Inlägg från: Coyote |Visa alla inlägg
  • Coyote

Kan man ta en omeprazol om man redan tagit novalucol?

Ja, det kan du göra.

• Coyote
    hymafr skrev 2012-06-18 09:38:00 följande:
    Jag tar alltid två Novalucol samtidigt. Har ibland tagit 4 stycken om jag känt att det nog inte hjälper med två.
    Eller så tar man Novaluzid.
  • Coyote
    05091112 skrev 2012-06-18 09:44:04 följande:
    Vad är det för skillnad vet du det?
    Novaluzid binder mer magsyra och håller längre, men smakar inte lika vedervärdigt som Gaviscon. Två Novaluzid hjälper mig i många timmar, när jag inte kan ta Omeprazol. Novalucol kan du i princip inte överdosera, men effekten håller ju bara i sig i någon halvtimme.
  • Coyote
    Pippilångstrump skrev 2012-06-18 10:06:37 följande:
    Du är väl bara ena av novalucol och novaluzid man får ta. Så se upp och läs först på FASS.

Ja du kan ta omeprazol helt annat verksamt ämne. Har du problem så ta det så du får hjälp längre och äta de andra tuggisarna tills den hjälper.
    Nix pix, båda två är okej vid graviditet. Däremot är inte alla omeprazol-preparat godkända vid graviditet, så det ska man kolla upp först.
  • Coyote
    05091112 skrev 2012-06-18 10:18:28 följande:
    Ja omeprazol har jag fått godkänt att ta för barnmorskan . Novalucolen köpte vi när min sambo fick problem så den har jag knaprat lite på ibland. 

Har tagit en till nu iallafall och det har hjälpt lite. 
    Sa hon vilken sort du skulle ta? Omeprazol är ju det verksamma ämnet, inte ett märke på medicin som Alvedon, och alla är inte okej att ta utan kontakt med läkare.
  • Coyote
    05091112 skrev 2012-06-18 10:27:46 följande:
    Fanns bara en på mitt apotek, jag frågade henne i kassan eftersom min förra graviditet åt jag också såna men förpackningen såg inte likadan ut nu. Då sa hon att det är samma i bara annat märke. 

:-S Nu blev jag orolig 
    Vilken sort äter du nu? Kolla på fass.se! Om apotekspersonalen sa att det är okej så är det säkert det. Det handlar mest om att man inte har tillräckligt med fakta om hur det påverkar barnet och graviditeten och därför skriver man att man inte ska ta det om man är gravid till exempel, trots att det egentligen går jättebra att göra.
  • Coyote
    05091112 skrev 2012-06-18 10:50:42 följande:
    Ok nu har jag kollat, det står att läkare ska "godkänna" men nu är det ju min barnmorska som godkänt det, både hon jag har nu och min förra.
    Men ska jag ändå kontakta en läkare? 
    Nja... Nej, det tycker jag nog inte du behöver göra, men kolla av med sjukvårdsrådgivningen kanske. Eller apotekets kundinformation?
Svar på tråden Kan man ta en omeprazol om man redan tagit novalucol?