• Anonym (who)

3-åring på dagis eller inte? Vem ska få som den vill?

Jag är hemma med för stunden två barn, en bebis och en treåring. Treåringen är aktiv och social, men vi umgås inte speciellt mycket med andra barn eftersom de flesta häromkring går på dagis.
    Pappan tjatar om att hen ska få börja, men jag vill inte och hen vill inte heller när vi pratar om det. Jag tycker det är 2 mot 1, men det går inte han med på och tycker inte att hens röst väger in alls.

Vem ska få som den vill? Ska hen få vara hemma eller inte? Det är eviga diskussioner och vi kan inte komma överens.  

• Svar på tråden 3-åring på dagis eller inte? Vem ska få som den vill?
  • Hugful80
    Anonym (who) skrev 2012-06-11 08:15:58 följande:
    Vem ska få som den vill?                                 
    Den som inte använder ordet "hen".
    För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras
  • silavs

Hens åsikt kan man inte räkna med.
    Tror de flesta barn skulle vilja stanna hemma hur länge som helst om inget annat alternativ visas.
    Det är vi föräldrar som ska visa vägen och till och med "tvinga" in dom i nya situationer eller rättare sagt visa dom visuellt för att de ska förstå och sedan bli något jätte bra utav det.
    Är det inte dags då att treåringen börjar dagis?
    Tre år är Den mest ultimata åldern då de faktiskt börjar få utbyte av andra barn och tiden innan det har du gjort jätte bra som låtit hen vara hemma.
    Sen beror det ju också på hur du pratar runt dagis med hen,det är ganska lätt att man undermedvetet pratar i negativa termer om man själv är emot något.

• silavs

Jag vill tillägga en grej
    Jag fick aldrig gå på dagis(min mamma var dagmamma)
    Jag var mammig som jag minns det själv.
    Det var inte roligt sen när jag började lekis(sexårs)var väldigt ängslig.
    pappa fick ofta åka och hämta mig för att jag hade ont i magen.
    Det känns nu i vuxen ålder att dagisbiten är något som saknas hos mig.
    Någon slags sammanhangs känsla hade varit bra att ha innan man fick börja skolan.
    Jag hade då gärna velat gå på dagis.
    Något som kanske inte är så viktigt,men jag tar upp det ändå är att jag oxå märkte att många barn(de som gått på dagis) låg lite längre i utvecklingen när det gäller exempelvis matte.
    Jag släpade efter i matte hela lågstadiet.
    Jag är helt säker på att det utgjorde grunden i resten av min skolgång när det gäller matten,hade och har dåligt självförtroende när det gäller matte.som började med att jag kände mig trög när jag började ettan och många låg såå mycket före mig.
    Man ska inte underskatta förskolans pedagogik.

• Liljan77
    Anonym (who) skrev 2012-06-11 13:41:42 följande:
    Jo, det vet hen visst.
    Jag vill det som ÄR bäst för barnet.
    Självklart har han det, men i det här tycker jag att jag avgör. Jag känner barnet bäst. 
    Så pappan finns bara till för att skaffa pengar?
    Vart ifrån får du pengarna om du ska gå hemma så länge? 
  • Ely

gah slutar läsat tråden, inte kommit halvvägs men kräks på "hen" "hen" "hen"
    HON ELLER HAN 

• Anonym (who)
    Liljan77 skrev 2012-06-12 03:25:55 följande:
    Så pappan finns bara till för att skaffa pengar?
    Vart ifrån får du pengarna om du ska gå hemma så länge? 
    Vad fick du det ifrån? Han är med och bestämmer i det mesta kring barnen, men i det här känner jag barnet bäst.
    Ja, det är han som står för största delen av inkomsten, so? 
  • MBB

Personligen tycker jag att den som är mest med barnet (dvs känner barnet bäst) ska ha sista ordet. Lätt för din man att säga att h*n (OT: är allergisk mot "hen"!!) ska vara hemma när han själv jobbar... Låter som ett mossigt 70-talsargument i mina öron; pappa jobbar och mamma är hemma med barnen.

• MBB
    Hugful80 skrev 2012-06-11 22:57:06 följande:
    Den som inte använder ordet "hen".
    *asg*
  • Anonym

låt barnet gå 2-3 dagar kl 9-15 på fsk!
    det är utvecklande och stimulerande för barnet 

Svar på tråden 3-åring på dagis eller inte? Vem ska få som den vill?