• Angels76

Harry Potter-lik bok för 9-åring?

Vi har läst Harry Potter för vår 9-åriga dotter (slutar 2:an)  och nu vill hon läsa den själv vilket vi inte riktigt tror hon klarar av. Har försökt hitta en liknande på, men som hon klarar att läsa själv. Just nu läser hon Nelly Rapp, men jag tänker mig något lite mer avancerat. Harry Potter och Star wars är hennes stora intressen så något tips åt det hållerr vore toppen!

• Svar på tråden Harry Potter-lik bok för 9-åring?
  • Nyfiken gul

Är det jobbigt för henne att läsa själv i dom tunga böckerna så finns det även lättlästa Harry-Potter-böcker för den som behöver.

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • MoonlightRose

fallen ängel

vet även en jätte bra serie böcker, ska bara försöka komma på vad de hette igen. 

• katalysator

Nu säger förvisso ålder ingenting om läsvana, men även om hon inte är så läsvan är det väl en jättebra utmaning för henne? Narnia-serien går ju annars på lite liknande tema, och även om texten inte är helt enkel där heller så kan de kännas lite mindre mastiga.  

• MoonlightRose

annars kan ni helt enkelt gå till en loppis eller biblioteket så kan hon själv kolla runt om hon finner någon rolig bok att läsa

• Angels76

Jo, det kanske blir Harry Potter till slut. Jag vill bara inte hon ska  bli helt avskräckt. Det händer ju inte så mycket på varje sida om man inte läser så snabbt. Ska kika efter "lättläst" Harry-bok. Narnia hade hon med sig från skolbiblioteket för ett halvårsedan. Då pallade hon en halvsida, fast det har ju hänt en del sedan dess.

• The Green Witch

Definitivt*

(När ska vi få en redigera-funktion på Familjeliv?) 

• 2012

Min son fick Harry Potter del 1 i 9-års present och den läste han ut på 3 dagar och sedan var han helt fast. 3 månader senare hade han läst hela serien och vissa av böckerna flera gånger. Jag känner själv igen känslan när man läser en riktigt bra bok och helt enkelt inte kan lägga den ifrån sig.

Jag är själv ett Harry Potter fan och köpte böckerna på engelska samma dag de gavs ut och sträckläste dem tills de tog slut . Vi har Harry Potter böckerna både på engelska, svenska, som ljudböcker och så givetvis alla filmerna. Tänk att man som vuxen (var 28 år första gången jag läste en HP bok) kan bli så besatt av en barnboksserie.

Givetvis beror det på hur läsvant barnet är, men tycker man om något riktigt mycket så brukar det bli lättare. Om man dessutom har hört boken tidigare går det lättare.

Min son tycker också om Kalle och chokladfabriken, Häxorna och flera av de böckerna som är skrivna av Roald Dahl. De är roliga och spännande. Sedan har Martin Widmark (Lasse Maja) skrivit böcker för lite äldre barn. Fast ännu har han inte hittat något som är så beroendeframkallande som Harry Potter. Men han har ju många år på sig än.

• MoonlightRose
    2012 skrev 2012-06-08 17:10:57 följande:
    Min son fick Harry Potter del 1 i 9-års present och den läste han ut på 3 dagar och sedan var han helt fast. 3 månader senare hade han läst hela serien och vissa av böckerna flera gånger. Jag känner själv igen känslan när man läser en riktigt bra bok och helt enkelt inte kan lägga den ifrån sig.

Jag är själv ett Harry Potter fan och köpte böckerna på engelska samma dag de gavs ut och sträckläste dem tills de tog slut . Vi har Harry Potter böckerna både på engelska, svenska, som ljudböcker och så givetvis alla filmerna. Tänk att man som vuxen (var 28 år första gången jag läste en HP bok) kan bli så besatt av en barnboksserie.

Givetvis beror det på hur läsvant barnet är, men tycker man om något riktigt mycket så brukar det bli lättare. Om man dessutom har hört boken tidigare går det lättare.

Min son tycker också om Kalle och chokladfabriken, Häxorna och flera av de böckerna som är skrivna av Roald Dahl. De är roliga och spännande. Sedan har Martin Widmark (Lasse Maja) skrivit böcker för lite äldre barn. Fast ännu har han inte hittat något som är så beroendeframkallande som Harry Potter. Men han har ju många år på sig än.
    liknande här, har alla böckerna. men borde kanske köpa in nya, de är lite väl slitna nu. 

gillade dock själv spökhistorier, eller andra fantasy böcker 
Svar på tråden Harry Potter-lik bok för 9-åring?