• Louisekarlsson

Språkresa??

Hej! Jag undrar om ni tycker att jag borde låta min dotter åka på språkresa? (nästa år då hon fyller 15...)

Alltså jag är så sjuk orolig om vad som kommer att hända och ifall det händer något!! Och resan är dyrt och kommer att kosta minst 31 tusen kronor... Hon tjatar om att det kommer att bli hur roligt som helst för henne och om att hennes kompisar får. Men tycker ni att jag bör låta henne åka?? 

• Svar på tråden Språkresa??
  • anoonymmm

Det tycker jag absolut att du ska göra!
    En av mina döttrar åker med EF till Australien i en månad om ett par veckor, hon är riktigt spänd i nuläget!
    Min andra dotter har varit på Malta (också det med EF) dock är väl hon lite mer en "party tjej" som redan fick en varning hem första dagen.

Men EF har väldigt bra ledare och jag kan ingenting annat en att rekommendera att låta henne åka på språkresa.
    Min dotter som var på Malta har fortfarande vänner därifrån som brukar komma och hälsa på ganska ofta, hennes engelska förbättrades men framför allt hade hon en väldigt härlig tid där!  

• SweeneyTodd

Självklart ska då låta henne åka! Varför inte? Tycker att det är konstigt att du tvekar. Jag fick självklart åka på språkresa själv när jag var fjorton.

• zoxina

Jag önskade mig alltid att få åka på språkresa men då min mamma var ensamstående och lågavlönad så var det en omöjlighet. Låt din dotter åka om ekonomin tillåter, det skulle bli ett minne för livet är jag säker på!

• Madame X

Ja det tycker jag att hon ska få om ni har ekonomisk möjlighet. Men det finns olika typer av resor. Det finns ställen dit jag inte skulle skicka en vilt festande tonåring... Jag var till exempel på internat på landsbygden som trettonåring och hos en familj i en storstad som sjuttonåring. 

• Jakob1979

Låter ju som en fantastisk möjlighet för din dotter att få chansen att uppleva Australien.
    Det jag skulle rekommendera dock är att du inte skickar din dotter med ett företag som EF eftersom
    hon bara då kommer att hänga med ett gäng andra svenska ungdomar och prata svenska hela sin vistelse.
    Det är i alla fall vad min brorsdotter gjorde när hon åkte till Malta med dem. Visst att hon hade en kanonresa men vill man verkligen skicka sitt barn för hänga med ett gäng svenskar när de skall lära sig engelska egentligen? 

• Heisan

Min 14-åring åker med EF till Malaga på söndag o det är blandade nationaliteter i hennes grupp. Jag är lite avundsjuk på henne Men jag tror att det kommer att få henne att mogna som individ o ge henne kamrater för livet. Ett minne för livet helt klart. Det blir hennes enda språkresa då jag är ensamförälder till fyra barn o de andra ska också ha möjlighet att åka i framtiden.

När du tittar på himlen vad ser du då? Stjärnorna eller universum?
  • sportmamman

3 av mina barn kommer att åka på sport och språkresa nästa år 2 av dom kommer att åka på EF Action Football
    där blandas att lära sig språket och träna fotboll med  professionell tränare. och Engelska ledare.En sådan resa kosstar 19565 kr så för dom 2 resorna blir det sammanlagt 39130 kr men det kan det vara värt med barnen som jag har. och den anndra killen valde att inte åka på fotbolls resa efter som dom ska göra liknande med laget så han ska åka på språk resa till Malta och den kommer att kosta 28260 kr  men båda domma resorna kommer att vara värda pengarna det vet jag

• Sandraa L

Helt ärligt, jag var själv på Malta förra året med min pojkvän och kan säga så att de där språkresorna skulle jag ALDRIG någonsin släppa iväg min dotter på. Festande dag ut och dag in, ledarna har ingen som helst koll och många av de är oftast väldigt unga själva vilket innebär att manliga ledare och 14-15åriga tjejer på språklägret har sex och festar tillsammans - såg det med egna ögon. Dessutom kommer vem som helst in på nattklubbarna, så det går rätt vilt till. Sjukt kul förmodligen, framförallt om man själv är en partyprinsessa, men nä inget jag hade spenderat 30 000kr på, då kan hon lika gärna åka och festa med tjejerna i Napa för mindre än hälften av summan. 

• Fancylady

Jag talade med EF språkresor nyligen och en språkresa behöver inte vara så fasligt dyr. Det beror helt på vart man vill åka.

Min dotter (14 år) åkte med EF förra året till Hastings och var mycket nöjd. Jag tror att hastings är deras billigaste destination.

I år funderar hon på att åka till Malta, och jag har gjort en hel del research om malta och orten Sliema där EF befinner sig. Sliema är inte den platsen där festandet sker, det är på andra orter. I sliema ligger maltas största gymnasieskola (vad jag kunde läs mig till iaf) och det är tydligen den som EF använder sig av på sommaren.

Jag har tagit beslutet att min dotter ska få åka, och ska jag vara ärlig så är jag inte särskillt orolig med tanke på den fantastiska upplevelsen min dotter fick med EF I Hastings.

MVH 

• Camilla lundberg

Ja tycker att du borde få låta henne åka! :) Jag lätt min 13 dotter åka till Australien med "Ef" och det var verkligen ett bra beslut. Hon hade jätte roligt och fick massor av nya vänner därifrån. Hennes engelska utvecklades väldigt mycket och nu kan hon prata flytande engelska. Det är en super rolig upplevelse för ditt barn och samtidigt som ditt barn har roligt så lär hon sig språket och hon får också ett minne för livet. Skrattande Så jag tycker att du ska få låta henne åka.

• ursula

Mina barn åkte varje år från de var 11 till 16 år och det ångrar varken de eller jag.Enorm utvecklande inte bara språkligt utan också socialt

Svar på tråden Språkresa??