• stjarnan86

När kan man få hjälp?

Hej!

Jag och min pojkvän försöker att bli gravida. Jag har pco så det gör att det blir svårare. Har väldigt sällan mens och antagligen ännu mer sällan ägglossning.

Är det någon som vet hur länge man måste vänta innan man kan söka hjälp och få hormontabletter?
    Vet att standarden är att man måste vänta 1 år men är det så även om man vet att man har pco?
    Hade tänkt att vänta ett halv år och sen söka hjälp.

Jätte tacksam för svar.

mvh Emelie 

• Svar på tråden När kan man få hjälp?
  • reflexkatt

Jag tror inte att du behöver vänta i 1 år, då du vet att att du har PCO. Ring till en gynekolog och säg som det är och beställ tid, tror absolut inte att de nekar dig. Om de skulle göra det, sök till en privat som går under landstingsersättning, min erfarenhet är att de privata ställena är mer tillmötesgående.

Jag och min man har försökt i 8 mån och jag kände att något var jättefel med mig. Har knappt någon mens, väldigt gles och fjuttig isåfall, och ont i äggstockarna samt ökad behåring. Kunde sätta 10 000 spänn på att jag hade PCO. Ringde runt till gynmottagningar på sjukhusen, men de hade inga tider även om de sa att jag borde kolla upp det. Blev bollad runt omkring. Till slut ringde jag till en privat och fick tid direkt, på VUL såg gynekologen att jag mycket riktigt har PCO. Har fått metformin insatt och vi ska se om det kan kicka igång ägglossningen, när/om jag får mens så ska jag tillbaka och ta prover. Om den inte kommer så ska jag även då ta prover samt få hormonbehandling.

Lycka till, tycker inte att du ska vänta på att söka hjälp! Det kan ju minska stressen om du inte behöver vänta i 1 år. Jag tycker att det känns skönt att en gynkontakt är upprättad, om det skulle gå så långt och bli aktuellt med ex IVF i framtiden. 

• Lillasyster82

Hej!

När ni tycker det känns rätt att ta kontakt med gyn så tycker jag ni ska göra det. Själv kontaktade jag kvinnokliniken där jag bor efter 7 månader, då hade jag inte konstaterad pcos men väldigt oregelbunden mens. Tyvärr var det långa köer och andra omständigheter som gjorde att jag inte kom för utredning förrän 4 månader senare.

Eftersom du redan vet att du har pco så tror jag ni kommer ha lättare att få hjälp och som föregående talare sa så finns ju även privata kliniker som många gånger är mer tillmötesgående. Själv går vi dock till Landstinget. 

Om inte jag minns fel så är 1 års gränsen för de som inte har några problem gällande mens, ägglossning osv. Gränsen är uppsatt för att de flesta blir gravida inom ett år.

Hoppas det går bra för er och att ni får den hjälp ni behöver när ni känner er redo för den!

Vill ni göra något under tiden, hört flera som haft pco som blivit hjälpta genom att lägga om kosten mer mot LCHF. Har även hört personer som blivit hjälpta av kinesisk akupunktur. Själv har jag lagt om kosten och känner att det händer något i kroppen men mer än så har jag inte kommit längre. När det gäller den kinesiska akupunkturen så var jag där för första gången igår så nu hoppas jag att kroppen kommer igång... Är bara vänta och se nu vilket inte är det mest spännande.

Lycka till!

• FrökenMia

Tycker absolut ni ska söka hjälp. När jag ringde sa damen i luren att jag gjorde helt rätt som ringde då jag har en väldigt oregelbunden mens. Fick tid efter tre veckor. Läkaren som jag var hos sa oxå att vi gjorde rätt som ringde.

Så jag tycker ni ska ringa, ni kanske får vänta på en tid med så försök att inte dra ut på det för länge heller. :))
    Lycka till och hoppas ni får tid snabbt!!

Svar på tråden När kan man få hjälp?