Hej!
Jag har tvillingar som snart blir 4 år. Jag råkade bli oplanerat gravid bara 6 månader efter Cayenne, vårt andra barn. När jag var i v. 25-26, dagen efter hennes 1-års dag blev jag inlagd på BB, hade sammandragningar som inte gick över vid vila, tappen var förkortad, var ca 16 mm och mjuk (tror jag att det kallades)
Jag fick bara gå upp för toa och duschen. De ville inte ge mig Bricanyl i det läget för de räknade med att jag skulle behöva det några dagar senare. Efter en vecka på BB med strikt vila så visade det sig att tappen hade växt till sig till ca 30 mm. Jag fick åka hem men bara vila, vila, vila. Minsta lilla sammandragning som inte gav med sig eller annat så var jag tvungen att åka in. Jag var på UL 2 ggr/v. i 3 v. ett tag för ena tvillingen växte inte riktigt som han skulle.
Tiden gick, tog mig förbi flera av de delmål jag hade satt upp, föda på hemsjukhuset, kanske slippa snitt, förbi v. 30 som första barnet kom, hade preeklampsi och var väldigt rädd för att få det igen.
Veckorna fortsatte att ticka förbi, jag hade några sammandragningar som inte ville ge med sig så då tog jag Bricanyl på eget bevåg, jag ringde in till BB och sa att jag tog det och att jag skulle komma in nästa dag om det inte släppte men ville inte åka bil så långt för själva bilfärden orsakade fler sammandragningar än bara gå hemma.
Tidigt en morgon, v. 35+4 gick vattnet. Någon timma efter jag kommit in till BB började värkarna. Sen föddes de senare på kvällen. Cayenne föddes i v. 35+5 så jag gick riktigt långt med tvillingarna. Ingen läkare hade trott att jag skulle gå så länge som jag gjorde. Det erkände läkaren villigt att hon hade haft fel ang. mig.
Meya vägde 3060g och Milton kommer jag inte ihåg exakt men 36xxg nånting tror jag.
Milton som kom som 2:a behövde lite hjälp ut med klocka och hamnade några timmar i C-PAP för andningen och de behövde sola lite. Vi var kvar på Neo i ca 10 dagar tror jag det var. Vi stannade tills de kunde äta ordentligt och var helt färdigsolade.
Milton har komjölksproteinallergi och Meya har haft Losecbehandlad Reflux på magmunnen men annars har det mått som barn i största allmänhet. Milton har varit lite känsligare i luftrören vid förkylning men inget allvarligt. De började krypa och gå vid normal tid, runt året. Milton var något tidigare än Meya men bara någon vecka.
Vet du om det är enäggs eller tvåäggs du väntar? Kön? Har ni några namnförslag? Hur har graviditeten varit hittills?
Lycka till och hoppas era små stannar ett litet tag till.