• Svar på tråden Första ordet ?
  • elitae
    augustisten skrev 2012-06-25 19:37:41 följande:
    Sonen: ca 7 mån, men jag minns inte vad det var faktiskt... Han pratade en hel del kring året.
    Dottern: 6 mån - sonens namn. Nu är hon tio månader och säger dessutom mamma, pappa, blöja, hej, tack, titta, där, aj, tutte, vatten, nej... Och häromdagen bet hon mig under amning och sa "Aj, tutte" - vilket både var roligt och inte fullt så roligt

En kompis har en tvååring som nästan inte pratar alls, men han är bra på andra saker. Det är så olika det där.
    Hahaha! Var sött, kan jag tycka som slappa vara med om det! :)
  • J K

Sonen var 6 månader och sa "Mamma". 

♥ Benjamin hösten 2010 & Isabella våren 2012 ♥
  • Saralito

6 månader- titta. Sedan tog det kanske en månad till innan hon verkade göra det riktigt medvetet, för då började hon peka på det hon menade.

• view

6 mån äta vi 8 mån äta mamma pappa titta där min nej tack.

• emelielj

Tänkte precis på detta när jag hittade denna tråden!
    Min son är ett år på tisdag men har inte sagt nåt ord än. Är det vanligt?
    Känns som om första ordet brukar komma vid 7,8 månader.

• augustisten
    emelielj skrev 2012-07-29 12:11:18 följande:

Jag tror inte att det är ovanligt alls. Men när man har ett barn som pratar tidigt är det ju roligt att berätta om det. Precis som man lätt kan tro att det är jättevanligt att barn går vid tio månader om man tittar i " när började ditt barn gå" trådar. För det är roligt att prata om det ens barn är bra på.

Mina barn har pratat tidigt men varit senare motoriskt. Min dotter fyller snart ett och är inte i närheten av att gå än tex. Det kommer nog att dröja. Och så finns det ju barn som tar det lugnare över lag.
  • LiteniAugusti

7 månader. Första ordet var maaaaamma Hjärta

Nu är hon 11 månader och säger, mamma, pappa, vovve, katt (kaaa), där, titta, hej och hejdå(heeedo), kotte, gurka, tick-tack och looooo. Lo heter vår olydiga hund och det är ju inte alls konstigt att hon lärt sig säga det. 

Hon är babblig. Motoriskt är hon däremot väldigt lugn och nöjd.

• Veritaslux
    Kan bara instämma med augustisen. Du får inte glömma att detta är FL också, här är alla barn tidiga. Min dotter är 13 månader och pratar ungefär likadant som alla andra i samma ålder som jag känner. Möjligen enstaka ord. Kanske pekar och säger "dä".  Men sedan förstår hon och andra ettåringar fler ord än de säger, eller hur är det med ditt barn? Enligt "tabellerna" brukar första orden komma i ettårsåldern, men det betyder ju att det inte är konstigt om en del börjar prata vid 14-15 månader. Eller ännu senare. Barn är också olika, en del är "ordsamlare" och säger inte ett knyst förrän de vid två års ålder fullkomligen exploderar språkligt. 
    Mamma till underbar dotter född 19 juni 2011
  • Natulcien
    Det är väldigt vanligt att ett barn på 1 år inte pratar än, ja.

Min mamma jobbar med barn och hävdar att när jag började prata vid 10 månader - då var jag tidig. Så 7-8 månader är extremt tidigt och ovanligt. Men detta är ju FL och här är alla extremt tidiga och födda till genier... Skrattande
    Och sen säger ju alla bebisar "ma-ma-ma" etc. så många tolkar nog det som att bebisen säger "mamma"...

Vår son sa första ordet runt 13 månader och sen kom det något ord då och då tills han var ca 20 månader. Då var det som att all ketchup sprutade ur flaskan, för då började han babblar oavbrutet all sin vakna tid och sätta ihop meningar. Glad
  • Veritaslux

U

Natulcien skrev 2012-07-30 10:16:12 följande:
    Det är väldigt vanligt att ett barn på 1 år inte pratar än, ja.

Min mamma jobbar med barn och hävdar att när jag började prata vid 10 månader - då var jag tidig. Så 7-8 månader är extremt tidigt och ovanligt. Men detta är ju FL och här är alla extremt tidiga och födda till genier...

Och sen säger ju alla bebisar "ma-ma-ma" etc. så många tolkar nog det som att bebisen säger "mamma"...

Vår son sa första ordet runt 13 månader och sen kom det något ord då och då tills han var ca 20 månader. Då var det som att all ketchup sprutade ur flaskan, för då började han babblar oavbrutet all sin vakna tid och sätta ihop meningar.

Precis. Min dotter har sagt mamamama och papapapa i många månader men det har varit joller och inget annat.
    Mamma till underbar dotter född 19 juni 2011
  • tulip79

8,5 månader var sonen. Ordet han säger är TITTA. Det är det enda ordet han säger tydligt (är nu 9 mån). Han försöker lära sig säga katt men det går sådär...

• emelielj

Veritaslux: ja precis så säger sonen. Mycket mamamama och papapapa. Det betyder ju inte mamma och pappa utan är joller, som du säger.

Nu är han ett år och en vecka och jag tycker mig höra Bah till lampan men jag är inte säker än. Tror nog inte det.
    Han tjötar mycket mer sig själv dock!

Skönt att veta att även på fl finns det barn som inte säger ord innan året!

• LiteniAugusti
    emelielj skrev 2012-08-04 22:11:16 följande:
    Veritaslux: ja precis så säger sonen. Mycket mamamama och papapapa. Det betyder ju inte mamma och pappa utan är joller, som du säger.

Nu är han ett år och en vecka och jag tycker mig höra Bah till lampan men jag är inte säker än. Tror nog inte det.
    Han tjötar mycket mer sig själv dock!

Skönt att veta att även på fl finns det barn som inte säger ord innan året!
    Så bah(?) är lampa, men mamamama betyder inte alls mamma utan är rent joller..? 

• emelielj

Ja? Mamamama säger han ju inte i samband med mig eller att han ser mig? Bah få pekar han ju på lampan.

Svar på tråden Första ordet ?