• SaxofoN

Till er ( oss ) Rökare!

Är det OK att röka på stan?
    Bor i en relativt stor stad, med mycket folk i omlopp, och massor med butiker.

När och var är det inte ok att röka tycker ni?
    Jag personligen visar grymt mycket hänsyn, röker varken på busshållplatser, stan,  ibland heller inte på balkonger om jag ser att det sitter människor i närliggande balkong ( om jag inte vet att dom röker ).

Jag förstår inte hur folk inte förstår att det kanske inte är så kul att få en cigarett i ansiktet då man inte röker..
    En sak jag som jag också försöker signalera är när jag möter barn, eventuellt barnvagnar, då brukar jag verkligen hålla bort ciggen åt andra hållet, så att dom mötande ser att jag respekterar dom, på så vis bidrar jag till att visa hänsyn, så diskussionsunderlag är väl rökning rent generellt, vart är det ok? vad blir ni irriterade på? hur gör ni osv?

• Svar på tråden Till er ( oss ) Rökare!
  • April barn

Tummen upp ts! Vad glad jag blir att det faktiskt finns rökare som inser att alla inte tycker deras rök är så trevlig.. Här står de glatt och bolmar ner i barnvagnar, i ansiktet på gravida osv mm.

• Miss P71

Tänk om alla hade kunnat vara som dig TSSkrattande. För det du skriver e ju verkligen att visa hänsyn.. me like a lot!! En stor kramiz till dig från migHjärta{#emotions_dlg.flower}

• SaxofoN
    April barn skrev 2012-06-24 22:54:41 följande:
    Tummen upp ts! Vad glad jag blir att det faktiskt finns rökare som inser att alla inte tycker deras rök är så trevlig.. Här står de glatt och bolmar ner i barnvagnar, i ansiktet på gravida osv mm.
    Tack!
    För mig är det ett mysterium hur man inte kan tänka så här, det faller sig naturligt för mig, men mina vänner resonerar inte likadant, vet inte riktigt vad det beror på..
  • SaxofoN
    Miss P71 skrev 2012-06-24 23:24:07 följande:
    Tänk om alla hade kunnat vara som dig TSSkrattande. För det du skriver e ju verkligen att visa hänsyn.. me like a lot!! En stor kramiz till dig från migHjärta{#emotions_dlg.flower}
    Tack så mycket, jag har på senare tid börjat fundera på hur mycket alla totalt skiter i varandra, känns som ett misshandlat samhällsproblem, inte bara rökning, utan på så grymt mycket, för att ta ett exempel tidigare idag:

Jag är ute med en kvinna och äter middag, vi sitter vid ett bord som är tänkt för 4a, utomhusserveringen var inte precis nån höjdare då det regnade, så vi valde att ta det sista stora bordet som fanns, men nu till poängen, det kommer in ett gäng på fyra stycken, dom har ingenstans att sitta förutom på uteserveringen eller alternativt i fönstret på världens obekvämaste stolar.

Dom tittar på oss, med en lite irriterad blick, det klickar ju direkt, självklart ska vi flytta på oss, då vi är minoritet, kvinnan jag var med tyckte inte så, hon tyckte att vi satt där först, och då sitter vi kvar där, usch, blir nästan lite förbannad!
  • cyklar

OM jag röker vid busshållplats ställer jag mig alltid bakom, flera meter bakom om det går. (funkar ju typ bara på landet där jag bor men ändå.

Röker sällan mitt i stan, det ska vara på natten/kvällen när man är ute då.

Dock röker jag på min balkong, men det är för att jag bor högst upp på hörnet och för att mina grannar också röker på sin. Annars skulle jag aldrig våga göra det. 

Fattar inte att man inte tänkte på sånt här när man var yngre, får dåligt samvete när jag tänker på att jag rökte precis överallt då. (utom inne såklart).

