• Sofistikerad

Kompis har kört sönder dyra fälgar på min sambos bil

Hej, jag har ett litet dilemma jag tänkte nån kanske kan hjälpa mig med...

de e så att jag och min väninna har lånat min sambos bil ganska mkt på senaste tiden, och min vännina har kört för jag själv har inget körkort. 2 ggr har hon skrapat i fälgarna mot trottoarkanter, så fälgarna är förstörda utmed kanterna. Det är sånna där special fälgar som kostade 18.000 att köpa. Det svarta är nu krom, skrapat, en mindre buckla på en fälg osv.. Min sambo har sett detta och blivit rätt arg såklart, och han vill nu be henne betala för reparationen eftersom det är hon som kört bilen.

Jag är jätte nervös att hon ska bli sur och tjafsa emot, för hon är EXTREMT snål med pengar osv, och har inte ens sagt till min sambo när hon har råkat gjort detta.

Vad borde hon göra när min sambo säger till henne om betalning? Har hon någon rätt att vägra betala, eller hur är det.. Vad är rätt och fel här?  

• Svar på tråden Kompis har kört sönder dyra fälgar på min sambos bil
  • MrNorth

Ja sånt är inte helt enkelt att reda ut. Dels finns det ju en pragmatisk sida i det hela samt även en moralisk. Och just det moraliska verkar vara en bristvara numera.

Ett exempel var när min kompis skulle flytta.  Han som ursprungligen hade gått med på att köra bil (med dragkrok) hade blivit upptagen med nåt annat, så nu stod man utan bil. Då min brorsa har bil med dragkrok gick jag me dpå att fråga honom, och jajamensan han ställde upp. Vid andra lasset när han skulle backa upp släpet svängde han för snävt så en metalldel från släpet tryckte hål på plastkofångaren där bak. Vem bör ersätta vem?

/S

• Sofistikerad
    MrNorth skrev 2012-07-12 16:16:51 följande:
    Ja sånt är inte helt enkelt att reda ut. Dels finns det ju en pragmatisk sida i det hela samt även en moralisk. Och just det moraliska verkar vara en bristvara numera.

Ett exempel var när min kompis skulle flytta.  Han som ursprungligen hade gått med på att köra bil (med dragkrok) hade blivit upptagen med nåt annat, så nu stod man utan bil. Då min brorsa har bil med dragkrok gick jag me dpå att fråga honom, och jajamensan han ställde upp. Vid andra lasset när han skulle backa upp släpet svängde han för snävt så en metalldel från släpet tryckte hål på plastkofångaren där bak. Vem bör ersätta vem?

/S
    Det var kompisen som körde din brors bil menar du? Jag personligen tycker att kompisen som körde bilen ska ersätta skadan på din brors bil eftersom det var hans körsätt som bidrog till skadan.. 
  • Faber

Enligt lagen är föraren alltid ansvarig och jag tycker att det är en bra riktlinje rent moraliskt också, sunda förnuftet säger att det är så. Undantaget är förstås om det blir något tekniskt fel på bilen eller passagerare stör föraren under färd.

*Politiskt korrekt sidfot*
  • Fanny b
    Faber skrev 2012-06-30 13:29:20 följande:
    Typen av skada är av den karaktären att det är fullt möjligt att den går obemärkt förbi just då den inträffar.

Vilket innebär att det inte ens är säkert att ts vän orsakade skadan. 
  • Faber
    Fanny b skrev 2012-07-13 20:31:18 följande:
    Vilket innebär att det inte ens är säkert att ts vän orsakade skadan. 
    Men nu förutsätts det att det var hon, då diskussionen handlar om vem som skall ersätta vad och med hur mycket.
  • Fanny b
    MrNorth skrev 2012-07-12 16:16:51 följande:

/S

Det finns olika åsikter om detta, för egen del handlar det  bilägaren tjänar på att låna ut sin bil eller inte.  Exempel:

Jag lånar en kompis bil för att uträtta ett eget ärende, bilen skadas. Jag står för hela kostnaden då min kompis inte tjänade något på att låna ut bilen till mig.

