• Anne69

Har ni "skolat in" i förskoleklass?

I augusti är det das, äldsta ska börja förskoleklass. Hon är sååååå på! Men hon är liten, blyg försiktig och kommer direkt från ett jättelångt lov. Så jag funderar på om vi inte ska ta och "skola in" lite i början. Genom att någon förälder är med hela eller delar av dag de första tre-fyra dagarna.

Hur har ni gjort? Och vad råder ni oss? 

• Svar på tråden Har ni "skolat in" i förskoleklass?
  • ollebulle86

Här har de inskolning första fyra dagarna, antar att vi ska vara med i alla fall eftersom det är just inskolning.

• Sisisisi

Det var ingen inskolning på sonens skola. Vi fick vara med om vi ville såklart, men sonen ville absolut klara sig själv Men jag brukar alltid se till så att barnen får gå korta dagar första veckan efter lovet.

• Falumamman

Här har det varit 3 dagar inskolning under Maj månad. Vi hade den sista dagen idag, då barnen var ute på skolgården och lekte.

• Mrs Green

När min tjej började F-klass i höstas hade de två dagars inskolning. Första dagen var det ca 1,5 timme, då föräldrarna var kvar i skolan men satt i ett annat rum (och fyllde i alla papper och sånt...) och andra dagen var det 2 timmar + lunch (utan föräldrar). Sen började de som vanligt tredje dagen. Vi försökte ha lite kortare dagar de första veckorna för hon var så trött av alla nya intryck, men i övrigt gick det bra.

Jag har en bekant som har en son som är väldigt blyg och försiktig och de fick stanna kvar i skolan i ett par veckor innan han accepterade att bli lämnad, men det var ju helt ok för alla inblandade, och sedan dess har han trivts jättebra. Båda föräldrarna har lyckligtvis jobb som går att göra på distans så de satt i korridoren med datorn och jobbade

• Kodia

De flesta barnen har nog börjat på fritids redan innan själva förskoleklassen börjag, och då skolas de ju liksom in på skolan då. Sedan brukar det vara väldigt individuellt, så ni hittar säkert en lösning som passar er!

Med mina barn har de varit och hälsat på ett par gånger under våren. Sedan har vi varit och träffat förskolläraren på inskolningsmöte strax innan/efter semestrarna. Med sonen var vi där tillsammans ett par timmar första dagen på fritids, och sedan gick han hela dagar när vi jobbade. När själva uppropsdagen kom var jag med på uppropet, och sedan var han kvar på fritids. Med lillasyster skulle jag på anstälningsintervju, så jag lämnade henne själv en dryg timme första dagen (fortfarande sommarlov), och sedan gick hon på fritids när jag jobbade. (Hon kände redan fröken, lokalerna och de andra barnen, så det var helt ok!) 

• strojes

På dotterns skola har de ingen direkt inskolning till förskoleklassen utan det är nog upp till föräldrarna och barnet vad som behövs. Dottern gick på "huset" redan och för de barnen skötte förskolan/skolan överinskolningen mellan förskola och skolan/fritids.

Om möjligheten finns kanske ni ska gå och hälsa på så hon får se skolan och träffa fröken nu så allt inte blir helt nytt för henne. Har hon några kompisar med sig till förskoleklassen eller kommer hon själv in i en helt ny grupp?

• pigglet

Nja, första dagen är väl oftast föräldrarna med. Sedan är det tänkt att barnen ska "klara sig själva". Det är i alla fall den erfarenhet jag har (är förskollärare).
    På barnens skola har de tom bett föräldrarna att INTE hälsa på de första veckorna, den tiden vill de ha lugn och ro i klassen och få jobba ihop gruppen. Efter det är man väldigt välkommen. 

• Tuffen
    pigglet skrev 2012-05-31 19:54:26 följande:
    Nja, första dagen är väl oftast föräldrarna med. Sedan är det tänkt att barnen ska "klara sig själva". Det är i alla fall den erfarenhet jag har (är förskollärare).
    På barnens skola har de tom bett föräldrarna att INTE hälsa på de första veckorna, den tiden vill de ha lugn och ro i klassen och få jobba ihop gruppen. Efter det är man väldigt välkommen. 
    Fast det skulle jag aldrig acceptera. Jag är där om min son behöver mig. Att de vill arbeta ihop gruppen är irrelevant. Min sons trygghet är ofantligt viktig för mig. 
  • Tatu

I höst är inskolningen fem dagar för min dotter.. Tycker det känns kanon, även fast jag säkert tror att hon skulle klara det själv..

• glassen

Min son ska också börja förskoleklass i höst. Vi har fått info att man som förälder bara får vara med de första 30 min första dagen och sedan vill fröken ha barnen för sig själv.
    Men jag ska skola in sonen på fritids veckan innan och då vara med honom, så då har han ju lärt känna sina klasskompisar lite innan i alla fall.  

Svar på tråden Har ni "skolat in" i förskoleklass?