-
-
Svar på tråden Farliga djur.
-
Heter det inte araknofobi?
-
Jo och det heter Kongeboa dessutom (antar att det är de TS menar)! ;)Frontline skrev 2012-06-08 23:59:00 följande:Heter det inte araknofobi?
-
Du har helt rätt. TackFrontline skrev 2012-06-08 23:59:00 följande:Heter det inte araknofobi?
-
Stenfisken är väl "extremt giftig"? Såg om den i ett program för ett tag sen där dom tog något prov från en stenfisk och pratade om hur giftig den var.
-
Har även för mig att jag såg nåt om fladdermöss och rabies men där är jag inte lika säker :P
-
Sen är det ju så att hästar leder männikodödarligan för att vi envisas med att vara nära dem. Det betyder inte att en häst är särskilt farlig.
-
Nog sjutton kan fladdermöss överföra rabies?
-
Enligt Wikipedias källor så är de rejält giftiga.Emma102 skrev 2012-06-09 00:15:33 följande:Stenfisken är väl "extremt giftig"? Såg om den i ett program för ett tag sen där dom tog något prov från en stenfisk och pratade om hur giftig den var.
-
Blev även fel under ormfrågan. Alltså vilket svar som ska vara rätt. Sorry. Jag har för lite att göra under kvällen haha...
-
Vad är rätt?Emma102 skrev 2012-06-09 00:33:04 följande:Blev även fel under ormfrågan. Alltså vilket svar som ska vara rätt. Sorry. Jag har för lite att göra under kvällen haha...
-
sharatec skrev 2012-06-09 00:33:57 följande:Vad är rätt?
Boaormen borde vara rätt. De andra är då väldigt giftiga. :P -
Inte mycket som var rätt i den där quizen.
-
Emma102 skrev 2012-06-09 00:36:44 följande:
Boaormen borde vara rätt. De andra är då väldigt giftiga. :P
Yay, nu är jag uppe i 5 rätt istället för 2. -
-
Frontline skrev 2012-06-08 23:59:00 följande:Heter det inte araknofobi?
-
En av dessa ormar är INTE giftig. Vilken?
Puffadder (eller pufform som man också säger)
Konjoboa
Taipan
De märkligaste är att TS hävdar att en Taipan är en ICKE giftig orm. Vad sjutton har TS fått det ifrån?
Ursäkta att jag går in och rättar med fakta, men reptiler (ormar och ödlor) är ett av mina största intresse område). Och ett sådant grovt fel får inte förkomma. Plus att jag gillar att ha allmänbildning om gift djur i största allmänhet.
Tapain:
Hör giftsnoksläktet. En av världens absolut giftigaste orm. Blir man biten av den så skall man ha motgift inom 2-3 minuter om man är en frisk kry människa vid god kondition. Det fanns en anledning till att Australiensare Steve Irwin (aka Krokodiljägaren) hade med sig motgift i sin första hjälpen väskan när han var på sina djur safaris i Nya Guinea.
Då skall man ta i beräkningen att Steve var ändå immun mot de flesta djur gifter i världen och alltid var på topp på sin fysiska kondition och frisk och kry.
Konjoboa, jag misstänker att TS menar kongeboa eller kungsboa som folk känner nog bättre till (Latin: Boa Constrictor).
Boa är en boa och de är ormar som gillar att krama ihjäl sina byten genom att de slingra sig runt kroppen och krama hårade och hårdare. Kort sagt boa ormar kväver sina byten till döds.
Sedan så är stenfisken faktiskt extremt giftig fisk, då den till hör scropionfisk släktet.
Men enligt TS så skulle svaret vara "spetsiga tänder".
Det var ett itressant Quiz dock. Synd att TS slarvade med sin egna "bakgrund check" innan TS gjorde quizet.
-
Hej!EnAnonumius skrev 2012-06-17 11:46:25 följande:En av dessa ormar är INTE giftig. Vilken?
Puffadder (eller pufform som man också säger)
Konjoboa
Taipan
De märkligaste är att TS hävdar att en Taipan är en ICKE giftig orm. Vad sjutton har TS fått det ifrån?
Ursäkta att jag går in och rättar med fakta, men reptiler (ormar och ödlor) är ett av mina största intresse område). Och ett sådant grovt fel får inte förkomma. Plus att jag gillar att ha allmänbildning om gift djur i största allmänhet.
