• Oppochner

Framfall? Sex efter förlossningen - besviken

Provade att ha sex efter förlossningen igår... Sex veckor sedan jag födde. Grymt besviken. Kände nästan inget alls. Kommer det alltid att vara så här nu? Isf vet jag inte hur pass sugen på sex jag kommer vara fram över... Värdelöst! Tittade i spegel efteråt och såg att man inte ser något hål. Slidväggen liksom hänger för hela hålet... Är det Framfall? Kommer det att gå till sig? Eller borde jag söka hjälp för det?

• Svar på tråden Framfall? Sex efter förlossningen - besviken
  • Angelica8912

Det behöver inte vara framfall. Det kan vara så att dina slidväggar är något försvagade. Jag tycker absolut du ska vända dig till MVC så de kan kika på dig!

Och du kommer med all säkerhet få rådet att knipa knipa knipa. Det hjälper jättemycket, för man behöver stärkas därnere efter en förlossning.

• Oppochner

Om det är framfall hjälper inte knip eller? Försökte igen idag och det kändes mkt mer och bättre. Men det hänger ju fortfarande

• Stövelkatten

SÅ kan det vara ett tag efter förlossningen. Jag hade precis så, och ringde i panik till MVC som inte ens ville ha in mig på kontroll.... (lite dumt, tycker jag. Framfall KAN ju drabba en trots att det är ens första barn, liksom) Hur som helst; knep ihop och såg tiden an och det försvann.

Däremot skadar det väl inte att ringa till MVC och be om en tidig kontroll och samtidigt kolla att du kniper rätt. Jag vet fortfarande inte om jag kniper rätt, förstår mig inte på alla beskrivningar om det som finns....

• Cheeses

Försvagade slidväggar drabbas majoriteten av efter en vaginal förlossning. Det brukar gå tillbaka en del, men man kommer alltid att ha försvagade slidväggar. Sånt finns att läsa, har du missat den informationen?

• Suupermom
    Cheeses skrev 2012-06-07 19:42:25 följande:
    Försvagade slidväggar drabbas majoriteten av efter en vaginal förlossning. Det brukar gå tillbaka en del, men man kommer alltid att ha försvagade slidväggar. Sånt finns att läsa, har du missat den informationen?
    alltså vilken dryg kommentar det där sista! Jag är i allmänhet väldigt vetgirig akademiker som har lätt att ta in mycket information och är nog överpåläst på vissa saker inför förlossning och tyckte jag hade läst på om det mesta inför att få barn men hade faktiskt inte en tanke på att underlivet skulle kunna förändras så mycket permanent såsom det gör...det var en helt ny värld för mig att kliva in i och det känns som om det är något man inte pratar så mycket om (visst fattar man att man kunde spricka och "bli slapp" men jag hade helt missat allt annat som kan hända /händer med underlivet.

TS: det är ju ännu så kort efter förlossningen så mycket kan hända. Jag hade liknande men det har med tiden blivit mycket bättre! (inte helt bra men min tjej är runt året så jag är fortfarande hoppfull och kniper järnet.) 
  • Cheeses
    Suupermom skrev 2012-06-07 20:05:52 följande:
    alltså vilken dryg kommentar det där sista! Jag är i allmänhet väldigt vetgirig akademiker som har lätt att ta in mycket information och är nog överpåläst på vissa saker inför förlossning och tyckte jag hade läst på om det mesta inför att få barn men hade faktiskt inte en tanke på att underlivet skulle kunna förändras så mycket permanent såsom det gör...det var en helt ny värld för mig att kliva in i och det känns som om det är något man inte pratar så mycket om (visst fattar man att man kunde spricka och "bli slapp" men jag hade helt missat allt annat som kan hända /händer med underlivet.

TS: det är ju ännu så kort efter förlossningen så mycket kan hända. Jag hade liknande men det har med tiden blivit mycket bättre! (inte helt bra men min tjej är runt året så jag är fortfarande hoppfull och kniper järnet.) 

Jag tycker fortfarande att man inte har läst på. Att få förslappade slidväggar är väl något som hör till. Det är något som kommer upp bland det första om man söker på komplikatoner eller bestånde men efter en vaginal förlossning. Man behöver inte ha lätt för att ta in specieltt mycket information heller. Är bara trött på alla gnälltrådar där folk inte har orkat ta reda på någonting själva och sedan gnäller över något som lätt går att hitta info om om man ägnar 2 min till det.
  • Stövelkatten
    Cheeses skrev 2012-06-07 20:12:47 följande:
    Jag tycker fortfarande att man inte har läst på. Att få förslappade slidväggar är väl något som hör till. Det är något som kommer upp bland det första om man söker på komplikatoner eller bestånde men efter en vaginal förlossning. Man behöver inte ha lätt för att ta in specieltt mycket information heller. Är bara trött på alla gnälltrådar där folk inte har orkat ta reda på någonting själva och sedan gnäller över något som lätt går att hitta info om om man ägnar 2 min till det.

Hahahaha, då får du nog lägga ner detta med forum och sociala nätverkssidor, det är lite så de funkar nämligen. Uppenbarligen finns det fakta om allt som man kan ta reda på själv, det hindrar ju dock inte människan från att sukta efter gemenskap och vilja höra andras erfarenheter.
  • Oppochner
    Cheeses skrev 2012-06-07 19:42:25 följande:

Nej jag visste att risken fanns... Undrade bara detta var Framfall. Eller vad tusan det var... Och vad jag ska göra åt det! Visst jag är besviken. Men det finns inget som jag kunnatläsa mig till innan som skulle fått mig att avstå från att skaffa barn "jaha försvagade slidväggar - jag köper hund!"
  • Oppochner

Ni andra - tack för svar. Har köpt knipkulor och hoppas att det försvinner om jag kniper ordentligt. Annars får jag väl söka hjälp. Men vad är skillnad på Framfall och försvagning av slidvägg?

• greeneyes

Jag fick lite framfall efter förlossningen för 5 år sen men det är inte bara negativt... G-punkten är betydligt mer lätt att komma åt (tog nästan ett år innan jag insåg det).

Mitt råd till dig är att verkligen göra dina knipövningar, de gör nytta. Sen har det inte gått så lång tid sen du födde, det blir nog bättre ska du se.

• Oppochner

Tack för svaret! Ja något annat positivt (inte för mig iof) är ju att det blir lite trängre ;)

• Oppochner

Tänkte bara uppdatera och tala om att det ff hänger in lite men känsel och muskel fungerar mycket bättre! Kniiiiiper

• Cissan

Och idag? Hur gick det?

Oppochner skrev 2012-08-13 21:08:51 följande:
    Tänkte bara uppdatera och tala om att det ff hänger in lite men känsel och muskel fungerar mycket bättre! Kniiiiiper

Svar på tråden Framfall? Sex efter förlossningen - besviken