• 3 barns mamma84

Blöjeksem !!

Är väldigt trött på att aldrig hitta den där perfekta blöjorna så sonen på 1½år inte får Blöjeksem Rynkar på näsan
    Sen han föddes har han haft blöjeksem och vi har testat pamers libero och alla dessa ''billiga'' blöjorna.
    Har varit hos läkaren med honom då han fick röd rumpa och röda pungkulor och sår över hela rumpan och punkulor och blöd och han skriker och gråter och jag bara gråter av att han har så ONT !!
    Har fått salva till honom det hjälper men sen kommer skitet tillbaks.
    Blir tokig !!
    Har testat med våtservetter och skumgummi och vatten ja allt.
    Nu har han ett par igen få se om dom hjälper.
    Vi har också tygblöjor till honom men dom är ju äkliga då allt blir vått och ja bajset uha. 

Någon annan med dessa problem ?        

♥Ebba 050607 Amadeus 080814 Elias 101208♥
  • Svar på tråden Blöjeksem !!
  • Lena

Här hjälper inotynolsalva och tygblöjor och byta ofta för att hålla rumpan fin.

• 3 barns mamma84

Får man tag på dessa salvor i danmark ?
    Vi byter ofta men jag anser att om han inte e ''jätte'' kissnödig så har vi den kvar ett tag till men så fort bajs kommer så byter jag på honom.
    Men jag blir bara så tokig och han hatar salva på rumpan då skriker han av panik
    Babypuder har vi också som vi ger honom och ibland potatismjöl   

• MsMagnolia

Använd inte inoytol! Den innehåller zink som torkar ut huden. Vissa är väldigt känsliga för detta och eksemen blir värre!

Bepanthen är bästa salvan.

Lufttorka mellan varje blöjbyte.

• Lena
    3 barns mamma84 skrev 2012-05-26 23:31:46 följande:
    Får man tag på dessa salvor i danmark ?
    Vi byter ofta men jag anser att om han inte e ''jätte'' kissnödig så har vi den kvar ett tag till men så fort bajs kommer så byter jag på honom.
    Men jag blir bara så tokig och han hatar salva på rumpan då skriker han av panik
    Babypuder har vi också som vi ger honom och ibland potatismjöl   
    Använd tygblöjor och byt direkt då kan huden andas.

Betaphen är vattnig tycker jag och gör ingen nytta, lanolinkrämen från imse-vimse tyckte jag däremot var bra. www.imsevimse.se/shop.pab|77&id=10197
  • Ramborg

Strunta i om du tycker det behövs eller inte. Byt blöjan en gång i timmen. Om han blir frisk i huden så kan du börja byta varannan timme, osv.

42.
  • 3 barns mamma84

Tack ska ni ha.
    Så jag ska bara byta oftare och låta honom gå utan ett tag och salva in rumpan.
    Men är det blöjan eller servetterna som ger detta skitet ?
    Ska beställa in några salvor och sen när vi kommer till sverige ska jag passa på att ta mig till apoteket och köpa hem något bra till rumpan .
    Salvorna här är inte det samma tydligen.    

• Flickan och kråkan

Problemet med blöjeksem är ju att det oftast inte handlar om kiss och bajs. Min yngsta hade blöjeksem och det berodde ju på att han var känslig mot ämnen i blöjorna. Han hade inte alls samma problem, men vi fick periodvis använda mild kortison. Sedan har det ju så klart betydelse om det är eksem eller svamp eller bådeoch.

• 3 barns mamma84
    Flickan och kråkan skrev 2012-05-27 07:53:13 följande:
    Problemet med blöjeksem är ju att det oftast inte handlar om kiss och bajs. Min yngsta hade blöjeksem och det berodde ju på att han var känslig mot ämnen i blöjorna. Han hade inte alls samma problem, men vi fick periodvis använda mild kortison. Sedan har det ju så klart betydelse om det är eksem eller svamp eller bådeoch.
    Han har blöjexem och svap nu feber på 39,4
  • Lena

Svamp finns det särskild salva mot. Sen använd torra servetter eller trasor som du fuktar med vatten så slipper du våtservetterna som innehåller en hel del skit.