• SaxofoN
    April barn skrev 2012-06-24 22:54:41 följande:
    Usch, inte alls OK, med andra ord idiotiskt.
    Den passiva rökningen är väldigt skadlig, men då kommer det väl nån Einstein och säger, men vadå? man blir ju inte påverkad av typ 3 bloss"?

Det blir man visserligen inte, men låt säga att du under 1 års tid får någon form av tobaksrök i lungorna ( passivt då ), så blir det grymt mycket i längden, jag tycker inte man behöver vara raketforskare för att lista ut det... :(
  • Gaalen
    SaxofoN skrev 2012-06-24 22:50:18 följande:
    Är det OK att röka på stan?
    Bor i en relativt stor stad, med mycket folk i omlopp, och massor med butiker.

När och var är det inte ok att röka tycker ni?
    Jag personligen visar grymt mycket hänsyn, röker varken på busshållplatser, stan,  ibland heller inte på balkonger om jag ser att det sitter människor i närliggande balkong ( om jag inte vet att dom röker ).

Jag förstår inte hur folk inte förstår att det kanske inte är så kul att få en cigarett i ansiktet då man inte röker..
    En sak jag som jag också försöker signalera är när jag möter barn, eventuellt barnvagnar, då brukar jag verkligen hålla bort ciggen åt andra hållet, så att dom mötande ser att jag respekterar dom, på så vis bidrar jag till att visa hänsyn, så diskussionsunderlag är väl rökning rent generellt, vart är det ok? vad blir ni irriterade på? hur gör ni osv?

Jag tänker och gör precis som du. Kan även om jag går på en väg själv men råkar få någon bakom mig stanna och "låtsas" leta efter något i väskan eller kolla mobilen bara för att de ska få gå förbi och slippa få min rök i ansiktet.
     Om jag sitter ute vid ett bord med folk så är jag jättenoga med att det inte ska komma rök på någon och även om de säger att det är ok så reser jag mig hellre och går bort en bit. 
  • cyklar

Men känns det inte som att man inte snackar om sånt här. Folk vågar inte säga till. Jag kan ju säga att när jag var 18 hade inte jag en jäkla tänke på att folk irriterade sig på om jag rökte vid busshållplatsen tex. O ingen sa något till mig nån gång.

Vågar man inte? Är det inte socialt accepterat?

• SaxofoN
    cyklar skrev 2012-06-24 23:53:55 följande:
    OM jag röker vid busshållplats ställer jag mig alltid bakom, flera meter bakom om det går. (funkar ju typ bara på landet där jag bor men ändå.

Röker sällan mitt i stan, det ska vara på natten/kvällen när man är ute då.

Dock röker jag på min balkong, men det är för att jag bor högst upp på hörnet och för att mina grannar också röker på sin. Annars skulle jag aldrig våga göra det. 

Fattar inte att man inte tänkte på sånt här när man var yngre, får dåligt samvete när jag tänker på att jag rökte precis överallt då. (utom inne såklart).

Skönt att du också har förstått, fler människor måste göra det.
    Vi alla måste bli vänligare och mer respektfulla emot varandra vad det än gäller!

Tummen upp till dig!
  • SaxofoN
    Gaalen skrev 2012-06-24 23:56:07 följande:
    Jag tänker och gör precis som du. Kan även om jag går på en väg själv men råkar få någon bakom mig stanna och "låtsas" leta efter något i väskan eller kolla mobilen bara för att de ska få gå förbi och slippa få min rök i ansiktet.
     Om jag sitter ute vid ett bord med folk så är jag jättenoga med att det inte ska komma rök på någon och även om de säger att det är ok så reser jag mig hellre och går bort en bit. 
    Haha ja, det är också en klassiker faktiskt!
    Skönt att fler är så, tråkigt nog ser jag dessutom många "äldre" gå och röka hejvilt, tycker det är osmakligt :(
Svar på tråden Till er ( oss ) Rökare!