2012 skrev 2012-06-08 17:10:57 följande:
Min son fick Harry Potter del 1 i 9-års present och den läste han ut på 3 dagar och sedan var han helt fast. 3 månader senare hade han läst hela serien och vissa av böckerna flera gånger. Jag känner själv igen känslan när man läser en riktigt bra bok och helt enkelt inte kan lägga den ifrån sig.
Jag är själv ett Harry Potter fan och köpte böckerna på engelska samma dag de gavs ut och sträckläste dem tills de tog slut
. Vi har Harry Potter böckerna både på engelska, svenska, som ljudböcker och så givetvis alla filmerna. Tänk att man som vuxen (var 28 år första gången jag läste en HP bok) kan bli så besatt av en barnboksserie.
Givetvis beror det på hur läsvant barnet är, men tycker man om något riktigt mycket så brukar det bli lättare. Om man dessutom har hört boken tidigare går det lättare.
Min son tycker också om Kalle och chokladfabriken, Häxorna och flera av de böckerna som är skrivna av Roald Dahl. De är roliga och spännande. Sedan har Martin Widmark (Lasse Maja) skrivit böcker för lite äldre barn. Fast ännu har han inte hittat något som är så beroendeframkallande som Harry Potter. Men han har ju många år på sig än.
liknande här, har alla böckerna. men borde kanske köpa in nya, de är lite väl slitna nu.
gillade dock själv spökhistorier, eller andra fantasy böcker