Inlägg från: Hönan |Visa alla inlägg
  • Hönan

Kan man bli godkänd i utredningen trots villkorlig dom?

Nu har jag nåt superviktigt att berätta för de som råkat göra ett misstag i sitt liv och fått en dom men som inte har med brott mot barn att göra.

De som har fått domar som står i Rikspolisregistret är det utdrag som utredaren får. Detta dokument är INTE det som skickas till landet. Det som skickas till landet är ett registerutdrag för Utland som man beställer på Rikspolisstyrelsens hemsida och man skickar in en kopia på personen ifragas pass. 1-2 veckor senare får man dokumentet och då kan det visa sig att det man är dömd för INTE syns där då det baseras på att du ej begått något brott som är grovt.

Mitt råd är att när utredaren tar upp att det finns en dom registrerad så förklarar man vad som är anledningen och dessutom redan har tagit ut ett Utlandsregister för att se om det syns där eller ej. För detta baserar utredaren sin utredning på. Syns det inte så kommer utredaren om hon/han är en duktig sådan ej att ta upp det i texten.

Tänk på att alla dokument måste vara färskvara, så detta utlandsregister behöver man ta ut igen om landet man ska skicka sina papper till kräver det.

Alltså skriv inte en massa och skräm livet ur människor som undrar när man inte vet. Jag hoppas vid gudarna att Sunrise72 inte har givit upp hoppet pga de tidigare svaren.

Önskar alla därute lycka till! vi åker känslomässig berg -och dalbana utan dess like. Vi själva just nu befinner oss i total limbo efter att äntligen fått medgivande och väntar nu på att få veta vilket land som passar vår profil bäst och har kortast kötid.

Solig

• Hönan
    Terrus skrev 2012-12-10 12:43:32 följande:
    oj råkade posta mitt inlägg innan jag var klar...

Våra handläggare skickade efter ett utdrag och det menar du inte är samma som ska skickas till adoptionslandet? 

Som jag förstod det så försvinner aldrig en dom ur belastningsregistret förutom enklare lagöverträdelse så som fortkörning etc. Men så fort man har fått en dom så finns det alltid med i belastningsregistret..stämmer alltså inte detta?   
    Sunrise72 skrev 2012-12-04 20:48:12 följande:
    Å, tack för ditt uppmuntrande svar, imorgon ska vi på vårt tredje möte, än så länge har de inte kört iväg oss:). Hör gärna av dig med hur det går med länderna!!
    Terrus skrev 2012-12-10 12:43:32 följande:
    oj råkade posta mitt inlägg innan jag var klar...

Våra handläggare skickade efter ett utdrag och det menar du inte är samma som ska skickas till adoptionslandet? 

Som jag förstod det så försvinner aldrig en dom ur belastningsregistret förutom enklare lagöverträdelse så som fortkörning etc. Men så fort man har fått en dom så finns det alltid med i belastningsregistret..stämmer alltså inte detta?   
    Som sagt gör nu en beställning på utdrag för utland och kolla om det syns Ingenting är säkert förrän ni sett om det syns i utlandsutdraget. Håller verkligen tummarna!

• Hönan
    Sunrise72 skrev 2012-12-04 20:48:12 följande:
    Å, tack för ditt uppmuntrande svar, imorgon ska vi på vårt tredje möte, än så länge har de inte kört iväg oss:). Hör gärna av dig med hur det går med länderna!!
    Hur har det gått? Är såå nyfiken!
Svar på tråden Kan man bli godkänd i utredningen trots villkorlig dom?