Inlägg från: Gaytjej |Visa alla inlägg
  • Gaytjej

Varför?

Tant Herta skrev 2012-06-15 09:54:38 följande:
    Då är du ganska ovanlig! Jag gör inte det heller men har lärt mig att det är så, jag har svarat på annonser där de ska sälja varmblod och frågat vad det är för ras på den och fått svar som tyder på att de tycker jag är fullkomligt dum i huvudet eftersom det står i annonsen! Ehhh näe svarar jag då, dt står bara att det är ett varmblod!

De svara aldrig mer! 
    Ja, du får nog gilla läget tror jag...? Normen är ju att varmblod = travare, och det även för folk som vet att även begreppet varmblodig häst egentligen är vidare än så! (och nog vet väl de flesta det?)

Är den varmblodiga hästen ett fullblod, så säger man ju fullblod. Och säger man fullblod, så menar man ett engelskt fullblod. Menar man ett arabiska eller ett angloarabiskt fullblod så får man säga just arab eller angloarab... osv :)

Språk är levande - om tillräcklig många använder ett visst begrepp så kan de ske en begreppsförskjutning som sedan blir gällande så att säga.

/halvblodsägaren :)

Regnbågspäron? Välkomna till vår grupp!: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/regnbagsfamiljer-108/forum
  • Gaytjej
    Tant Herta skrev 2012-06-21 14:31:09 följande:
    En varmblodig häst kan aldrig vara ett fullblod, det finns bara: Kallblod, varmblod, fullblod och ponnyer, halvblod är en korsning mellan varmblod och fullblod men räknas fortfarande till varmbloden!

Nej varför skulle jag säga fel för? Ett varmblod för mig är en hästsort som kan vara vilken ras som helst inom den sortens häst! 
    Haha, ja du ser, begreppsförvirringen är uppenbarligen total! ;) Och nej DU behöver för allt i världen inte säga fel! Men du kanske helt enkelt får acceptera att andra kommer att missförstå dig? (sen är det ju förstås onödigt och tråkigt om folk blir otrevliga på kuppen, vad de nu har för anledning till det..)
    Regnbågspäron? Välkomna till vår grupp!: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/regnbagsfamiljer-108/forum
Svar på tråden Varför?