Whitetrash86 skrev 2012-06-10 18:48:20 följande:
Redan från 4an så kunde man lätt gå utanför "skolgården" Till en liten skogsdunge, upp på taket på ett av husen, till 2 stora fält och till innegården av ett lägenhets område. Och bara fantasin stoppade mina mobbare.
I 5an så kunde jag inte gå på toa utan att hela klassen stod utanför och sa att dörren gått i baklås, och varje gå så trodde ju läraren på dom och låste upp dörren. Jag fick inte klia mig utan att det på något sätt skulle få en sexuell kommentar på det hela.
I 6an blev det total utfrysning och jag fanns inte längre. Varken för elever eller lärare. Råka jag vara borta av någon anledning fick jag inte veta om vi hade läxor, prov eller om vi skulle någonstans. Jag fick hela tiden höra att det inte var någon mening att försöka lära mig saker (har ADD) då jag ändå är (bokstavligen) dum i huvudet och IQ-befriad. Och detta höll i sig tills 9an. Så du kan ju tänka dig hur mina betyg såg ut.
I gymnasiet så var det fortsatt utfrysning, lärare fattar inte varför jag inte klara vissa saker eller att det tog längre tid pga min ADD. Så fick även där höra att jag var dum i huvudet. Elever som "klara av mig som person" och därav sket i mig.
Rektorn på det sista gymnasiet (av 2) tog även och kasta ut mig eftersom jag var "dum" och satte mig på, åhh. vad heter det nu igen, IV? det man går mellan 9an och gymnasiet om man saknar betygen... fast dom fatta ju inte vad jag gjorde där eftersom jag hade G i allt nödvändigt.
Jag kan inte ens räkna upp hur många gånger man sagt till lärare och rektorer om detta, suttit hos kuratorer och psykologer som hela tiden försöker få det till att det är min pappas fel, eller mitt eget eftersom jag är som jag är. Mamma och pappa försökte hjälpa till 1 gång men eftersom det inte kom någonstans så sket dom i det, med orden "det löser sig sen, bara att hålla ut".
Så efter 9 år av helvete så orka jag bara inte mer... satt hemma i mitt rum i 1,5år innan jag flyttade 16 mil till min bror där jag kunde börja reparera mitt liv. är idag 26 år.
Tyvärr ser jag ju mig själv i många delar av din historia. Folk som tittar bort, fryser ut, ignorerar, låtsas som att ingenting händer... Känns verkligen inte bra o springa in i en liknande historia till det första jag gör, är det så illa ställt verkligen där ute? Du är ju lite yngre dessutom så det känns ju inte som att tiden hjälpte till precis. Det är intressant hur vi tycks ha reagerat på liknande sätt när det väl tippade över o blev för mycket: låsa in sig. Led du av agorafobi rent tekniskt sätt eller "valde" du att hålla dig inne?
Jag blir så förbannad på hur det kan vara. Vart finns medmänskligheten egentligen där ute? Det krävs inga åtgärdsplaner och utbildningar för att se att en människa terroriseras och lider alla helvetes kval. Det kräver inte superkrafter att ta ställning o gå emellan, berätta, GÖRA någonting. Istället tittar man bara bort, eller ännu värre, aktivt deltar i terrorn. Det var många på min tid som förvisso inte aktivt var med o mobbade, men som med sin tysthet o sitt accepterande bara lät det vara och det är en nästan lika dålig kvalitet hos en människa.
Så här i efterhand har jag hört saker från just denna grupp såsom "Oj, var det så illa..." eller "Jösses jag minns det bara vagt" eller "Vad skulle jag göra?".
Vad hände sen, ordande det sig för dig när du flyttade?