• Anonym (virrigtvärre)

Faderskap?

Jag träffade en kille som jag vart gravid med under tiden jag och min make låg i betänketid för skilsmässa. Nu har jag och min make hittat tillbaka till varandra och ska inte längre skilja oss. Så undrar lite om de är någon som vet hur de går till med att fastställa faderskapet? När man som gifta får barn behöver ju inte maken skriva under faderskapet utan de går atoumatiskt. Men i de här fallet är de ju inte min make som är pappa och den riktiga pappan  finns inte med i bilden och kommer aldrig att göra så han kommer nog inte ens skriva under faderskapet frivlligt. Blir ju lite problematiskt med underhåll, pappadagar osv. om de blir fel pappa på pappren bara för att jag är gift.

• Svar på tråden Faderskap?
  • billan87

På rak arm ser jag inte att det borde bli något problem med pappadagar och så eftersom det blir din make som kommer ha gemensam vårdnad över barnet tillsammans med dig. Du kan alltid om du vill ha det skrivit svart på vitt någonstans att den andre killen är barnets egentliga fader kan du begära ett faderskapstest hos Socialstyrelsen och få det bekräftat vem fadern men att du och maken söker om gemensam vårdnad av barnet. Om den andre inte vill finnas med i bilden så borde han bara behöva ge lite dna och sedan skriva på ett papper att han går med på att inte ha vårdnad över barnet. Du kommer antagligen inte få någon underhåll eller så men det står vem den riktiga fadern är om barnet någon gång skulle undra och vilja veta. För att vara helt säker kan du kontakta en jurist som kollar upp detta (utbildar mig till jurist och är strax klar men väntar barn så har inte huvet riktigt på så jag kan ha glömt någon detalj i det här fallet). Jag skulle tro att den kommer fram till ungefär samma som jag har här sagt till dig men bättre att fråga någon som har tid och ork att kontrollera alltihop och kan ge en slutgiltig svar på din fråga. Hoppas jag har gett lite hjälp på traven så lycka till!!

• Anonym (Insatt)

Barnet har inte bara rätt till en pappa utan till _rätt_ pappa! Därför kan du redan nu ts, kontakta familjerätten i din kommun (den eller de som utreder faderskap). De hjälper dig med alla frågor kting detta. Du är inte direkt ensam om att vara gift och få barn med en annan!

• Anonym

Jodå, ts kommer att få underhåll så länge hon faktiskt uppger att det inte är maken som är pappan. TS och hennes make kan ALDRIG få genemsam vårdad om barnet efter barnet bara är ts. TS däremot kan få ensam vårdad av barnet och få underhåll av pappan.

Svar på tråden Faderskap?