Jag tror inte att du behöver vänta i 1 år, då du vet att att du har PCO. Ring till en gynekolog och säg som det är och beställ tid, tror absolut inte att de nekar dig. Om de skulle göra det, sök till en privat som går under landstingsersättning, min erfarenhet är att de privata ställena är mer tillmötesgående.
Jag och min man har försökt i 8 mån och jag kände att något var jättefel med mig. Har knappt någon mens, väldigt gles och fjuttig isåfall, och ont i äggstockarna samt ökad behåring. Kunde sätta 10 000 spänn på att jag hade PCO. Ringde runt till gynmottagningar på sjukhusen, men de hade inga tider även om de sa att jag borde kolla upp det. Blev bollad runt omkring. Till slut ringde jag till en privat och fick tid direkt, på VUL såg gynekologen att jag mycket riktigt har PCO. Har fått metformin insatt och vi ska se om det kan kicka igång ägglossningen, när/om jag får mens så ska jag tillbaka och ta prover. Om den inte kommer så ska jag även då ta prover samt få hormonbehandling.
Lycka till, tycker inte att du ska vänta på att söka hjälp! Det kan ju minska stressen om du inte behöver vänta i 1 år. Jag tycker att det känns skönt att en gynkontakt är upprättad, om det skulle gå så långt och bli aktuellt med ex IVF i framtiden.