• anoonymmm

Kom in när dottern hade sex

I eftermiddags när jag kom hem skulle jag gå in till min dotters rum och fråga henne om hon hade några planer för ikväll, jag ser att dörren är stängd och att det är ljud (film) på inne så jag knackar, får ingen reaktion så jag öppnar dörren.
    När jag kollar in ser jag min dotter och en kille som jag inte känner igen ha sex, jag ber om ursäkt och stänger genast dörren.
    En halvtimme senare öppnas dörren och min dotter slänger iväg en väldigt arg blick emot mig.
    Jag frågar när hon kommer hem men får ett snäsigt "Imorgon kanske" till svar.
    Dom gick och nu sitter jag här och vet inte riktigt vad jag ska göra.

Jag känner att jag borde knackat igen och inte öppnat dörren direkt...
    Ska jag höra av mig till henne snart och be om ursäkt igen eller hur ska jag tackla detta?

• Svar på tråden Kom in när dottern hade sex
  • bananflugan82

Jag var iofs 17 och min man kom inte in på rummet men hade  däremot hört när vi haft sex på mitt rum och sa till när vi kom ner att det vore bra om fröken kunde vara lite tystare nästa gång.. höll på att dö! Men det gjorde jag inte. ;) Pinsamt, ja. Men hon kommer över det. :) Som andra redan sagt, skriv ett lite sms och be om ursäkt.

• bananflugan82

Min mamma skulle det vara, inte min man ;)

• Angdev
    katalysator skrev 2012-06-15 19:19:04 följande:
    Äsch, det sista tycker jag inte är så konstigt. Klart att hon var sur och fräsig om morsan just klampat in i hennes sexliv Glad Inte världens mest mogna beteende, men knappast ett varningstecken heller.
    Absolut! Glad 
    Mer en undran över kommunikationen mellan mor och dotter för att kunna råda på ett bra sätt.
  • Blöjor111111

Oj det låter som att din dotter är en pubertet än. Försök att prata med henne när hon kommer hem. Sätt gränser även...Håller med Mmmajsan. Visst ska du vara förstående men samtidigt måste du även vara förälder och inte en kompis. Visst är det ok om en ung tjej har sex men då ska det helst vara en pojkvän som du som mamma också känner och ingen främmande. Så länge hon bor under ditt tak ska hon respektera dina regler.

• sharatec
    Mmmajsan skrev 2012-06-15 18:59:21 följande:
    Jag skulle också bett om ursäkt men samtidigt ha blivit skitförbannad och jätteorolig! En kille man inte känner igen - ???  Visserligen är hon byxmyndig men brukar man inte berätta om/ta hem en ny kärlek för presentation inför sina föräldrar innan man börjar ha sex? Vem var denna yngling/man?? Är han en sjyst kille? Hur länge har de känt varann? Lite omdöme och hyfs av det slaget skulle jag vilja kräva av min dotter så länge hon tänker ha sex i mitt hus.

Hur vet du att det var "en kärlek"?
  • cutepoison

Vänta, hon är 15, har sex med en okänd kille och du accepterar att hon säger att hon "kanske kommer hem imorgon"....???????

• Majs01

hahahhah...vilken morsa!

skulle låsa in min dotter om jag var du:P:P:P

• Mmmajsan
    sharatec skrev 2012-06-15 19:38:02 följande:
    Hur vet du att det var "en kärlek"?
    Det är ett uttryck som används ibland även för att beteckna frivilliga sexuella kontakter. Så det var så jag menade. Men jag som mamma skulle dock verkligen inte vilja att min 15-åring hade lite "casual sex" på eftermiddagarna med halvt okända karlar - det är för mig ett allvarligt riskbeteende när man är såpass ung och oftast ganska omogen/naiv. Kanske är min bild snedvriden, jag träffar dessa tjejer lite då och då i mitt yrke och de är oftast rätt trasiga tjejer som inte har självkänsla nog att säga nej.
    Så jag hoppas att detta var en "riktig kärlek", dvs en hyfsat jämnårig kille som hon nu startar ett förhållande med. 

