Anonym (Elena) skrev 2012-06-10 14:25:32 följande:
Jag har varit färdig socionom i ca 1 år. Sista terminen på socionomprogrammet fick jag ett extrajobb på min tidigare praktikplats. Fick jobb som biståndshandläggare. Lön = 24.500kr. Efter min examen fick jag jobb som enhetschef. Lön = 27.500kr. Jag bor och verkar i Stockholm.
Jag upplever det som att det finns gott om socionomjobb här i Stockholm - för erfarna socionomer... Det var flera i min klass som hade svårt att få det där första jobbet; att få in en fot. Men efter det är det ingen som haft problem. Mina ex-kursare har löner mellan 23-30.000kr beroende på arbetsgivare och titel.
Att få socinomrelaterade extraknäck i början av studieperioden var svårt, både för mig och mina kursare. Efter praktiken var det däremot lättare, då hade jag ju skapat lite kontakter också. Innan jag började studera jobbade jag som undersköterska och personlig assistent, på somrar och helger etc. Det var inte förrän sista terminen som jag fick ett socionomrelaterat arbete.
Oj, det var en låg chefslön. Där jag arbetar i Sthlm har enhetschefer en lön från 38 000 och uppåt. Är du enhetschef på ett boende el dyl förstår jag att du har lägre lön men inte alls om du arbetar inom myndighetsutövning.