• Kilsbergen

Byt ofta! Tycker själv att pampers o libero är överlägset bättre än billighetsvarianterna och att inotyol är den bästa salvan. Kan ju också vara kontaktallergi. Håll koll på om det dyker upp när du använder vissa produkter. Då kan du pröva att göra ett armveckstest på samma sätt som man gör för att testa allergi mot hårfärg. Dvd smörj produkten i armvecket ett par dagar. Om man får en rodnad/eksem så indikerar det allergi. Då ska man sluta använda produkten och kontakta läkare för en allergiutredning.

• Mellanmjölkens land

Vi brukar använda idominsalva så fort det blir lite rött. Det verkar som att inytiolsalvan svider även om den är effektivast. Vi kör även på torra tvättlappar (ica basic) som vi blöter med vatten. Inga spännande kemikalier att reagera på.

Ni kan ju testa att sätta honom på potte/toa i samband med blöjbyten. Kissar/bajsar han då blir det en omgång mindre som hamnar i blöjan.

• lullelind

Testa Silon..
    Men mest tvätta med bara ren rapsolja istället för babyolja. inget vatten. Har du testat alla blöjsorter? "billigare blöjor"? har upplevt att både pampers och Libero är billigast i vissa affärer än de egna märkena.
    (Och Libero är sämst också tycker jag)....
    Hoppas du hitta ngt mirakelmedel för exemen. stackars liten. :(

• Flickan och kråkan

Är det eksem och svamp så brukar vanliga salvor mest göra det hela värre. Eksem och svamp är ju inte riktigt som när de blir "bara röda". Mot svamp finns det särskilda salvor som är för just det, liksom eksem. Sedan får man testa sig fram mellan blöjsorter. Pampers och libero fick mina eksem av i lika hög utsträckning som andra. Det som fungerade bäst för oss var att just byta blöjor och inte ha samma märke länge. är det så illa TS så skulle jag kontaktat BVC/barnmedicin eller vad som nu är dess motsvarighet i Danmark.

• naggista

använd inte våtservetter! de är fulla av skit. vi använder kallpressad ekoligsk oliv och rapsolja tillsammans med vatten. dottern har också problem med blöjeksem. har googlat mig galen på vettiga salvor. finns ingen på marknaden med naturskyddsföreningen märkning. har handlat burt's bee salva nu till slut.. men den innehåller zinkoxid och jag börjar misstänka att det är det som är problemet med inutyoil som jag använt utan goda resultat.. (den hjälpte när hon var yngre, men nu biter den inte längre..) kan återkomma när jag testat burt's bee, den är på väg i posten  

läste någonstans att det är en god idé att smörja med kräm i förebyggnade syfte. använder miniderm enligt råd från bvc, men den har också fått dåligt i test.. brittiska cowshed's babyprodukter verkar vara vettiga. men har inte hittat någon vettig källa på om så är fallet.. (den har ingen miljömärkning). 

tycker att det blir lite bättre av att förebygga med kräm... inutiol försöker vi i alla fall undvika!

allra bäst är så klart att lufta rumpan..  

lycka till och hör gärna av dig om vad som funkar! 

• normaviktor

1. Weleda har en dunderkräm som heter Calendula Moisturising Body Cream som är det bästa både för rumpan och hela området. Brukar även ha det på mina läppar på vintrarna när de är som narigast och bara svider och inget annat hjälper!! 

2. Tygblöjor som du byter ofta. FInns jätte lätta som funkar nästan som vanliga pappersblöjor. Dock är de utan en massa kemikalier som ditt barn defentivt inte behöver! Byt dem ofta! Finns jätte bra och billiga från poops på nätet. 

3.  Inga tvättservetter!!! Gör egna av gamla handukar som du klipper sönder och tvätta med enbart ljummet vatten, ingen tvål. Behövs tvål, ta något oparfymerat mild barn tvål typ Barnängen som är dryg och räcker jättelänge om man bara tar en lite klick! 

4. Blöjfri så ofta det bara går! Sätt på honom mjukisbyxor utan blöja när ni är hemma!  

Svar på tråden Blöjeksem !!