Och skulle min dotter i den situationen säga att hon kanske inte kommer hem, så skulle jag också överväga att ringa socialjouren för råd och stöd. (Men ibland kanske man som förälder vet att det är tomma ord och kan försöka försonas på telefon.) Bodde jag i en liten stad så skulle jag annars ut och leta dottern på stan, hela natten om så krävdes. Det må vara lagligt att ha sex med vem man vill i denna ålder, men det är inte okej att sticka hemifrån utan en förälders samtycke, på oklar tidsrymd, till okänd plats, när man är omyndig. Det är också att utsätta sig för en risk man inte kan hantera vid 15 års ålder och kan sluta riktigt illa.
  • anoonymmm
    cutepoison skrev 2012-06-15 19:38:11 följande:
    Vänta, hon är 15, har sex med en okänd kille och du accepterar att hon säger att hon "kanske kommer hem imorgon"....???????
    Det var en okänd kille för mig, men jag litar på att det var någon av hennes kompisar.
    Accepterar och accepterar, hon brukar inte sova hemma på helgerna och när jag frågar vem hon ska sova hos svarar hon någon kompis namn och går, så ja jag har väl faktiskt börjat acceptera det. 
  • Sanna o Ryan

Skicka iväg ett sms, men skriv INTE som någon annan här i tråden sa, dvs skriv INTE "eller så kan vi glömma denna pinsamma dag". Det är ett tecken på att du tycker det är pinsamt, och jag antar att du vill kunna prata öppet om saker med din dotter?  

Förvänta dig inget svar om du är anonym =)
  • Saramamma01
    anoonymmm skrev 2012-06-15 18:01:38 följande:
    I eftermiddags när jag kom hem skulle jag gå in till min dotters rum och fråga henne om hon hade några planer för ikväll, jag ser att dörren är stängd och att det är ljud (film) på inne så jag knackar, får ingen reaktion så jag öppnar dörren.
    När jag kollar in ser jag min dotter och en kille som jag inte känner igen ha sex, jag ber om ursäkt och stänger genast dörren.
    En halvtimme senare öppnas dörren och min dotter slänger iväg en väldigt arg blick emot mig.
    Jag frågar när hon kommer hem men får ett snäsigt "Imorgon kanske" till svar.
    Dom gick och nu sitter jag här och vet inte riktigt vad jag ska göra.

Jag känner att jag borde knackat igen och inte öppnat dörren direkt...
    Ska jag höra av mig till henne snart och be om ursäkt igen eller hur ska jag tackla detta?

Alltså har inte ni själva varit tonåringar? Börja bestämma vem hon får se osv kan ju bara sluta i katastrof! Då kommer hon ju sluta sig fullständigt och inte dela med sig av nåt överhuvudtaget! Mina föräldrar visste inte om att jag hade sex, så de var kanske lyckligt ovetande, men det hör ju tonåren till att utforska. Det är ju toppen att hon använder skydd! Jag tror på att gå lite lugnt fram. Sms är en bra början. Sen tror jag att det är bättre att vara mer kompis än förälder i det här avseendet
  • tmtösen

Ser hur många i den här tråden förfasas över att snubben var för dig okänd och att din dotter has sex vid 15 års ålder, någon antydde dessutom att det mest är "trasiga" tjejer som gör så. Kan ju tycka att det luktar ganska skum kvinnosyn att tabubelägga sex/tjejkroppar på det sättet, men men, det är väl bara jag.

Tycker idén med ett "Sorry att jag klampade in utan att knacka, vill du prata om det så finns jag här, puss/mamma" är helt i rätt linje. Jag hade en ganska tidig sexuell debut och sedan när man fick komma ut på krogen var det inte totalt ovanligt med ett ONS då & då. Jag är inte "trasig", har fin självkänsla och inte minst är jag en av få tjejer i mina umgängeskretsar som är stolt, sexig, vacker och stark, samt känner min kropp och vad jag gillar utan och innan. Något som tyvärr inte verkar vara så vanligt i min generation (20-25år).

Tabubelägg inte din dotters sexualitet, öppna dörren för att prata om det, jag har fått turen att kunna prata med min mor om allt enda sen jag var 16 och utzn smusslande så kunde hon coacha mig till att skydda mig själv och välja situationer där jag var trygg. Idag ser jag mamma som min allra bästa vän, inte bara en fantastisk mor, och trots att jag bott borta i två år så umgås vi regelbundet, shoppar, går på bio, äter middagar, fikar, engagerar oss i olika projekt och pratar självklart om allt från sex till världspolitik.

