• Logo

Fråga personalvetaren om utbildning och jobb

Jag ser att det finns många här på forumet som är nyfikna på hur det är att arbeta som personalvetare. Själv har jag en PA-utbildning (kandidat) och är färdig sen ungefär 2 år tillbaka.

Jag arbetar med HR-frågor som rekrytering, lön, rehabilitering, friskvård och andra förmåner, arbetsmiljö och liknande.

Jag svarar gärna på frågor som gäller utbildningen. arbetsmarknaden och även frågor om hur man söker jobb och liknande. Ibland kan det vara bra att få veta hur den som anställer tänker.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-14 23:41
    Självklart är andra som jobbar med personal välkomna att svara i tråden också.

• Svar på tråden Fråga personalvetaren om utbildning och jobb
  • Flizan30

Vet ni om det finns någon högskola som erbjuder kurser inom arbetsvetenskap eller arbetspsykologi eller liknade på A.B och C nivå? Jag ahr redan pedagogik, juridik och ekonomi sedan tiidgare. Tydligen räcker det att läsa 1,5  för mig för att jag skall få en kandidat inom arbetsvetenskap eller liknade.  På gu finns det i arbetsvetenskap men finns bara 6 platser att söka så det är omöjligt att komma in. Borås erbjuder inga kurser utanför programmet. Vills å gärna ha en kandidat för att jobba inom personalområdet.

• Logo
    Flizan30 skrev 2012-08-29 06:49:37 följande:
    Vet ni om det finns någon högskola som erbjuder kurser inom arbetsvetenskap eller arbetspsykologi eller liknade på A.B och C nivå? Jag ahr redan pedagogik, juridik och ekonomi sedan tiidgare. Tydligen räcker det att läsa 1,5  för mig för att jag skall få en kandidat inom arbetsvetenskap eller liknade.  På gu finns det i arbetsvetenskap men finns bara 6 platser att söka så det är omöjligt att komma in. Borås erbjuder inga kurser utanför programmet. Vills å gärna ha en kandidat för att jobba inom personalområdet.
    Jag har inte hört talas om kurser med de specifika namnen tyvärr. Du kan inte läsa vanlig psykologi A-C istället då? Eller sociologi?

Men då blir det ju en kandidat i de ämnena och inte inom just arbetsvetenskap. Dock så finns det PA-utbildningar som innehåller dessa som huvudämnen så du kan ändå säga att du har en beteendevetenskaplig kandidatexamen liknande eller motsvarande PA-programmet. Kolla först att det ingår moment som är mer åt personalhållet, t ex organisationspsykologi.
  • AngoStura

Hej
    Jag har några frågor. Jag förstår ju att PA-programmet vore det ulitmata om man vill arbeta inom HR, men av ren nyfikenhet undrar jag också över det arbetsvetenskapliga programmet. Vad är det egentligen? Något likande, men med en annan typ av inriktning? Vad söker man för jobb? Får man jobb? Dessutom verkar ju det programmet finnas på väldigt många platser och finns det verkligen så många jobb inom detta? Och kan man jobba med HR om man har gått detta program?

Själv är jag sjuksköterska och intresserad av att arbeta mer med personal, exempelvis HR. Finns det någon slags vidareutbildning som du sett, exempelvis master, magister eller kanske enstaka kurser. Gärna på halvfart distans i närheten av Gbg Och gärna exempel på dessa utbildningar. Har letat en del, men vet inte riktigt vad som skulle vara bäst.

Och är det någon idé, tror du, är "marknaden för mättad" med PA-människor, eller är det möjligt att ta sig in.

Tack snälla för hjälpen och ditt engagemang,

• Logo
    AngoStura skrev 2012-08-30 11:03:49 följande:
    Hej
    Jag har några frågor. Jag förstår ju att PA-programmet vore det ulitmata om man vill arbeta inom HR, men av ren nyfikenhet undrar jag också över det arbetsvetenskapliga programmet. Vad är det egentligen? Något likande, men med en annan typ av inriktning? Vad söker man för jobb? Får man jobb? Dessutom verkar ju det programmet finnas på väldigt många platser och finns det verkligen så många jobb inom detta? Och kan man jobba med HR om man har gått detta program?

