• SatuSv

Finns ej plats för min dotter,vad göra?

Skolorna här är fulla,min dotter blir 6år och ska ju egentligen börja förskoleklass i höst. Vi flyttade till en kommun för ett år sedan på prov,sambon och jag skulle separera så jag och barnen skulle flytta tillbaka. Jag ville söka förskoleklass här för dottern ändå men sambon tyckte det var onödigt eftersom vi skulle flytta. Nu blev det ändrade planer och vi ska stanna. Men det finns ingen plats i nån av skolorna här! Min son ska skolas in på den ända finsk språkiga skolan där även dottern guck som var super bra för språkutvecklingen. Den föskolan ligger redan långr härifrån,andra sidan centrum och vi bor ganska lång bit bort. Nu har dom hänvisat oss till en annan ort men den är åt helt annat håll och långt,så jag kan ju inte varje morgon springa med sonen till dagis och sen springa till andra sidan för att lämna dottern,dessutom hört mky dåligt om den skolan. Så vad ska man göra??! Finns det nån här på fl som har ett barn som inte gått förskolaklass? Är dessutom gravid så när båda ska börja skola/dagis så ska jag föda. /Satusv

Angelina2006 Leo2010
  • Svar på tråden Finns ej plats för min dotter,vad göra?
  • Tuffen

De kan väl inte hänvisa er till en skola på en annan ort??? 

• SatuSv

Det har dom gjort:/ konstigt va. Ska ringa imorgon tillbaka till skolan för att kräva att hon får åtminstone stå i reserv,finns väll alltid nån som ska flytta eller något.

• Busbellan

Låter helkonstigt, trodde faktiskt inte de kunde neka nån plats tycker absolut ni borde få plats någonstans i stan. Vilka har du pratat med? Gå högre upp i kommunen och klaga annars!

Mamma till Nora, August och Ella
  • SatuSv

Jag har pratat med som två skolorna som finns men ena hänvisar till den som är nära oss och den nära oss hänvisar oss till en skola i annan ort. Jag trodde också att alla barn måste få plats. Tydligen har den här skolan nära oss haft problem med att det är fullt jämt men då borde man väll fixa det. Nån av skolorna borde ju kunna erbjuda plats tycker man:/ Ska ringa imon och höra vad dom säger,säger dom samma sak igen så ska jag klaga högre upp!

• Busbellan

Tror inte skolorna själva har hand om placeringarna utan det sköts av någon på kommunen. Ring till någon i barn och utbildningsnämnden

Mamma till Nora, August och Ella
  • jodå

Jag tror inte att de hade rätt att neka på den skola som ditt barn "tillhör" rent geografiskt!... hoppas jag inte har missuppfattat...skulle ju vara helt galet isåfall!

• cloudberry79
    jodå skrev 2012-06-18 21:56:14 följande:
    Jag tror inte att de hade rätt att neka på den skola som ditt barn "tillhör" rent geografiskt!... hoppas jag inte har missuppfattat...skulle ju vara helt galet isåfall!
    Ja, det kan man enligt närhetsprincipen, om det står mellan två eller flera barn, där något annat barn får ÄNNU längre än ens eget barn. Normalt ska man få plats på den skola som är geografiskt närmast dock. Nacka kommun förklarar närhetsprincipen med bilder här:

http://www.nacka.se/web/barnomsorg_utb/forskoleklass_grundskola/att_valja_skola/antagningsregler/Sidor/Narhetsprincipen.aspx

För att veta exakt vilken policy som råder i ens egen kommun måste man kolla upp det med den ansvariga nämnden. 
    Sur, grinig och på smällen.
  • SatuSv

Ringde kommunen och dom kan inget göra så det ser ut som att min dotter får vara hemma tills 1an.. :( Jag kan inte sätta in henne på den där skolan vi blev hänvisade till,har hört så dåligt om den och så har jag jämfört på nätet och kollat vad folk svarat i enkäten,dessutom så ligger det inte nära oss. Jag hinner ju knappt lämna henne där och sen lämna sonen förräns hons en ska hämtas igen. Fan.

Angelina2006 Leo2010
  • KillBill

Är du skriven i kommunen där du vill att att ditt barn ska gå i förskoleklass? I så fall ska kommunen erbjuda ditt barn plats på förskola. 

De flesta kommuner tillämpar antagning enligt närhetsprinsipen dvs plats ska erbjudas på den skola som ligger närmast ditt hem men det finns kommuner som utgår från andra kriterier exempelvis skolval, syskonförtur etc. Du ska kunna få svar från utbildningsnämden om vad som gäller i din kommun.

Kontakta utbildningsnämden på kommunen igen och be om att få ett skriftligt beslut på att kommunen inte kan erbjuda plats på förskola. Be också om en besvärshänvisning (besked om vart du överklagar beslutet). Överlaga sedan beslutet, du kommer att få rätt.

• Tuffen

Men du måste överklaga inom en viss tid. Jag tror att det är 3 veckor från det att du fått besked. Snabba på! Tror som någon ovan att DU kommer att få rätt, nämligen. Man överklagar till länsrätten, men snabba på! 

• SatuSv

Tack för svar! Jag har återigen försökt få kontakt med rekorn men han svarar aldrig,får se om han denna gång ringer upp.

Ok så jag måste ringa dit igen till kommunen,hon jag pratade med verkade inte ha något med sånt att göra eftersom hon ville att jag skulle ringa rektorn igen. Jag är inte skriven i den här kommunen men min dotter och hennes pappa är sedan förra sommaren,jag ska skriva in mig här så fort min lägenhets uppsägningstid gått ut.

• Tuffen

Ok. Du har alltså inte fått ett skriftligt besked? När du är skriven i kommunen ansöker du igen. Om du då får nej, överklaga till länsrätten!!! 

• SatuSv

Nej jag har inte fått något papper,dom har bara sagt i telefonen.
    Känns som att jag bara har suttit vid telefonen idag men ingen svarar eller ringer upp.

• SatuSv

Ja nu börjar alla skolan men inte min flicka:( Jag har åter igen ringt ringt ringt,lämnat meddelande,skickat brev men får inget svar tillbaka av rektorn.

Jag vet inte om den orten tillhör denna kommun, men vilket som så är det inte logiskt att behöva lämna henne till en annan ort när det finns en skola typ utanför vår dörr dit hon tillhör. Min son ska till andra sidan av denna kommun till dagis och ska gå där pga språk,vi pratar flera språk här hemma+att jag är höggravid och ska ha närsom helst.

Svar på tråden Finns ej plats för min dotter,vad göra?