• Anonym (cb digital)

Clearblue Digital m. veckoindikator - konstigt resultat?

Är gravid i vecka 5 (4+6) och det vet jag exakt då jag gjort IVF-behandling.

Har tagit flera test som visat positivt och idag var min egentliga testdag.
    Använde Clearblue Digital med veckoindikator och den sa att jag var Gravid,  MEN veckoindikatorn visade 1-2. Borde jag inte fått resultatet 2-3 eller 3+?

Testade med morgonurin (men har sovit lite inatt så det var bara nån timme innan jag var på toa innan).

• Svar på tråden Clearblue Digital m. veckoindikator - konstigt resultat?
  • UmmHamza

Den är inte 100% säker

• katalysator

Om du dessutom var på toa bara en timme innan du gjorde testet så räknas det inte som morgonurin. Troligen gör det att hormonerna inte var lika koncentrerade och du därmed fick en tidigare vecka.

Poängen med att testa på morgonen är att man inte ska ha kissat alls på många timmar innan. Man kan alltså lika gärna testa mitt på dagen, bara man inte dricker en massa och ser till att hålla sig ett tag så att urinen hinner samlas upp med hög hormongrad.

• Anonym

Fast veckorindikatorn visar väl veckor sedan befruktningen och inte gravidveckor?
    Man räknar ju att en graviditet startar vid mensens sista dag, men befruktad blir man ju först ca 2 veckor senare vid ägglossningen. Och isåfall stämmer ju testet? 

• Anonym
    Anonym skrev 2012-06-15 11:38:08 följande:
    Fast veckorindikatorn visar väl veckor sedan befruktningen och inte gravidveckor?
    Man räknar ju att en graviditet startar vid mensens sista dag, men befruktad blir man ju först ca 2 veckor senare vid ägglossningen. Och isåfall stämmer ju testet? 
    Utöver det, spelar det någon roll när ägget fäster? Det kan ju ta olika lång tid från själva befruktningen till att det fäster. Men testerna kanske "räknar" från begruktningen?
  • Anonym (japp)
    Anonym skrev 2012-06-15 11:38:08 följande:
    Ja det stämmer, den räknar ut efter befruktningsdagen =)
  • Anonym (cb digital)

Tack för svaren!!

Det var nog 3 timmar mellan toabesöken och det är ju inte så mycket... Får nog ta om det imorgon istället eller om jag lyckas hålla mig till ikväll.

Svar till inlägg3: fast ÄL/äggplock var för precis 3  veckor sedan så därför borde ju spannet iaf ha visat 2-3? Tycker det är lite rörigt med så olika "beräkning" som man ska hålla åtskilt Glad

• UmmHamza

Men hade det inte i så fall stått 3+ om hon är i vecka 5?

• Anonym (cb digital)

Det är ju det som är lite speciellt... jag hade insättning för lite drygt 2 veckor sen (2 veckor och 3 dagar) och då hade ju embryot mer än väl befruktats (hade långtidsodlat).

• Anonym (cb digital)

men att ÄGGET såklart befruktats vid insättningen Glad

• Anonym (japp)

Sen kan hon ju haft senare/tidigare ägglossning också. Tror inte man ska lita på det där till 100% man får ju en mer korrekt reslutat sen vid rul =)

Svar på tråden Clearblue Digital m. veckoindikator - konstigt resultat?