Tapain:
Hör giftsnoksläktet. En av världens absolut giftigaste orm. Blir man biten av den så skall man ha motgift inom 2-3 minuter om man är en frisk kry människa vid god kondition. Det fanns en anledning till att Australiensare Steve Irwin (aka Krokodiljägaren) hade med sig motgift i sin första hjälpen väskan när han var på sina djur safaris i Nya Guinea.
Då skall man ta i beräkningen att Steve var ändå immun mot de flesta djur gifter i världen och alltid var på topp på sin fysiska kondition och frisk och kry.
Konjoboa, jag misstänker att TS menar kongeboa eller kungsboa som folk känner nog bättre till (Latin: Boa Constrictor).
Boa är en boa och de är ormar som gillar att krama ihjäl sina byten genom att de slingra sig runt kroppen och krama hårade och hårdare. Kort sagt boa ormar kväver sina byten till döds.
Sedan så är stenfisken faktiskt extremt giftig fisk, då den till hör scropionfisk släktet.
Men enligt TS så skulle svaret vara "spetsiga tänder".
Det var ett itressant Quiz dock. Synd att TS slarvade med sin egna "bakgrund check" innan TS gjorde quizet.
Det har varit många åsikter och rättelser om mina frågor och svar i mitt Qiuz. Jag hittade det bland andra Qiuz i tidningen Illustrerad Vetenskap på nätet och gjorde det själv och sedan lade in vissa (inte alla) frågor här. Jag skickade t.o.m. länken dit längre upp för att ni som har åsikter själva kan göra det och faktiskt se att svaren som jag angett faktiskt stämmer överens med svaren i tidningens Qiuz. Man måste dock bli medlem för att kunna göra det. Sen om svaren är fel kan jag inte ta något som helst ansvar för eftersom jag trodde att dessa var de rätta eftersom det är en vetenskaplig tidning och därmed har koll på saker och ting. Jag utgick ifrån att allt stämde, men skulle checkat av alla frågor någon annanstans först för att verkligen vara säker på att allt var rätt, men trodde inte att detta var nödvändigt....??!!
Nu har jag lärt mig att allt som står på nätet inte är sant, alltså, och ska bli lite mer kriitisk i fortsättningen.
Mvh
Anchorage
-
Du jag gjorde "quizen" via min tidning (jag är prenumerant sedan några år tillbaka på Illustrerad) och jag fick 9 rätt och 1 fel på Illusterad vetenskaps. Jag fick 90% rätt på originalet.Anchorage skrev 2012-06-17 16:38:47 följande:Hej!
Det har varit många åsikter och rättelser om mina frågor och svar i mitt Qiuz. Jag hittade det bland andra Qiuz i tidningen Illustrerad Vetenskap på nätet och gjorde det själv och sedan lade in vissa (inte alla) frågor här. Jag skickade t.o.m. länken dit längre upp för att ni som har åsikter själva kan göra det och faktiskt se att svaren som jag angett faktiskt stämmer överens med svaren i tidningens Qiuz. Man måste dock bli medlem för att kunna göra det. Sen om svaren är fel kan jag inte ta något som helst ansvar för eftersom jag trodde att dessa var de rätta eftersom det är en vetenskaplig tidning och därmed har koll på saker och ting. Jag utgick ifrån att allt stämde, men skulle checkat av alla frågor någon annanstans först för att verkligen vara säker på att allt var rätt, men trodde inte att detta var nödvändigt....??!!
Nu har jag lärt mig att allt som står på nätet inte är sant, alltså, och ska bli lite mer kriitisk i fortsättningen.
Mvh
Anchorage
Här fick jag 4 av 7 vi ditt egna upplagda "quiz" (det du skrev av) d.v.s c:a 54%.
Så du får faktiskt ursäkta mig men jag misstänker att det är hos dig felet ligger hos d.v.s. att du har skrivit av helt galet eller markera galet för de svaren som skall vara rätt när du la upp den här på FL. -
Okej okej okej Får väl skylla på den sena timmen och att det var fredag när jag skrev mitt Qiuz *trött*EnAnonumius skrev 2012-06-17 18:32:59 följande:Du jag gjorde "quizen" via min tidning (jag är prenumerant sedan några år tillbaka på Illustrerad) och jag fick 9 rätt och 1 fel på Illusterad vetenskaps. Jag fick 90% rätt på originalet.
Här fick jag 4 av 7 vi ditt egna upplagda "quiz" (det du skrev av) d.v.s c:a 54%.
Så du får faktiskt ursäkta mig men jag misstänker att det är hos dig felet ligger hos d.v.s. att du har skrivit av helt galet eller markera galet för de svaren som skall vara rätt när du la upp den här på FL.