Jag kör en kompis bil för att denne och jag t ex ska gå på en gemensam kurs eller liknande. Min kompis antingen inte har körkort eller vill köra bil vid detta tillfälle. Bilen skadas, kostnaden delas lika. Får båda parter tjänade på att jag körde bilen. För om jag inte hade kört så hade vi inte kunnat ta bilen för att uträtta det gemensamma ärendet.

Jag kör en kompis bil för att köra denne till en specifik plats. Precis som ovan har antingen inte kompisen körkort eller inte vill köra bilen själv.  Jag kör bilen som en tjänst till min kompis, då jag själv inte vinner något på att skjutsa personer. Bilen skadas, själv skulle jag inte frivilligt betala kostnaden.

Så i detta fall, din kompis lånar din brors bil för att använda den vid en flytt. Din bror tjänar inte något på att låna ut bilen, din kompis har nytta av bilen. Så din kompis bör betala för hela kostnaden.
  • Faber
    Fanny b skrev 2012-07-13 20:43:58 följande:
    Det finns olika åsikter om detta, för egen del handlar det  bilägaren tjänar på att låna ut sin bil eller inte.  Exempel:

Jag lånar en kompis bil för att uträtta ett eget ärende, bilen skadas. Jag står för hela kostnaden då min kompis inte tjänade något på att låna ut bilen till mig.

Jag kör en kompis bil för att denne och jag t ex ska gå på en gemensam kurs eller liknande. Min kompis antingen inte har körkort eller vill köra bil vid detta tillfälle. Bilen skadas, kostnaden delas lika. Får båda parter tjänade på att jag körde bilen. För om jag inte hade kört så hade vi inte kunnat ta bilen för att uträtta det gemensamma ärendet.

Jag kör en kompis bil för att köra denne till en specifik plats. Precis som ovan har antingen inte kompisen körkort eller inte vill köra bilen själv.  Jag kör bilen som en tjänst till min kompis, då jag själv inte vinner något på att skjutsa personer. Bilen skadas, själv skulle jag inte frivilligt betala kostnaden.

Så i detta fall, din kompis lånar din brors bil för att använda den vid en flytt. Din bror tjänar inte något på att låna ut bilen, din kompis har nytta av bilen. Så din kompis bör betala för hela kostnaden.
    Vad du inte verkar acceptera är att det är föraren som utför handlingen som leder till skadan.
  • Fanny b
    Sofistikerad skrev 2012-07-14 09:47:56 följande:
    Herregud Fanny b, let it go, hur orkar du?

Hur orkar du svara på mitt inlägg? Jo, jag vet att jag upprepar mig, men till andra personer.
  • Fanny b
    Faber skrev 2012-07-13 20:56:34 följande:
    Vad du inte verkar acceptera är att det är föraren som utför handlingen som leder till skadan.

I och med att jag tycker att föraren ska vara med och betala så håller jag med om att föraren har ett visst ansvar, men för egen del tycker jag denna sak är mer komplicerad än så. För generellt när det gäller ekonomisk ersättning mellan kompisar så kan det uppstå konflikter.  Så frågan i sådana här fall tycker jag är: Vad är viktigast, min vänskap med denna kompis eller att kompisen ersätter det föremål som denne förstörde för mig?
  • kentafinell
    Pallas skrev 2012-06-17 14:17:12 följande:
    Nej, för fan! Om du inte härjat och donat när hon kört så att hon tappat koncentrationen helt, förstås.
    Fast om hon ber väninnan att köra henne någonstans så anser jag att dom ska dela på det då väninnan aldrig hade hamnat i situationen utan TS.
  • Peternordquist

Seriöst, jag har läst denna tråd och är verkligen förvånad över att det finns så egoistiska personer.

Lånar en bil tillsammans, sambons fälgar går sönder och tvingar kompisen betala allt?

Självklart hade jag delat på summan, speciellt om det är med en kompis man lånade bilen med, att man ens diskuterar en sådan sak. Som sagt, skrämmande att det finns så egoistiska personer och jag är lyckligt lottad att ha sluppit såna "vänner" som ens skulle fundera på en sådan sak.

Svar på tråden Kompis har kört sönder dyra fälgar på min sambos bil