Lycka till :)!

• Waldo

När man har en dotter som är så gammal borde man naturligtvis redan ha haft så många samtal om samlevnad, känsloliv och sex att man vet hur man ska reagera.

Det är jätteviktigt att vi som kvinnor kan förmedla en stark bild av ett moget känslo ochsexualliv till våra döttrar.
    Hur dom ska på ett tryggt sätt ska växa sin in i detta

Det finns ingen form av trygghet alls med att du har en så ung dotter som sover bort än här och än där, med tillfälliga sexuella färbindelser
    Det kanske man klarar när man är äldre, men det är man känslomässigt inte redo för i den åldern

Du måste naturligtvis ha ett samtal med henne där du ber om ursäkt för att du gick in i hennes rum, men att du sedan sätter upp klara regler för vad som gäller i ert hem
    Sedan är det hög tid att du har riktigt allvarligt samtal med henne och då menar jag inte om hur barn kommer till utan hela den känslomässiga biten som en sexuell relation för med sig

• Kimona
    Mmmajsan skrev 2012-06-15 18:59:21 följande:
    Jag skulle också bett om ursäkt men samtidigt ha blivit skitförbannad och jätteorolig! En kille man inte känner igen - ???  Visserligen är hon byxmyndig men brukar man inte berätta om/ta hem en ny kärlek för presentation inför sina föräldrar innan man börjar ha sex? Vem var denna yngling/man?? Är han en sjyst kille? Hur länge har de känt varann? Lite omdöme och hyfs av det slaget skulle jag vilja kräva av min dotter så länge hon tänker ha sex i mitt hus.

Så man kan inte ha engångsligg som 15 åring? Måste det vara kärlek jämt?
  • Rocket Mania
    Waldo skrev 2012-06-28 12:46:45 följande:
    När man har en dotter som är så gammal borde man naturligtvis redan ha haft så många samtal om samlevnad, känsloliv och sex att man vet hur man ska reagera.

Det är jätteviktigt att vi som kvinnor kan förmedla en stark bild av ett moget känslo ochsexualliv till våra döttrar.
    Hur dom ska på ett tryggt sätt ska växa sin in i detta

Det finns ingen form av trygghet alls med att du har en så ung dotter som sover bort än här och än där, med tillfälliga sexuella färbindelser
    Det kanske man klarar när man är äldre, men det är man känslomässigt inte redo för i den åldern

Du måste naturligtvis ha ett samtal med henne där du ber om ursäkt för att du gick in i hennes rum, men att du sedan sätter upp klara regler för vad som gäller i ert hem
    Sedan är det hög tid att du har riktigt allvarligt samtal med henne och då menar jag inte om hur barn kommer till utan hela den känslomässiga biten som en sexuell relation för med sig
  • tmtösen
    Kimona skrev 2012-06-28 12:49:35 följande:

Så man kan inte ha engångsligg som 15 åring? Måste det vara kärlek jämt?
  • Sandraa L

Herregud, ringa socialjouren för ens 15åriga har sex och för att det "kan" ha varit ett engångsligg. Hur gamla är ni egentligen? När jag var 15år gammal, för 5år sedan tog jag med någon "killkompis" med hem ibland för film och mys och det hände rätt ofta att vi hade sex. Däremot var det inget jag pratade med mamma om, bortsett från när jag hade pojkvän naturligtvis men däremellan, som singel hade jag kul, umgicks med vänner och hade sex med för min mamma förmodligen helt okända killar. Det var på min villkor och helt oskyldigt! 

Gör ingen deal av det, alla har väl varit tonåring och hon är som sagt byxmyndig. Det är NORMALT! 

/ en tonåring.  

• Sandraa L

eller helt oskyldigt kanske det inte var, men på mina villkor och inget jag tog skada av ;) 

• Seroster

Släng iväg ett sms
    "Ledsen att jag rusade in hos er, får knacka hårdare nästa gång ;P
    Pusspuss /mammsen"

Vad du än tror är sant nu kommer du förmodligen inse är fel.
Svar på tråden Kom in när dottern hade sex