Själv är jag sjuksköterska och intresserad av att arbeta mer med personal, exempelvis HR. Finns det någon slags vidareutbildning som du sett, exempelvis master, magister eller kanske enstaka kurser. Gärna på halvfart distans i närheten av Gbg Och gärna exempel på dessa utbildningar. Har letat en del, men vet inte riktigt vad som skulle vara bäst.

Och är det någon idé, tror du, är "marknaden för mättad" med PA-människor, eller är det möjligt att ta sig in.

Tack snälla för hjälpen och ditt engagemang,
    Det måste ju finnas personer som jobbar med HR riktat mot vården. Du kan ju ställa frågan till både privata vårdbolag och kommun/landsting hur det ser ut på HR-sidan där, om de ser det som en merit att ha både HR-utbildning och SSK-bakgrund.

Men ja, marknaden är ganska tuff när det gäller att få första jobbet. Det bästa är att jobba lite extra samtidigt som man pluggar (inom HR då) så man får in en fot.

Angående utbildningar så har jag dålig koll på det du efterfrågar.
  • AngoStura
    Logo skrev 2012-08-30 19:28:11 följande:
    Det måste ju finnas personer som jobbar med HR riktat mot vården. Du kan ju ställa frågan till både privata vårdbolag och kommun/landsting hur det ser ut på HR-sidan där, om de ser det som en merit att ha både HR-utbildning och SSK-bakgrund.

Men ja, marknaden är ganska tuff när det gäller att få första jobbet. Det bästa är att jobba lite extra samtidigt som man pluggar (inom HR då) så man får in en fot.

Angående utbildningar så har jag dålig koll på det du efterfrågar.
    Tack för ditt svar.

Vad är din uppfattning om skillnaden mellan P-programmet och det arbetsvetenskapliga programmet? Kan man söka samma slags jobb?
  • Logo
    AngoStura skrev 2012-09-01 14:21:49 följande:
    Tack för ditt svar.

Vad är din uppfattning om skillnaden mellan P-programmet och det arbetsvetenskapliga programmet? Kan man söka samma slags jobb?
    Kan du länka till programinfon om arbetvetenskapliga så kan jag titta och se, känner inte till det så bra.
  • Paradise
    Flizan30 skrev 2012-08-29 06:49:37 följande:

Arbetspsykologi finns, men har inte koll på om b eller c finns.Jag börjar läsa en kurs på 15hp inom arbetspsykologi på Mittuniversitetet.

Men du kan alltid söka på antagning.se efter alla kurser du är nyfiken på och se vart de finns, och om de finns =)

• Flizan30

Såg att det fanns lite arbetspsykologi på några olika ställen.Men om man läser andra kurser vad låtermest viktigt? jag tänker läsa arbetsrätt och personalekonomi. men hur låter en kurs i rekrytering eller  konflikthantering? är det bra att kunna eller finns det något annat som är viktigare att läsa

• Logo
    Flizan30 skrev 2012-09-07 21:57:45 följande:
    Såg att det fanns lite arbetspsykologi på några olika ställen.Men om man läser andra kurser vad låtermest viktigt? jag tänker läsa arbetsrätt och personalekonomi. men hur låter en kurs i rekrytering eller  konflikthantering? är det bra att kunna eller finns det något annat som är viktigare att läsa
    Båda de kurserna låter bra. Har du jobbat med rekrytering innan så välj konfikthantering (om du bara ska läsa en av dem). Har du inte jobbat med rekrytering så välj kursen i rekrytering.
  • Logo

Anledningen till att jag säger rekrytering i första hand är för att det kommer behövas mer på de första jobben du söker. Men som sagt är båda bra.

Svar på tråden Fråga personalvetaren om utbildning och jobb