• Angels76

Harry Potter-lik bok för 9-åring?

Vi har läst Harry Potter för vår 9-åriga dotter (slutar 2:an)  och nu vill hon läsa den själv vilket vi inte riktigt tror hon klarar av. Har försökt hitta en liknande på, men som hon klarar att läsa själv. Just nu läser hon Nelly Rapp, men jag tänker mig något lite mer avancerat. Harry Potter och Star wars är hennes stora intressen så något tips åt det hållerr vore toppen!

• Svar på tråden Harry Potter-lik bok för 9-åring?
  • Lexikon

Hela Harry Potter-serien kan funka bra för en 9-åring, även serien om Narnia (Min morbror trollkarlen osv) samt samt så småningom Bilbo och Sagan om ringen.

Min lillebror hade läst slut alla dessa dagen då han fyllde 10 år. Låt henne läsa allt vad hon vill läsa så kommer hon klara av det. 

Inför förlossningsfrihet i HELA Sverige! www.facebook.com/&ref=ts
  • Lexikon

Apropå Rohald Dahl som nämns här uppe så är Stora vänliga jätten en helt fantastisk bok!

Inför förlossningsfrihet i HELA Sverige! www.facebook.com/&ref=ts
  • iaseia

Varför kan hon inte själv få bestämma om hon violl läsa den?

• supersemlan

Eftersom Roald Dahl redan har föreslagits vill jag passa på att tipsa om böckerna av Eva Ibbotson. Häxtävlingen var min favorit när jag var i den åldern. 

• iDani

Min tioåring gillade verkligen en bok som heter Vargbröder. Ska köpa del 2 i helgen tänkte jag.

• vinterhund
    Jag kan också rekommendera Roald Dahl - fantastiska böcker som uppskattas av barn i alla åldrar!
  • bobou

"Hemligheten på perrong 13" (http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9150215795) är så lik Harry Potter att det nästan är lustigt. (Men den är publicerad före!) Har för mig att den gått som radioteater eller liknande någon gång, och att den var bra. Lite kortare och mer lättläst än HP.

(Jo, jag såg att supersemlan redan tipsat om Eva Ibbotson!)

• Aniiee

Jag skulle tipsa om böckerna av Diana Wynne Jones. Hon har skrivit bland annat Det levande slottet som blev film för några år sen. Den + de andra två böckerna i serien och Chrestomanci-serien. Hennes böcker jämförs ofta med Harry Potter, så kan kanske varra värt att kolla upp. 

Yaoi is the opiate of the fan-girls....
  • vampyren

Åhhh, Kommer ihåg när jag fick min första Harry Potter bok. Den tog lång tid att läsa men sen var jag fast. Jag var nio tio år tror jag och nu är jag 21 men läser dem fortfarande om och om igen :') ( Ja jag är nördig )
    Låt henne få chansen!:) Klarar hon det inte prova om ett tag igen.

• Tealhawk

Varför skulle hon inte klara av att läsa Harry Potter själv? Låt henne försöka i alla fall. Jag läste HP-serien från och med att jag var 8 och även de engelska böckerna vid 10-11.
    Dock blir serien lite vuxnare allt eftersom (våldsammare, inte som twilight där allt går ut på sex) så de sista böckerna kan vara svåra att förstå och möjligtvis lite hemska för en 9-10-åring. Fast hade jag haft möjlighet att läsa hela serien i den åldern hade jag slukat alla 7 böcker inom en vecka.

These are not the droids you're looking for
  • vinglafram

min son älskar fantasyserierna av jo salmson, drakriddare, häxfolket, almandrarnas återkomst. 
    han både läser böckerna och lyssnar på ljudböckerna. om och om igen.
    (han är 8år) 

Svar på tråden Harry Potter-lik bok för 9-åring?