tiden gick, tog mig förbi flera av de delmål jag hade satt upp, föda på hemsjukhuset, kanske slippa snitt, förbi v. 30 som första barnet kom, hade preeklampsi och var väldigt rädd för att få det igen.
    Veckorna fortsatte att ticka förbi, jag hade några sammandragningar som inte ville ge med sig så då tog jag Bricanyl på eget bevåg, jag ringde in till BB och sa att jag tog det och att jag skulle komma in nästa dag om det inte släppte men ville inte åka bil så långt för själva bilfärden orsakade fler sammandragningar än bara gå hemma. 
    Tidigt en morgon, v. 35+4 gick vattnet. Någon timma efter jag kommit in till BB började värkarna. Sen föddes de senare på kvällen. Cayenne föddes i v. 35+5 så jag gick riktigt långt med tvillingarna. Ingen läkare hade trott att jag skulle gå så länge som jag gjorde. Det erkände läkaren villigt att hon hade haft fel ang. mig. 
    Meya vägde 3060g och Milton kommer jag inte ihåg exakt men 36xxg nånting tror jag. 

Milton som kom som 2:a behövde lite hjälp ut med klocka och hamnade några timmar i C-PAP för andningen och de behövde sola lite. Vi var kvar på Neo i ca 10 dagar tror jag det var. Vi stannade tills de kunde äta ordentligt och var helt färdigsolade.

Milton har komjölksproteinallergi och Meya har haft Losecbehandlad Reflux på magmunnen men annars har det mått som barn i största allmänhet. Milton har varit lite känsligare i luftrören vid förkylning men inget allvarligt. De började krypa och gå vid normal tid, runt året. Milton var något tidigare än Meya men bara någon vecka.  

Vet du om det är enäggs eller tvåäggs du väntar? Kön? Har ni några namnförslag? Hur har graviditeten varit hittills?

Lycka till och hoppas era små stannar ett litet tag till.
    Solig

• any19877

Tack för din berättelse ;)
    Det är tvåäggs. En pojke och en tjej! Allt har varit bra tills nu, men nu är vi på sjukhus som sagt så allt är under kontroll.när jag är i v 34+0 då får vi åka hem. Hopas att de stannar minst till v 35:)
    Va härligt att allt gick så bra flr er!

• seandra82

ja hade havandeskapsförgiftning så min dotter kom v 35 det blev en vecka på neo o en vecka m neovård i hemmet 

• 7 michelingodingar

Jag väntade iofs inte tvillingar men jag har fått 3 barn för tidigt. Två barn kom i v 36 och ett barn kom iv 35.

Första som kom för tidigt fick jag stanna 6 dagar sonen kom med katastrofsnitt pga moderkaksavlossning så han fick syrgas de första dygnen. Idag mår han bra. Han var jättesen med att krypa och gå men det är nog mest pga hans brist på syn då han föddes blind på ett öga och kraftigt nedsatt syn på det andra.
    Andra barnet som föddes för tidigt mådde jättebra från start och jag fick ha honom hos mig på BB redan efter några timmars övervakning på neo och vi fick åka hem 3:dje dygnet. Han mår bra och kröp/gick runt 1 års åldern
    Tredje barnet höll på att komma i v 28 men efter massiva insatser så lyckades han stanna i magen till v 35. Han fick stanna på neo för övervakning i 3 dygn sedan fick vi åka hem. Han föddes med för korta nackmuskler och ganska överrörliga leder och började krypa runt 1 år och gick inte förrens han var ca 1,5 år.

Lycka till med dina små!!     

• Mercurialis

Mitt första barn föddes i vecka 36+3 och han var liten för tiden (2095 g och 46 cm). Han var inskriven på neonatal i åtta dagar. Han behövde "sola" i tre dygn. Han låg på värmebädd och han sondmatades. Vi fick åka hem, när han kunde hålla värmen själv och gick upp i vikt på fri amning.

Jag blev igångsatt i vecka 36+1, eftersom jag hade haft prematur vattenavgång i vecka 32+3.

Mitt andra barn var också tillväxthämmat (1510 g och ca 40 cm), när han föddes i vecka 35+3. Han var inskriven på neonatal i en månad. De första 16 dygnen var vi på neonatalavdelningen och han låg på värmebädd och sondmatades. När han kunde hålla värmen själv, fick han komma hem med hemsjukvård. När sonden togs bort, blev han utskriven från neo.

Den här gången blev det ett halvakut kejsarsnitt, eftersom dagliga CTG-övervakningar visade på en avtagande fosteraktivitet.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • any19877

Hej! Ville bara berätta att nu är jag i v 34+0 och är fortfarande öppen 3 cm. Hoppas det håller sig ;)

• Little Ms Chatterbox

Kämpa på och håll igen Har du fler barn? Eller kan du slappna av och bara låta din tid som du nu ligger och fördriver bara kretsa runt de här barnen i magen? Ett litet tips, om du ska på något UL, ya med dig en spritpenna och be läkaren/bm att rita ut hur barnen ligger i magen och ta kort på det sen. Gjorde jag, finns bild i mitt galleri. Kul att ha och visa barnen sen när de blir större.

• Hera78

Ligger med vår lilla Olivia på bröstet, hon föddes i vecka 34+4 den 17 juni så utvecklingen kan jag inte riktigt svara på än

Hon vägde 1332 g och var 40 cm, första dygnet låg hon i öppen kuvös under värme sedan flyttades hon till värmebädd som hon låg på i 4 dagar, hon höll temperaturen bra på egen hand. Hon sondmatas och är därför fortsatt inskriven på neo, vi fick åka hem på tidig hemgång i måndags då hon vägde 1660 gram.

• maria227

Jag födde mina pojkar i v.32+3. Vi spenderade 5veckor på neonatal. De säger att man ska räkna med att ligga inne tills de skulle ha kommit, dock går det ju oftast snabbare. Det handlar ju mest om att amningen ska komma i gång, eller som i vårat fall så sondade vi, amningstränade för att sedan ge flaskan istället efter veckor av träning.

Jag låg inne några veckor innan jag födde pojkarna och jag förstår att det är många tankar som florerar. Försök att andas, ta det lugnt och inte fundera allt för mycket. Oftast så skrämmer man upp sig själv. Är läkarna lugna så kan du också vara lugn:)

Kämpa på!

mcaria.blogg.se 

• any19877

Tack;) nu är jag i v 34+4 och är hemma. Har inga sammandragningar alls men är ändå oroad att tvillingarna kan ju i princip föddas när som helst. Jag har ju varit öppen i mer än två veckor nu och detta är mitt första graviditet.

• seandra82

min tjej  e 4 mån ,va en vecka på neo o fick neo vård i hemmet 1 vecka sedan dess har hon växt ordenterligt o följer kurvan bra, håller på å tränar huvudet bra, hade havandeskapsförgiftning

• C1982

Freja föddes i v36+5, 2910g och 48cm. 
    Vi stannade bara 2½ dygn på bb, amningen kom igång direkt och hon visade inga tecken på att vara för tidigt född.
    Nu är hon 2,5månader och väger nästan 6kg. Det som skiljer sig mot storebror som var fullgången är att hon sov bort mer tid i början och att hon är lite senare i utvecklingen. Tex. kom leendet någon vecka senare och hon är fortfarande inte stabil i nacken.
    Lycka till med dina twins!

Svar på tråden Barn födda v 34-36