• vee

Köpa häst.. problem

Hej, jag och min sambo har funderat på att köpa ett hus med ett stall på gården och då vill jag självklart ha häst där. Jag vet att man ska ha en hästkompis till sin häst men jag vet inte hur jag ska göra eftersom jag ska köpa en häst och sedan leta efter en hästkompis till denne. Ska jag måsta köpa två hästar samtidigt på samma dag eller kan en häst stå själv ett tag eller hur "startar man upp" ett helt nytt stall? Hoppas att någon har någon bra ide så jag äntligen kan förverkliga min dröm!Glad

• Svar på tråden Köpa häst.. problem
  • Nicali

Grattis till blivande hästägarskap Vi började från början för ca 1½ år sedan. När jag hittat "min" häst så fick hon stå kvar hos förra ägaren ca en månad innan vi hittat makens häst. Sen hämtade vi båda samma dag. Funkade toppen! Men tyvärr fick makens häst tarmvred och dog så då fick min häst gå ensam två dygn innan vi fick tag på en ny kompis... Kan säga att dessa två dagar var inga roliga för varken oss eller min häst Så mitt tips är att försöka få tag på hästar som du kan ta hem ihop så blir stället helt nytt för båda. Vilket brukar göra att de lättare kommer överrens. Går inte det kanske det finns någon som har många hästar som kan tänka sig att låta sin häst gå ihop med din häst innan du hittar en kompis till den. Själv fick jag massor med erbjudanden om tillfällig kompis de två dygn min gick själv.
    En annan sak vi lärt oss... Ha Agrias plusförsäkring!!! INTE bara a1 försäkringen... Blev oss en dyr läxa.
    Lycka till  

• vee

Okej, tack för alla bra tips! :) Det var smart att försöka få hästen att stå kvar hos förra ägaren ett litet tag.

Jag försöker hitta någon häst som passar (ska inte köpa än men kollar runt lite, är ju sååå himla taggad!! ) men jag tycker inte att det finns så mkt just i närheten där jag bor tyvärr men hoppas att det kommer någonting såsmåningom! ;D

• Kermit

På de allra flesta ställen kan hästen stå kvar ett tag så det ska man absolut fråga om. Mitt tips är också att vänta till rätt häst verkligen dyker upp, inte bara köper en för att den är nära. Fundera på vad du vill göra med den, vill du att den ska se ut på ett visst sätt, behöver den vara utbildad osv sen spanar du på olika hästsajter tills den rätta för dig dyker upp. Våga vara kräsen! Lycka till!

• vee

Haha nej, jag ska försöka ta det lite lugnt med hästköpet men jag känner mig själv, vill att allt ska gå snabbt så det kommer nog vara svårt att lämna den där första hästen man provrider för den känns sååå bra! Flört

Svar på tråden Köpa häst.. problem